Akvarium eller "tank"

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • wolfman
    • April 2002
    • 60

    Akvarium eller "tank"

    Polarn hade för lite mer en ett halvår skaffat sig ett akvarium (litet i mångas mått ) men ändå ett akvarium "160l".
    Jaha, jag blev i alla fall tänd på detta eftersom jag i min barndom hade en liknande sak.
    Så jag iväg....kollade å kollade skaffade ett "paket" med ett 200l.
    Lite kaxig var jag för att det var ju ändå större en min kompis.
    Nåja när jag kom hem och hade fyllt detta med vatten tog det ett par timmar innan jag ångrade mig. Det var ju så litet.
    Baxade ner allting igen och åkte tillbaks med akvariet.
    Denna gång blev det en ansenlig tank på 375 liter.
    Hem å fyllde på...dagarna gick då man skulle "vänta" med fiskinplanteringen.
    efter ett tag blev hela akvariet disigt, man såg inte igenom det.
    Hmmm problem nummer ett.
    Frågade överallt men inget direkt svar.
    Testade med "lagret" i stockholm där jag införskaffade tanken.
    Killen visste inte exakt var det var men ordinerade dagliga vattenbyten i en vecka.
    Det funkade efter ett tag hade jag ett relativt "klart" vatten i mitt "akvarium" ....förlåt "tank"
    Dags för den stora dagen...fiskinköp. Jag kom hem med 3 pictusar och tio koppartetror släppte ner allihopa och fick se att min ena pictus simmade rakt upp i hörnet å stannade där.
    Nåja...detta kunde ju hända hade jag läst.
    Nästa dag när vi vaknade hade han inget öga och "sprötena" var rätt illa tilltygade å han låg lite på sne å flämtade.
    hans kompisar hade väl ratat honom.Mitt första dödsfall tänkte jag och regeringen....förlåt flickvännen , men det tog ett tag.Jg införskaffade mycket mera fisk innan dess...6 silverhajar, 1 gibbe, 2små ancisar, 10 kopparbarber + 10 guld. och kronan på verket en gul ancis....stor.
    Jo jujst det...under en period skaffade jag också en "jordgrävare" nån sorts ciklid ....men efter 15 mindre tetror å barber fick hon åka tebaks till "lagret".
    Vita prick,å sammetssjukan drabbade ju också mina pictusar som resulterade i att min enögda pictus miste hela synen.
    Men nu var han riktigt dålig kunde inte hålla sig upprätt och hade inga känselspröt kvar alls.....diskussion nackning förekom hemma....men regeringen förbjöd detta tillbud.
    Nåja allt har ordnat upp sig , inte en enda fisk har under ca. 8 månader dött en naturlig död i mitt akvarium......min pictus??
    Tro det eller ej....men han är numera kungen i akvariet.
    Han har ett stort revir och äter alltid först vid utfodring...alltid så han svullnar upp som en boll.....men NOBODY F***S WITH HIM.¨ja nästan rätt,att flytta på gibben och min gula ancis har han gett upp vid detta laget.
    Numera har jag planer på en 720 tank. Tyvärr måste ju detta godkännas av regeringen.....förlåt flickvännen.
    Men det ska nog gå hoppas jag.


    Teach me and ill show you.
  • Anders76
    • July 2002
    • 197

    #2
    Hej

    Har sett att "Jerka" har tips på hur man löser sådana problem som du nämde i slutet, i dagboken på sin hemsida. För övrigt en mycket trevlig sida. HA HA HO HO.

    MVH Anders

    Kommentar

    Arbetssätt...