Köpa en djuraffär?

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • sting
    • September 2007
    • 481

    Köpa en djuraffär?

    Med risk för att låta dum, vad krävs för att köpa en djuraffär? Vad ska man tänka på?

    Efter att ha jobbat som anställd sen jag slutade gymnasiet(Wuhuu ett helt år sen..) så har suget att prova på att driva något eget blivit allt starkare.
    Då min stora hobby alltid har varit djur och natur, så är det nog rätt naturligt att det är det jag skulle vilja jobba med. Men då jag satt och slösurfade så hittade jag denna djuraffären till salu: http://www.blocket.se/hassleholm/Ina....htm?ca=18&w=3

    Och undrar helt enkelt, hur svårt tror ni det är att få snurr på en sådan verksamhet? Priset var ju knappast dyrt, så några lån skulle jag inte behöva ta, men vad har djuraffärer för drift och inköpskostnader? svårt att göra en kalkyl utan att egentligen ha en aning.

    Då jag jobbar som kock så är desutom 6-80h veckor mer en regel än ett undantag så arbetsmängden är väl det jag är minst orolig för.


    Har ni några förslag på litteratur, hemsidor eller bara egen erfarenhet så vill jag mer än gärna höra!

    Ursäkta att allt blev så rörig, men jag tänkte att jag åtminstonde skulle bolla lite tips och idéer med er!
  • sting
    • September 2007
    • 481

    #2
    Tänkte även passa på att fråga om hur man bör gå tillväga om man är intresserad av en djuraffär, är det den gamla vanliga metoden att man bör börja med att sitta och smyga utanför bara för att få en uppfattning om hur stort antal besökare dem har? eller ska man försöka ta reda så mycket som möjligt om butiken på ett annat sätt? via forum?

    Lite allmänna frågor som man bör ställa om man skulle bli seriöst intresserad?

    Kommentar

    • Bluewing

      • August 2012
      • 10522

      #3
      Om du tänker att priset inte var dyrt, tänk på att priset är för att köpa själva bolaget bara. Lagervärdet tillkommer. Lagervärdet är då helt enkelt allt som finns i lager över huvud taget i butiken. Är lagret stort så lär det ju vara några miljoner. Jag har själv en webshop som är relativt liten. Mitt lager ligger på runt en halv miljon:-. Så lagret är det dyra när man startar upp. Allt foder, djurtillbehör, djur etc. etc. har ofta samma värde som det köptes in för. Så om du inte har de summorna på banken eller i madrassen så blir det till att låna.
      Vill du veta mer om hur företaget fungerat över tid så behöver du se bokföringen. Då behöver du ha en kunnig person som kan "läsa" bokföringen för att bedöma företagets överlevnadsförmåga och utvecklingspotential.
      Så gå gärna in i butiken och känn dig för. Men det är i bokföringen du får veta hur det gått.

      Det stora i din fråga är egentligen att du funderar just på att starta ett eget företag, vilket är en utbildning i sig. Så det är mycket att sätta sig in i hur det ska skötas etc. Sedan behövs ju utbildning för att få rätt att sälja djur också.

      Nu kanske mitt svar inte låter så kul förstås, men gissar att de erfarna nuvarande ägarna kommer att bedöma dig utifrån din kunskap om affärsområdet och även företagandet. Om du sedan går till banken så kommer de också att bedöma dig på samma sätt.

      Att starta företag är nästan lika stort som beslut, som att skaffa barn om du vill köpa en välfungerande stor verksamhet direkt. Det är tvärtom enklare att känna sig för genom att ha en verksamhet i liten omfattning en tid först. Då är problemet istället att tjäna några pengar över huvud taget. Så då behöver du ha ett annat jobb vid sidan om för att dra in pengar.

      Att ha ett företag och se det växa är fantastiskt kul och utmanande. Jättekul att du börjat fundera i dessa banor.
      Juwel Vision Sällskapsakvarium 180L , Juwel Vision 450L Diskus, Juwel Vision 450L Asien/Oceanien
      Juwel Lido 120

      Kommentar

      • ettfettbranamn
        • December 2010
        • 3424

        #4
        Gillar du fisk är det helt fel idé.. Gillar du däremot att sälja graverade hundhalsband och mat till siameser med extra känslig mage samt bli en del av pensionärsumgänget är det helt rätt..
        Dådet utfördes av en ensam galning och hans sympatisörer..

        Normaliseringsprocessen..
        (Kommunicerar enbart i tankevurpor)

        Kommentar

        • Bluewing

          • August 2012
          • 10522

          #5
          Där fick du till det
          Juwel Vision Sällskapsakvarium 180L , Juwel Vision 450L Diskus, Juwel Vision 450L Asien/Oceanien
          Juwel Lido 120

          Kommentar

          • Kjell Fohrman
            Administrator

            • December 2001
            • 48148

            #6
            Ursprungligen postat av ettfettbranamn
            Gillar du fisk är det helt fel idé.. Gillar du däremot att sälja graverade hundhalsband och mat till siameser med extra känslig mage samt bli en del av pensionärsumgänget är det helt rätt..
            Fast uppriktigt sagt akvariekunderna det är ingen större skillnad mellan siames och fiskkunderna. Visst det finns väldigt intresserade akvarister också men de är olönsamma kunder - pratar mer än de handlar

            För att driva en affär måste man vara väldigt social och kunna umgås med alla typer av människor.

            Man får också ha en del sparpengar för som Bluewing skriver så kommer det säkert att kosta ca. 1 miljon med lagret (för oavsett om du köper deras lager eller inte så behöver du ju ett lager att sälja från) och dessutom så lär du kunna ta ut dåligt med lön åtminstone det första året.

            Beroende av omsättning kanske du också behöver anställa någon. Du får förstås kontakta ägarna och sätta dig in i deras bokföring för att få ett begrepp om kostnaderna.

            Kolla också om deras djurhållning är godkänd av Länstyrelsen (det är de säkert - men bäst att kolla annars kan det bli dyrt). Du behöver också gå en del utbildningar - en grundkurs + 1 kurs för varje djurslag som säljs (fisk, fågel, smådjur, reptil).
            Akvaristiska hälsningar
            Kjell
            Signatur 1. Frustra laborat qui omnibus placere studet
            Signatur 2. Jag är inte tillräckligt ung för att kunna allt och inte heller tillräckligt gammal för att ha glömt allt.

            Kommentar

            • simpson
              • July 2012
              • 666

              #7
              En ytterligare möjlighet är att komma överens med tidigare ägaren att han jobbar vidare tex ett halvår åt dig, du får du en liten 'mjukstart' in i företaget och har möjlighet att lära dig och fråga direkt istället för att bara stå inför ett problem.

              Kommentar

              • olof b
                • March 2005
                • 262

                #8
                Pruta! Priset verkar väl tilltaget för att bara handla om företaget och butiksinventarierna undantaget lagret.

                Det finns ju två butiker till salu i samma ort så det borde finnas goda prutningsmarginaler. Eller köper du bägge och får en monopolställning på orten.



                mvh

                Olof
                Malmö Lund Cycle Chic:
                http://malmolundcyclechic.blogspot.com/

                Kommentar

                • Kjell Fohrman
                  Administrator

                  • December 2001
                  • 48148

                  #9
                  Ursprungligen postat av olof b
                  Pruta! Priset verkar väl tilltaget för att bara handla om företaget och butiksinventarierna undantaget lagret.

                  Det finns ju två butiker till salu i samma ort så det borde finnas goda prutningsmarginaler. Eller köper du bägge och får en monopolställning på orten.



                  mvh

                  Olof
                  Väl tilltaget !!!!!!!!!!!!
                  200.000 bara för inventarierna i en så pass stor affär är extremt lite. Om man skulle köpa nytt skulle det kosta det mångdubbla.
                  Nej det är rejält billigt - sedan är det en helt annan fråga om det går att få lönsamhet i det.
                  Akvaristiska hälsningar
                  Kjell
                  Signatur 1. Frustra laborat qui omnibus placere studet
                  Signatur 2. Jag är inte tillräckligt ung för att kunna allt och inte heller tillräckligt gammal för att ha glömt allt.

                  Kommentar

                  • olof b
                    • March 2005
                    • 262

                    #10
                    Det är möjligt att det är billigt jämfört med att köpa nytt men det är inte nytt och det är en verksamhet i en branch på tillbakagång som samtidigt håller på att tas över av stora aktörer. I slutändan är det utbud och efterfrågan som gäller och finns det bara en köpare finns bara alternativet att behålla butiken själv. Två affärer till salu samtidigt i en liten ort som Hässleholm är ju inte heller något drömläge för säljarna.

                    mvh

                    Olof

                    Ursprungligen postat av Kjell Fohrman
                    Väl tilltaget !!!!!!!!!!!!
                    200.000 bara för inventarierna i en så pass stor affär är extremt lite. Om man skulle köpa nytt skulle det kosta det mångdubbla.
                    Nej det är rejält billigt - sedan är det en helt annan fråga om det går att få lönsamhet i det.
                    Malmö Lund Cycle Chic:
                    http://malmolundcyclechic.blogspot.com/

                    Kommentar

                    • King Creole
                      • July 2013
                      • 64

                      #11
                      Driver själv företag sedan 1997.
                      Har man en verksamhet som går bra , så säljer man inte - så enkelt är det.
                      Börjar det svikta i affärerna , då kan man överväga att sälja
                      Går det dåligt - är man tvungen att sälja

                      Kommentar

                      Arbetssätt...