vitt damm

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • marina
    • May 2002
    • 67

    vitt damm

    min mussepigg platy dog idag o hade nått slags damm såg det ut som på bakre kroppen eller nått lager av nått o fenorna var i hop fällda...var den bara för gammal eller sjuk? smittar det dom andra fiskarna??

  • Kjell Fohrman
    Administrator

    • December 2001
    • 48148

    #2
    Hej,
    Det låter som oodinium och är i så fall smittsamt. Läs om sjukdomen i denna artikel - http://www.zoopet.com/akvarium/artikel_visa.asp?NR=212
    Akvaristiska hälsningar
    Kjell

    Akvaristiska hälsningar
    Kjell
    Signatur 1. Frustra laborat qui omnibus placere studet
    Signatur 2. Jag är inte tillräckligt ung för att kunna allt och inte heller tillräckligt gammal för att ha glömt allt.

    Kommentar

    • marina
      • May 2002
      • 67

      #3
      ja det låter som det, en fråga bara varför mörklägga?försvinner det då elleR? vad e det för medecin som gäller typ ektozon eller nått?

      Kommentar

      • Kjell Fohrman
        Administrator

        • December 2001
        • 48148

        #4
        Hej,
        Varför mörklägga - ja det undrar jag också (även om det är jag som skrivit texten). Det stod säkert någonstans och jag snappade upp tipset. Sannolikt behöver flagellaterna ljus för att överleva, men jag vet inte.
        Medicinering är nog en säkrare metod. Ektozon är ingen medicin, men det finns särskilda mediciner för Oodinium i akvarieaffärerna. Det står på förpackningen vilka sjukdomar de är verksamma mot.
        Akvaristiska hälsningar
        Kjell

        Akvaristiska hälsningar
        Kjell
        Signatur 1. Frustra laborat qui omnibus placere studet
        Signatur 2. Jag är inte tillräckligt ung för att kunna allt och inte heller tillräckligt gammal för att ha glömt allt.

        Kommentar

        Arbetssätt...