vilka fiskar saknar ni i era lokala zoobutiker?

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • alumini
    • February 2004
    • 197

    vilka fiskar saknar ni i era lokala zoobutiker?

    Där jag bor är zoobutikerna ganska ok, bra service och ett hyfsat utbud av grejer i förhållande till efterfrågan. Majoriteten av alla som har akvarium köper väl svärdbärare, guldfiskar osv men ibland det skulle det vara kul att hitta något annat än standardsortimentet. När ni besöker era lokala butiker, vilka fiskar saknar ni då i deras utbud ?
  • Mr Woods
    • March 2013
    • 3409

    #2
    Tanganyikaciklider, snäcklekare i synnerhet...

    Kommentar

    • Christer5

      #3
      Det är nog väldigt olika vad man saknar beroende på vilken inriktning man har,det går att beställa fisk hos dom flesta akvariebutiker

      Kommentar

      • ansjo
        • November 2005
        • 29967

        #4
        I min lokala butik saknar jag det mesta, tyvärr...
        Så den lokala butiken i mina ögon är i Nol, ca 10 mil härifrån...
        /Anders

        Medlem i NCS - givetvis!

        Kommentar

        • ettfettbranamn
          • December 2010
          • 3424

          #5
          Oj.. den lokala butiken har väldigt sällan något alls som jag vill ha.. visst, de kanske har en cichla eller fengdda.. men det betyder ju inte att det är rätt art osv..
          Dådet utfördes av en ensam galning och hans sympatisörer..

          Normaliseringsprocessen..
          (Kommunicerar enbart i tankevurpor)

          Kommentar

          • Helene&Andreas
            • January 2009
            • 1336

            #6
            Ursprungligen postat av ettfettbranamn
            Oj.. den lokala butiken har väldigt sällan något alls som jag vill ha.. visst, de kanske har en cichla eller fengdda.. men det betyder ju inte att det är rätt art osv..
            Hahaha! Och vilken är din lokala butik?

            //Andreas

            Kommentar

            • alumini
              • February 2004
              • 197

              #7
              mm, det beror ju på vad man är intresserad av såklart. Det går ju som sagt att beställa fiskar via Imazo och Akvarieteknik och deras utbud är väl ganska ok , deras nästan identiska listor ändras knappt vecka efter vecka. Det skulle vara hur trevligt som helst att få tillgång till Glasers lista, de har jämt något intressant på sin lista.)

              Kommentar

              • Helene&Andreas
                • January 2009
                • 1336

                #8
                Ja då Imazo ägs av Akvarieteknik så kanske det inte är så konstigt att dom är nästan identiska?

                Kommentar

                • PiaJo

                  • August 2009
                  • 13001

                  #9
                  I mina lokala butiker finns det sällan nåt jag vill ha eller är ute efter ( dock inte häromdagen ) så för mig är mina bästa "lokala" butiker Ciklidhobby i Nol och Herkules i Göteborg, en bit att åka men värt det!
                  /PIA

                  Jag är medlem i NCS - föreningen för dig som tycker om ciklider!

                  Kommentar

                  • HWH
                    • March 2013
                    • 2310

                    #10
                    Jag upplever att alla zoo-butiker har ungefär samma saker. Katt/hundmat, koppel och så standardfiskar. Men jag förstår varför det är så, de vill ju inte köpa in en massa udda fisk som ytterst få vill köpa. Men vet man bara vad man vill ha och Imazo har så kan i alla fall mina lokala butiker beställa fisk på ett par dagar. Men man får ju då inte se vad man köper och kan inte välja exemplar. Här där jag bor är det ingen affär som har afrikanska ciklider. Men alla har förvånande nog väldigt mycket guldfisk. Förvånar mig att det finns så många som har så stora kar att det är stor omsättning på det.

                    Personligen saknar jag l-malar.
                    /Helena,
                    Zoopets norska inslag. Har en salig blandning av stort och smått, vått och torrt.

                    Kommentar

                    • hawkse
                      • December 2009
                      • 781

                      #11
                      Tyvärr saknar jag det mesta av intresse i mina lokala butiker (Skövde). Det är mest neontetror, guppy och slöjstjärtar tyvärr. Visst går det beställa hem från grossisten men det är inte alls lika kul eftersom man inte vet hur kvaliteten på fisken är just den gången och då känns det kymigt att inte köpa någon trots att man kanske tycker kvaliteten är för dålig.

                      Jag skulle gärna se betydligt fler olika dvärgciklider, tetror och andra pansarmalar än Corydoras aeneus.

                      Kommentar

                      • Shepard

                        • March 2003
                        • 13992

                        #12
                        Jag kan känna att det saknas lite ovanligare arter, ur släkten som inte är särskilt ovanliga, som t.ex Pelvicachromis. Och arter som man vet finns i handeln, och som det verkar som om grossisterna ofta har, men butiken man brukar åka till sällan eller aldrig tar in, alltså fiskar som egentligen inte är så ovanliga, eller svåra att hålla, men man ser dem sällan i butikerna.
                        "You can fight like a krogan, run like a leopard, but you'll never be better than commander Shepard" (Miracle of Sound)
                        Min profil
                        Mitt galleri

                        Kommentar

                        • Mr Woods
                          • March 2013
                          • 3409

                          #13
                          Jag var på två mycket trevliga, små och personliga akvariebutiker i Trollhättan för ett tag sedan. Även om utbudet var minst sagt begränsat så hittade jag fina exemplar av arter som jag inte sett någon annanstans! Bilden jag fick av dessa två akvarister var att det till 90% är Svensson som kommer in och skall handla lite fisk till ungarnas nya 54L som de tjatat till sig. Man tar en snabb vända i butiken och bestämmer sig för att man vill ha "en sån' där röd, en sån' där gul och en sån' där svart", och då blir ju större delen av sortimentet naturligtvis inte så intressant hos dem som behöver kunna försörja sig på sin butik...

                          Kommentar

                          • HWH
                            • March 2013
                            • 2310

                            #14
                            Ursprungligen postat av Mr Woods
                            Jag var på två mycket trevliga, små och personliga akvariebutiker i Trollhättan för ett tag sedan. Även om utbudet var minst sagt begränsat så hittade jag fina exemplar av arter som jag inte sett någon annanstans! Bilden jag fick av dessa två akvarister var att det till 90% är Svensson som kommer in och skall handla lite fisk till ungarnas nya 54L som de tjatat till sig. Man tar en snabb vända i butiken och bestämmer sig för att man vill ha "en sån' där röd, en sån' där gul och en sån' där svart", och då blir ju större delen av sortimentet naturligtvis inte så intressant hos dem som behöver kunna försörja sig på sin butik...
                            Så är det helt säkert för nästan alla affärer. Vilken gör det än mer förvånande med urvalet/mängden av guldfiskar.
                            /Helena,
                            Zoopets norska inslag. Har en salig blandning av stort och smått, vått och torrt.

                            Kommentar

                            • ansjo
                              • November 2005
                              • 29967

                              #15
                              Jag hade hand om akvariedelen i en liten zoobutik för ett par år sedan, och den mest säljande fisken var faktiskt guldfisk. Att det sedan gick intressanta malar och dvärgciklider i många av akvarierna skiter 98% av kunderna i...och det är där pengarna är. Tyvärr.
                              /Anders

                              Medlem i NCS - givetvis!

                              Kommentar

                              Arbetssätt...