Bleka bort alger...

Kollaps
X

• Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • izac
    • April 2003
    • 756

Bleka bort alger...

Försökte just med att bleka bort alger.

Although what I am about to suggest sounds a bit drastic or potentially harmful, it is actually quite safe and very effective. It also avoids the necessity to remove any leaves. The suggested procedure involves a 2 to 3 minute disinfection bath in diluted household bleach (1 part bleach to 19 parts water). You can use the name brand products or the generic. Just get the ordinary bleach and do not get the variety with the added lemon scent.
    Jag testade med lite klorin. Hade i en skvätt i 1-2 liter vatten. La sen ner en mynt-bladsväxt (kommer inte ihåg vad den heter, men ja tror den kallas mynt nånting) som hade en hel del håralger på sig i 2 min.
    Försökte sedan ha bort algerna, fast de va inte så mycket enklare. Drog istället bort en del blad, men det verkar nu som om den är betydligt renare från alger.
    Nu till frågan.
    Gjorde jag nåt knasigt när jag använde klorin, eller funkar det?
    Jag har sköljt växten en hel del och doppat den ett antal gånger i vatten. Den ligger just nu i ett vattenbad. Hur ska jag göra för att vara säker på att den inte drar med sig massa klorin in till karet?
    Och sen, mina händer har jag ju haft i klorinet, kan jag doppa ner dom i karet? Har förståss tvättat händerna men man kan inte vara nog säker.

Vore schysst med snabba svar!
  • acc
    • March 2003
    • 470

Hej Izac!

Jag tycker att du ska inrikta dej på _orsaken_ till varför du har alger och ändra det, istället för att ta till medel som kan totalsabba all bakteriekultur du har i akvariumet.

/Acc

Kommentar

• izac
      • April 2003
      • 756

joo.. men jag var mest nyfiken på att testa effektiviteten.. Algerna är för tillfället på väg bort, men inte just på den här växten. Så jag tänkte att de vore kul o se om de funka.

Nån som tror att växten sugit åt sig klorin och släpper sen ut det i karet, eller nåt liknande?

Kommentar

• izac
        • April 2003
        • 756

Ingen som vet om växten kan bära med sig obra ämnen?

Kommentar

• ake
          • January 2003
          • 67

Ingen fara, om du har sköljt växten noggrannt så händer inget. Jag har själv förfarit på liknande sätt när jag hade ett besvärligt akvrium, med massor av olika alger. Det akvariet är helt algfritt nu. Men som acc mycket riktigt säger så måste du även angripa orsaken för att det ska bli bestående, annars så kommer algerna bara tillbaka igen.

Men kom ihåg att det är inte alla växter som tål denna behandling. Vissa växter kan gå ner sig ordentligt när du har satt tillbaka dem i akvariet, men de brukar komma tillbaka efter ett tag.

Händerna blir rena från klorin om du sköljer dem ordentligt.

Lycka till
          Mvh
          //AnnKristin

Kommentar

• defdac
            • January 2002
            • 12751

Häftigt att någon tagit sig tid att testa blekmetoden! Jag funderar på att göra samma sak med en Anubias i ett litet akvarium jag har. Anubias som alla vet får gärna alger på sig hur duktig man än är.

Fast det var ju oroväckande att du inte upptäckte någon förbättring.

Det ska nog räcka med att doppa den i ett vattenbad och skölja den ordentligt.
            http://www.defblog.se

Kommentar

• izac
              • April 2003
              • 756

Defdac: jo.. jag märkte visst resultat. Klart godkännande resultat för den växten. Lär bli ännu bättre med växter som har lite större och kraftigare blad.
              Den växten jag testade med har rätt sköra blad och därför gick det inte att gnugga bort algerna. Men efter behandlingen var det bara att dra lite med tummen över bladen så åkte dom av. Beviset fick man när man tittade på tummen, för där satt det små alg-trådar. Så visst funkar det.

Jag använde mig av en nagelborste när jag rengjorde min anubias. Det är något jag verkligen rekommenderar! Blev hur ren o fin som helst. Men det är säkert bra att låta den ta ett dopp i blekmedel för att få bort allt.

Har för övrigt växten i en bunke nu. Märkte något häftigt. Efter att den hade legat i det nya rena kranvattnet i 10 minuter var den täckt av bubblor. Vattnet var rätt "bubbel-grumligt" när jag hällde i det, men det var det inte då. Däremot var växten täckt av dom. När jag lyfte upp den lät det som världens champis glas. -> En redig fotosyntes hade inträffat?
              Kan det vara pga att kranvattnet innehåller rätt mycket CO2? Kanske även har något att göra med att den har varit i blekmedlet. Typ renar "porerna" så fotosyntesen kan ske effektivare (?). Eller så kanske det är så simpelt att bubblorna som är kvar på växten fastnat där medan resten åkt ur vattnet. :S
              Har inte riktigt varit med om samma effekt.

Kommentar

• defdac
                • January 2002
                • 12751

Bra att det fungerade trots allt =)

Det mesta blir bubbligt när man lägger ner det i ett glas med fräscht vatten, så det är lite osäkert om det faktiskt var fotosyntes du såg. Helt omöjligt kanske det inte är 8)
                http://www.defblog.se

Kommentar

• izac
                  • April 2003
                  • 756

Hehe.. joo. ja tvivlar nog på fotosyntesen.

Kommentar

• ake
                    • January 2003
                    • 67

Två minuters bad för togsalger och tre minuter för trådalger. En del klorin på 19 delar vatten.
                    Mvh
                    //AnnKristin

Kommentar

Arbetssätt...