Sand i stället för grus?

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • TommySt

    • January 2014
    • 208

    #31
    Ursprungligen postat av Bluewing
    Det där kompakta du funderar över fixar mina 200 (minst) malayiska sandsnäckor. Jag körde själv med Biltemas sand och skulle köra med det igen alternativt någon soil om man som du funderar på ett växtkar.
    Dessa sandsnäckor köps i akvarieaffär?
    Using Tapatalk

    Kommentar

    • Mr Woods
      • March 2013
      • 3409

      #32
      Om de skulle få för sig att ta betalt för dem så kan du ju trösta dig med att det räcker att du köper några stycken. Du kommer snart att ha sexhundra ändå! Tyvärr stryker de ofta med i butikerna på grund av mediciner. När jag hämtade mina hette det att ”hittar du några, så ta dem”.

      Kommentar

      • TommySt

        • January 2014
        • 208

        #33
        Ursprungligen postat av Mr Woods
        Om de skulle få för sig att ta betalt för dem så kan du ju trösta dig med att det räcker att du köper några stycken. Du kommer snart att ha sexhundra ändå! Tyvärr stryker de ofta med i butikerna på grund av mediciner. När jag hämtade mina hette det att ”hittar du några, så ta dem”.
        OK, å de är (verkligen) bra att ha i sitt kar?
        Låter ju som en invånare som sedan stannar för evigt?
        D v s inga minus med att ha dem?
        Using Tapatalk

        Kommentar

        • Sleaper

          • September 2008
          • 2893

          #34
          Ursprungligen postat av TommySt
          OK, å de är (verkligen) bra att ha i sitt kar?
          Låter ju som en invånare som sedan stannar för evigt?
          D v s inga minus med att ha dem?
          Ser inte någon direkt poäng mad snäckorna, däremot blir dom blir lätt en "plåga".

          Kommentar

          • Bluewing

            • August 2012
            • 10522

            #35
            Eftersom malajiska sandsnäckor fungerar på så sätt att de gräver ner sig i sanden så förhindras att sanden packar sig för hårt om man har finkornig sand. Dessutom äter de avfallsprodukter och alger. Tycker de är kanon.
            Juwel Vision Sällskapsakvarium 180L , Juwel Vision 450L Diskus, Juwel Vision 450L Asien/Oceanien
            Juwel Lido 120

            Kommentar

            • Mr Woods
              • March 2013
              • 3409

              #36
              Jag har inte det minsta ont av mina sexhundra, de städar bra som fan och syns sällan till under belysningstiden.

              Kommentar

              • Sleaper

                • September 2008
                • 2893

                #37
                Det är väl så att antingen gillar man snäckor eller inte, och ibland får man dom i karet oavsett om man vill eller inte

                Kommentar

                • Skrolle
                  • February 2014
                  • 35

                  #38
                  Ursprungligen postat av Mr Woods
                  Jag har inte det minsta ont av mina sexhundra, de städar bra som fan och syns sällan till under belysningstiden.
                  Lägger malajiska sandsnäckor ägg på stenar och rötter? Vissa andra snäckor gör ju det. Sitter hårt och är svårt att få bort äggen.

                  Kommentar

                  • Bluewing

                    • August 2012
                    • 10522

                    #39
                    Det är snäckor typ Zebrasnäckan som gör det och så himla svåra är de inte att få bort på glasrutan i karet. Men malajernas ägg är lätta att ta bort och som sleaper säger så kommer du att få sniglar förr eller senare vare sig du vill eller inte.
                    Juwel Vision Sällskapsakvarium 180L , Juwel Vision 450L Diskus, Juwel Vision 450L Asien/Oceanien
                    Juwel Lido 120

                    Kommentar

                    • Mr Woods
                      • March 2013
                      • 3409

                      #40
                      Ursprungligen postat av Bluewing
                      ...du att få sniglar förr eller senare vare sig du vill eller inte.
                      Precis så är det, därför tycker jag det är bättre att introducera en eller ett par sorter som man väljer själv, så har eventuella fripassagerare minimal chans att etablera sig.

                      Kommentar

                      • Live2Ride
                        • January 2014
                        • 312

                        #41
                        Tror att många ogillar sniglarna pga att de kommer oinbjudna... Iaf är det så i mitt fall. Och jag tycker faktiskt inte det är snyggt när de sitter på framrutan :-)
                        /Lars

                        Kommentar

                        • Nordin
                          • August 2010
                          • 32

                          #42
                          Ursprungligen postat av Live2Ride
                          Tror att många ogillar sniglarna pga att de kommer oinbjudna... Iaf är det så i mitt fall. Och jag tycker faktiskt inte det är snyggt när de sitter på framrutan :-)
                          Du får ju lära dom att det inte är OK när dom sitt på framrutan

                          Kommentar

                          • Snuttjulle
                            • February 2012
                            • 33

                            #43
                            Jag har precis bytt från Engelsk sjösten till Julas blästersand efter att ha "läst ihjäl mig" om fördelar respektive nackdelar.

                            Jag petade ner "7 kulor", växnäring, i sanden där jag stoppat ner växterna.

                            Kan inte meddela något resultat ännu då karet är nystartat med sanden och kulorna.

                            Enda problemet hittils är att Botiorna gjort gropar i sanden i främre hörnorna.

                            Summa summarum är att jag är sjukt nöjd med akvariet efter att ha bytt till sand och satt i ny bakgrund ( BTN Slimline Amazonas )

                            Kolla skillnaden här: http://www.zoopet.com/akvarium/akvarium.php?NR=807

                            Kommentar

                            • TommySt

                              • January 2014
                              • 208

                              #44
                              Fick med mig ett 10-tal Malaysiska sandsnäckor hem från butiken för en vecka sedan.
                              Ett dygn senare hade samtliga gått hädan...
                              Enda tänkbara förklaring verkar vara stora pH-skillnader mellan butikens vatten och mitt (rejält högt pH och kH).
                              Jobbar med att sänka pH/kH nu, funkar förhoppningsvis längre fram. (Karet har bara rullat 1 vecka än.)
                              Using Tapatalk

                              Kommentar

                              • Mr Woods
                                • March 2013
                                • 3409

                                #45
                                Hur vet du att de dog, var är liken?

                                Kommentar

                                Arbetssätt...