Vad ska jag ta mig till ?

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • tobz
    • June 2014
    • 14

    Vad ska jag ta mig till ?

    Den dagen jag startade upp mitt 540 kar så har det alltid varit grumligt, även nu efter 1 ½ månad så är det fortfarande grumligt. Har 15 st malawisar i och 2 st malar samt 3 växter.
    Jag har provat att inte mata, gjort massor av vattenbyten och även installerat ett 9 watts uvfilter.
    Har ett Eheim 2252 innerfilter och ett 2075 ytterfilter.
    Båda pumparna ligger bakom en btn bakgrund med 2 raster i. Och på botten bakom bakgrunden så blir det som snö på botten ganska snabbt. Samtidigt som det samlas en del "gegga" på vattenytan med tanke på att ingen filter suger ner det.

    Pumparna borde väl orkade snurra runt vattnet ordentligt ?
    Är uv filtret för litet för att orka ta dö på infusorierna ?

    Vad fn ska jag göra, börjar tröttna på skiten !

    Ska man göra en storrengöring av ytterfiltret eller ?
    Innerfiltret gör jag rent 1/vecka.
    Senast redigerad av tobz; 13 July 2014, 09:33.
  • Kjell Fohrman
    Administrator

    • December 2001
    • 48148

    #2
    Vad är det för grus som du la i akvariet
    Akvaristiska hälsningar
    Kjell
    Signatur 1. Frustra laborat qui omnibus placere studet
    Signatur 2. Jag är inte tillräckligt ung för att kunna allt och inte heller tillräckligt gammal för att ha glömt allt.

    Kommentar

    • tobz
      • June 2014
      • 14

      #3
      Det var 25 kg rådasand och 25 kg kalksand. kalksanden sköljde jag noga, 1 kg i taget.

      Kommentar

      • Kjell Fohrman
        Administrator

        • December 2001
        • 48148

        #4
        Det låter ju som om kalksanden inte är riktigt rengjord.
        Jag hade satt ner ett innerfilter i akvariet och fyllt filterbehållaren med vadd (ganska tätt packad) under några dagar. Vadden får antagligen rengöras varje dag
        Akvaristiska hälsningar
        Kjell
        Signatur 1. Frustra laborat qui omnibus placere studet
        Signatur 2. Jag är inte tillräckligt ung för att kunna allt och inte heller tillräckligt gammal för att ha glömt allt.

        Kommentar

        • tobz
          • June 2014
          • 14

          #5
          Det sitter redan ett innerfilter bakom bakgrunden som jag gör rent ofta, men det verkar inte hjälpa ett smack. Har även gjort stora och många vattenbyten.

          Kommentar

          • ettfettbranamn
            • December 2010
            • 3424

            #6
            Hitta/låna/stjäl en jättepump 3-4000 lph eller nåt.. Koppla slangarna så att du kan fylla och tömma samtidigt, kör ut allt utom 20% av vattnet i karet eller så mycket att du slipper stänga av ytterfilter och jävlas.. Låt stå så under fyllning tömning tills det är klart, i med pumpen och sug resterande vatten genom en halv förpackning filtervadd tills det är kristallklart. Rör om i sanden och jävlas i allmänhet.. Försök grumla det..

            Kan tyckas lite överdöd men så har jag gjort när tålamods-proppen gått.. Alltid kristallklart efteråt tills jag får för mig att mata panaquerna med sötpotatis en vecka eller något annat begåvat..
            Dådet utfördes av en ensam galning och hans sympatisörer..

            Normaliseringsprocessen..
            (Kommunicerar enbart i tankevurpor)

            Kommentar

            • Kjell Fohrman
              Administrator

              • December 2001
              • 48148

              #7
              Ursprungligen postat av tobz
              Det sitter redan ett innerfilter bakom bakgrunden som jag gör rent ofta, men det verkar inte hjälpa ett smack. Har även gjort stora och många vattenbyten.
              Som jag skrev så skall det vara fyllt med hårt packat vadd och det är något helt annat än ett vanligt innerfilter
              Akvaristiska hälsningar
              Kjell
              Signatur 1. Frustra laborat qui omnibus placere studet
              Signatur 2. Jag är inte tillräckligt ung för att kunna allt och inte heller tillräckligt gammal för att ha glömt allt.

              Kommentar

              • tobz
                • June 2014
                • 14

                #8
                Då ska jag prova, gjorde en petflaska med filtervadd och proppade mitt 2252 xl med vadd. Det vore ju FN om det inte skulle fungera.

                Kommentar

                • tobz
                  • June 2014
                  • 14

                  #9
                  Ska tillägga att jag matar med frusen artemia samt lite räkmix, har även flingor med dom matar jag med sällan. Vad bör man ge dom som inte skitar ner då ?

                  Brukar bara ge dom så pass att dom äter upp det på 20 sek.

                  Kommentar

                  • åheim
                    • April 2006
                    • 13131

                    #10
                    Räkmix är ju iofs ett foder som skitar ner ganska rejält men själv matar jag med allt möjligt och har alltid klart vatten... Försök att bara låta filtren vara ifred och sköt vattenbytena (inte massiva utan typ 20-30% i veckan så du får en bra biologisk balans i karet)! Att jag alltid har klart vatten oavsett vad jag stoppar ner kan ju hänga ihop med über effektiva filter, droppfilter och bakgrundsfilter med bra snurr på och lite att jag med åren lärt mig att inte riva i filter och inredning i tid och otid samt inte övermata
                    Viva Leo Buscaglia

                    Kommentar

                    • tobz
                      • June 2014
                      • 14

                      #11
                      Får prova det, du vet inget bra sätt att få fast en raster i bakgrunden som har släppt i silikonet.
                      Det ligger ständigt under vatten, så förslag på det tack

                      Kommentar

                      • åheim
                        • April 2006
                        • 13131

                        #12
                        Tja, själv har jag bara kilat fast rastret i hålet på bakgrunden... Är hålet så stort att ditt måste limmas dit och du känner att det blir besvärligt så kan du skära till en grov filtermatta och trycka dit!
                        Viva Leo Buscaglia

                        Kommentar

                        Arbetssätt...