Hur många invånare i karet?

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • Passat
    • February 2008
    • 611

    Hur många invånare i karet?

    De va länge sen jag skrev något här på forumet, har avvecklat lite med karen. Har ett kvar av tre.
    I mitt 240 L har 3 skalarer, 5 rödmunstetror och 1 halvstor ancitrus och 3 små. Ska inte ha alla kvar men de är lite effektivare när de är små och kanske att någon parar ihop sig så behåller jag bara två.

    Men nu funderar jag på corydoras. Va in idag till akvariebutiken och fick tips om julii, sterbai el schwarzi. Panda har jag haft i ett annat kar så de gillar jag oxå.

    Det jag undrar nu är hur många corydoras jag kan ha i mitt kar så att de inte bli överbefolkat?
    Tanken är att fylla på med rödmunstetrorna också till mins 10 gärna fler om det går..

    Är jag på rätt spår eller jag ska tänka om lite?
    240L SA
    70L
    54L
  • PiaJo

    • August 2009
    • 13001

    #2
    Du skulle kunna ha 10-15 stycken corydoras och ca 15 rödmunnar utan problem om inte Scalarerna tar de nya, de brukar ju vara mindre när de köps..
    /PIA

    Jag är medlem i NCS - föreningen för dig som tycker om ciklider!

    Kommentar

    • Passat
      • February 2008
      • 611

      #3
      Oj kan jag ha så många corydoras? Tänkte på att sterbai blev ca 8 cm o jag tänkte att de blev förstora för att ha ett stort stim. Men kul om det fungerar Glämde skriva i förra inlägget att jag hade tänkt att välja en stort corydoras men vet inte riktigt vilken
      240L SA
      70L
      54L

      Kommentar

      • PiaJo

        • August 2009
        • 13001

        #4
        Det är bättre att ha en liten större grupp med dessa och du har ju inget mer i bottenregionerna förutom anistrusen och de har inte samma beteende smådetaljer skall vara lugnt
        /PIA

        Jag är medlem i NCS - föreningen för dig som tycker om ciklider!

        Kommentar

        • PiaJo

          • August 2009
          • 13001

          #5
          Vad har du för mått på bottenytan?
          /PIA

          Jag är medlem i NCS - föreningen för dig som tycker om ciklider!

          Kommentar

          • Passat
            • February 2008
            • 611

            #6
            det är 40 x 120 cm, 0.48 kvm bottenyta, 50 cm högt.
            240L SA
            70L
            54L

            Kommentar

            • PiaJo

              • August 2009
              • 13001

              #7
              Aha, varför överväger du då att ta bort några ancistrusar? Jag hade haft kvar dem
              /PIA

              Jag är medlem i NCS - föreningen för dig som tycker om ciklider!

              Kommentar

              • Passat
                • February 2008
                • 611

                #8
                i beskrivningen står de att de vill ha 120 L o då tänkte jag att till 240 l borde två passa. Men jag märker också att de är ganska tuffa mot varandra så de är lite stormigt i karet just nu. Den stora ancistrusen är inte så förtjust i de andra och två skalarer har la rom för ett par veckor sen och efter de kommer de inte överens riktigt
                240L SA
                70L
                54L

                Kommentar

                • PiaJo

                  • August 2009
                  • 13001

                  #9
                  Ok, det är lätt att Scalarerna inte gillar malarna då men det kan vara bra att de har lite "störfisk" så att de har lite att göra
                  malarna kan vara rätt tuffa så kolla hur det verkar om ett tag och ta beslut då

                  lycka till med valet av corydoras, det finns ju så många fina
                  /PIA

                  Jag är medlem i NCS - föreningen för dig som tycker om ciklider!

                  Kommentar

                  • Passat
                    • February 2008
                    • 611

                    #10
                    All rom gick till tetrorna de va snabba som sjutton! Ja vi får se vilka de blir lutar mest åt sterbai men kanske oxå julii.
                    240L SA
                    70L
                    54L

                    Kommentar

                    Arbetssätt...