Misskött akvarium! Vad göra?

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • DollShock
    • December 2012
    • 36

    Misskött akvarium! Vad göra?

    Var hem till en person igår och det stod ett akvarium i källaren som var rejält misskött...
    Såg flera fiskar som var avmagrade, och mest gömde sig och rörde sig häftigt med kroppen. Sådär har nån gammal fisk sett ut hos mig strax innan den dött... Dock tror jag att det i detta fall beror på att akvariet är grumligt. Växterna är luddiga av bruna alger typ. Gruset är fullt med fiskavföring och det växer alger på ruta och silikon...

    En en fisk som såg dålig ut blev hela tiden jagad av de andra. Attackerad också.


    Jag är inget proffs, tvärtom, men påpekade det lite försiktigt. Personen blev jävligt förbannad. Så pass att jag inte tänker säga något igen.

    Men går detta att anmäla? Bryr sig nån om det och vad händer då?
    Personen i fråga verkar inte orka bry sig längre och det är synd om djuren som lider
  • fisheye
    • November 2010
    • 488

    #2
    Fråga om du får köpa det.
    :-)

    Kommentar

    • hannesc
      • December 2009
      • 13085

      #3
      ja det går faktiskt anmäla till länsstryrelsen. (men frågan är om de gör något åt det) men det går.

      Kommentar

      • DollShock
        • December 2012
        • 36

        #4
        Ursprungligen postat av fisheye
        Fråga om du får köpa det.
        :-)
        Haha har inte plats och tillräckligt med problem med det ena vi har redan

        Kommentar

        • DollShock
          • December 2012
          • 36

          #5
          Ursprungligen postat av hannesc
          ja det går faktiskt anmäla till länsstryrelsen. (men frågan är om de gör något åt det) men det går.
          Tänkte på det med... Om man inte vet hur en dålig fisk ser ut kan man nog missa det på dessa. Men jag lovar, de mår inte bra.
          Kan ju alltid prova anmäla, frågan är om och vad dem gör åt det. Känns som att akvarium inte har så hög prio

          Kommentar

          • fisheye
            • November 2010
            • 488

            #6
            Ursprungligen postat av DollShock
            Tänkte på det med... Om man inte vet hur en dålig fisk ser ut kan man nog missa det på dessa. Men jag lovar, de mår inte bra.
            Kan ju alltid prova anmäla, frågan är om och vad dem gör åt det. Känns som att akvarium inte har så hög prio
            Du skulle nog mista en vän (eller presumtiv vän). Frågan är om det är värt det.

            Kommentar

            • blaze1337
              • July 2014
              • 646

              #7
              anmäla? snälla vem lär bry sig för att göra något?
              låt oss säga att dem nu ska "ta över" fiskarna eller ta hans akvarium vad tror du dem gör med fiskarna? Gissar på royal flush.
              så som vi gör med fiskar som blir sjuka mer eller mindre.

              Du kan alltid tipsa , visa han/hon som missköter det hur det egentligen ska se ut och försöka få honom in i hobbyn igen eller helt enkelt be honom lägga.

              Blir han arg/sur etc så har du iaf fått in det i hans huvud förr eller senare kommer han/hon förstå felet.

              Kommentar

              • Erik Åhlander
                • January 2006
                • 1881

                #8
                Ursprungligen postat av DollShock
                Såg flera fiskar som var avmagrade, och mest gömde sig och rörde sig häftigt med kroppen.

                En en fisk som såg dålig ut blev hela tiden jagad av de andra. Attackerad också.
                Fiskar skall naturligtvis må så bra som möjligt, men det är inte ju inte alltid så lätt att uppnå. Den här typen av sjukdomssymptom kan uppstå även vid god skötsel. Enbart sjukdomssymptom behöver inte vara vanvård.

                Om fiskarna jagar varandra och attackerar varandra kan det bero på flera orsaker. Inte heller det MÅSTE bero på vanvård.

                Ursprungligen postat av DollShock
                Dock tror jag att det i detta fall beror på att akvariet är grumligt. Växterna är luddiga av bruna alger typ. Gruset är fullt med fiskavföring och det växer alger på ruta och silikon...
                Grumligt vatten, kiselalger, fiskavföring (beror lite på mängderna) och grönalger är den normala miljön för väldigt många fiskar i naturen. (Fiskarna mår normalt inte dåligt av detta om inte kvävemängderna är för höga, men det kan dom bli även om akvariet är klart och fritt från alger. Det är estetiskt trist, fult, och gör det kanske svårt att observera fiskarna och sköta dem. Men det är inte vanvård i sig.

                Tvärtom gäller: "Akvariet ska innehålla bottenmaterial och inredning som motsvarar det som finns i fiskartens naturliga miljö." (vilket inte alls behöver vara lämpligt, men det står så!)

                Det är mycket möjligt, till och med troligt, att akvariet inte sköts särskilt väl - men det du har observerat är troligen inte tillräckligt för att visa det.

                Jag tror inte en anmälan skull leda långt enbart på ovanstående - förutom möjligen fiendskap mellan anmäld och anmälare. Om jag var i ditt läge skulle jag istället tipsa om hur man enkelt skulle få akvariet att se bättre ut och fiskarna att må bättre, men det kan ju kräva en hel del finess och pedagogik.

                Om man inte är ute för att sätta dit...

                Kommentar

                Arbetssätt...