Tur i oturen: Att komma hem till rampen i akvariet

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • fisheye
    • November 2010
    • 488

    Tur i oturen: Att komma hem till rampen i akvariet

    Hej,

    Att komma hem och börja jobba igen kan vara stressande. Att komma hem och finna hela lysrampen i akvariet är mycket stressande. Det har uppenbarligen lossnat någon gång under de senaste 2 veckorna.



    Tur i oturen är förstås att det inte blev värre skada. Det var uppenbarligen tätt till elkontakterna (eller så hände det samma dag och timern hade inte gått på...). Nå då fick jag lite mer att pyssla med utöver de pockande mailen som argt ligger i inkorgen...

    Kanske kan detta också tjäna som en varning till alla de som äger ett liknande akvarium (mitt är ett Diversa 80 inköpt på Akvarielagret) med inbyggd ramp... Säkra upp rampen på något vettigt sätt eller köp ett täckglas. Jag kommer i varje fall se över hur jag belyser mina akvarier...

    I övrigt skördade värmen nog alla mina svarta crystalräkor och merparten gula. I övrigt verkar det gått bra...

    Fisheye
  • Kjell Fohrman
    Administrator

    • December 2001
    • 48148

    #2
    Aj då, detta (atta rampen ramlar ner i akvariet) hände också för mig en gång för ca. 35 år sedan och det gick bra också den gången och belysningen funkade faktiskt även om den låg i vattnet.

    Nåväl undervattensbelysning är inget att rekommendera
    Akvaristiska hälsningar
    Kjell
    Signatur 1. Frustra laborat qui omnibus placere studet
    Signatur 2. Jag är inte tillräckligt ung för att kunna allt och inte heller tillräckligt gammal för att ha glömt allt.

    Kommentar

    • blaze1337
      • July 2014
      • 646

      #3
      Kan rekommendera att ha en glasskiva om era akvarier klarar av att ha det i mitten av akvariet så att säga ifall den ramlar ner så tar den emot rampen / hade problem med min ramp när jag nyligen köpte akvariet då den var gammal och sliten , nu använder jag glasskivan att ha maten på orkar inte öppna/stänga skåpet varje gång haha , lycka till

      Kommentar

      • flygrc
        • June 2006
        • 2755

        #4
        Eller jordfelsbrytare
        https://www.zoopet.com/forum/showthread.php?t=159029
        Nr 11.. Infinity 153, 900 l blivande SA.

        Kommentar

        Arbetssätt...