Ett litet yngel i tomt akvarium...

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • azagh
    • December 2013
    • 11

    Ett litet yngel i tomt akvarium...

    Jag har ett akvarium som stått tomt på fiskar i kanske 2 månader nu... Vatten och någon växt, samt grus finns kvar i akvariet, men det har varit avstängt och släkt sedan jag flyttade över besättningen till mitt större akvarium.

    Så igår när jag går förbi det ser jag minsann att det rör sig där i Och upptäcker till min förvåning att där är ett yngel på ca 1 cm som ser rund och fin ut. Efter lite studerande och tänkande inser jag att det är ett guramiyngel som mirakulöst simmar runt där inne.
    Jag hade min besättning där provisoriskt under ett par månader då mitt stora akvarium läckte och behövde limmas om. De fiskar som varit där är 3 guramis (en blå, en guld och en marmor), 4 scalarer, 5 praktbotior och 2 malar. Hur stor är sannorlikheten att denna lille hjälte lyckats överleva och växa under dessa förutsättningar?

    Och vad gör jag nu? Jag vill ju självklart att den lille ska få växa upp och flytta in i 375-litersakvariet med de andra, men han måste väl få växa till sig lite först? Ska jag göra rent hans akvarium? Vattnet ser klart och fint ut i övrigt. Ska jag dra igång doppvärmare och pump? Eller har kraken vant sig med sina urusla förhållanden så han kanske dör av ren chock? Vad ska jag mata honom med? Någonting måste han ju uppenbarligen hittat att äta hittills... lite växtdelar och avlidna småsniglar kanske?

    Akvariet är på 150 L, så han har gott om plats i sin ensamhet - stackaren
  • Erikderek
    • March 2013
    • 718

    #2
    Risken som jag ser det är överhängande precis som du skriver att ynglet dör av ren chock med nytt vatten och cirkulation. Jag vet inte om det går att mildra med mycket små vattenbyte och successivt t byta ute vattnet och börja filtrera?

    EK
    Vardagsrum akvariet - Malawi
    Projekt; Ny generation - SA

    Kommentar

    • Apistojohan
      • January 2014
      • 262

      #3
      Filtret bör du inte dra igång. Det lär ju vara "dött". Men ljus och några växter till vore bra.
      Lycka till med den lille bastarden.
      Haninge akvarieförening

      Kommentar

      • henrikl
        • November 2012
        • 639

        #4
        Rengjort filtret på döda bakterier och sedan startat det med ett lugnt vattenflöde...hade jag gjort..
        2165 liter akvarievatten i hus och garagerum.
        Mest L-malar tillsammans med Sa, malawi, räkor.

        Kommentar

        • azagh
          • December 2013
          • 11

          #5
          Tack för tips Ska börja med att "dammsuga" botten i morgon, och sen fylla på med lite nytt vatten tänkte jag... Har hittills bara börjat tända lampan för att kraken ska vänja sig med annat ljus än det som finns i lägenheten. Tänker nog dammsuga och fylla på runt ett par liter vatten om dagen ett tag framöver tänker jag. Och ha lampan tänd längre och längre tid. Pumpen lär väl kunna vänta lite eftersom han klarat sig bra hittills (är ju trots allt en labyrintfisk).
          Sen tänkte jag stoppa i någon ny växt också. Fast växten som är i det akvariet är en del av min långlivare - den första växten jag köpte för 15 år sedan som överlever allt tror jag. Den är stor, grön och förökar sig hela tiden...

          Men vad ska jag mata kraken med? Smulade ner ett korn fiskmat i går som han inte rörde och som nu möglat fast på ytan...

          Sen för att förtydliga lite. Ynglet är ungefär 1cm, alltså rätt stort. Har fått alla fenor och tentacklerna som guramis har är utväxta till hälften. Färgen är transparent med gulskimmer och han har fläckar av mörkblått på kroppen. Rund och go och verkar alert

          Kommentar

          Arbetssätt...