Vad gör jag för fel? Fiskar och växter dör

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • King Creole
    • July 2013
    • 64

    Vad gör jag för fel? Fiskar och växter dör

    Nu har jag haft mitt 54 liters kar i nästan ett år.
    Det har varit en resa kantad av döda fiskar och växter som formligen löser upp sig och dör.
    Startade karet med 10st neontetra och 5st svärdbärare. Endast en neontetra av dessa är fortfarande levande.
    Har köpt in lite annan fisk under tiden utan större framgång.
    Har även haft ett par bruna grodor som även dem fick nog av livet i karet.
    Nu måste jag få hjälp med vad som är fel, eller vad jag gör fel.
    Lite info hur jag sköter det:

    - Karet står placerat så knappt något direkt solljus alls når fram.
    - Lysröret år igång ca 12 timmar per dygn.
    - Temperaturen ligger på 25 grader, något högre nu på sommaren, använder ibland isklampar i karet för att sänka tempen när det närmar sig 28 grader.
    - Köpte karet tillsammans med innerfilter/pump EHEIM
    - Har kollat nitriten ofta och enligt dropprovet så ser det bra ut
    - PH ligger på 7.5
    - Gör rent i karet med hävert och suger ur smuts och ungefär 1/3 av vattnet.
    - Har även försökt med helt vattenbyte, men utan förbättring.
    - Alger byggs upp snabbt och nu i de sista ligger det en sorts "alghinna" över bottenmaterialet som är Engelsk sjösten.

    Ja, som ni förstår så vet jag inte vad jag ska göra mer för att lyckas.
    Tacksam för alla typer av tips!
  • fisheye
    • November 2010
    • 488

    #2
    Hej,
    Min erfarenhet både från egna och hjälp till andra är att de flesta som startar sitt första akvarium antingen övermatar sina fiskar och därmed gör akvariumet överskitigt eller att man är alltför nogsam med att städa det genom att byta för mycket vatten för ofta och även slamsuga akvariet. Det låter som om du gjort det senare. Helt vattenbyte kan också ställa till det. Grejjen är att man måste skapa en god bakteriekultur i akvariet.

    Sedan låter det som om du har fått cyano i akvariet - det du kallar alghinna. Här finns det nog flera som bättre vet hur du tar itu med det. Men totalmörkläggning i flera dagar sägs funka.

    Sedan skulle jag inte lägga i isklumpar om det inte överstiger 30 grader.

    Kanske ska du också börja med några få fiskar som uppstartsfiskar - exempelvis guppy.

    Det är väl ungefär vad jag kommer på direkt ur skallen just nu.

    Fisheye

    Kommentar

    • Kjell Fohrman
      Administrator

      • December 2001
      • 48148

      #3
      På det du skriver låter ju det mesta rätt men det finns ju hundratals andra saker som det kan handla om och som vi inte vet något om.
      Vad var det för växter? Om du startade med så många fiskar är chansen stor att det blir nitrit och sedan hänger obalansen i. Använde du bakteriekultur. Varför skriver du att belysningen var på ca. 12 timmar - använd en timer så det aldrig blir längre.
      Akvaristiska hälsningar
      Kjell
      Signatur 1. Frustra laborat qui omnibus placere studet
      Signatur 2. Jag är inte tillräckligt ung för att kunna allt och inte heller tillräckligt gammal för att ha glömt allt.

      Kommentar

      • King Creole
        • July 2013
        • 64

        #4
        Visst använder jag timer, inställd på 12 timmar per dygn.
        Vissa perioder har jag garanterat inte varit för ambitiös med att rengöra karet. Har provat båda metoder så att säga.
        Tycker inget jag gör ger någon direkt skillnad.
        Växternas namn kan jag inte, de har varit inköpta i zoo affär, testat lite olika sorter. Inget överlever. Allt blir svart och löser upp sig.
        Känns som jag har ett kar fullt av gift.
        Om jag hade nitrit skulle inte det märkas på vattenprovet?

        Kommentar

        • King Creole
          • July 2013
          • 64

          #5
          Jag har bestämt mig för att göra en nystart av akvariet.
          jag kommer byta all sand och växterna har jag redan kastat iväg då de såg totalt genomruttna ut.
          Eftersom allt vatten kommer att bytas ut på en o samma gång, är det väl som jag fattat det bäst att låta filtret vara orört, så det finns lite nyttiga bakterier kvar?
          Nystarten kommer göras med de tre små firrar som fortfarande är i livet, riktiga slagskämpar måste det vara

          Kommentar

          Arbetssätt...