Vattenskada, en risk man måste ta.

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • flygrc
    • June 2006
    • 2755

    #31
    Ursprungligen postat av Ken Olofsson
    Bra kvalité på slangar / kopplingar / packningar kan rädda en hel del.

    Köpte mig ett mindre gäng ytterfilter i Kina för några år sedan, typ 1 per resa, efter något år
    hade jag 8 st hemma.

    Det var ett märke som heter "Atman", säljs i Asien och ibland i US och EU, men ingen större mängd.

    "Eheimkopior" om man tittar på dom från 1 meters håll och längre.

    Kostnaden för dom var kanske 15% av vad en original Eheim hade kostat i akvariebutik här.


    Funkade skitbra i 1-3 år, sedan började de läcka här och där. Kort och gott, kopplingar och packningar gav med sig.


    Nu trodde jag att eftersom de såg ut som Eheim, att man kanske skulle enkelt ta lite packningar från butiken och
    byta ut, men se på faaaaan, det skilde sig kanske 0,5 mm mellan Eheim och Atman på alla kopplingar.

    Så, se till att det är bra kvailté på det ni köper.
    Bra tänk, jag lägger till den. Kan ju vara svårt att veta vad som är bra kvalite men den frågan går ju att ställa om olika prylar.
    https://www.zoopet.com/forum/showthread.php?t=159029
    Nr 11.. Infinity 153, 900 l blivande SA.

    Kommentar

    • museo12
      • May 2005
      • 135

      #32
      Vilken bra tråd!

      Funderar på om alla slangar till ytterfilter är lika bra att göra hål i?
      Finns det inte risk att det blir sprickor tex i Fluval Fx5/6 slang?
      Vid vattenbyte kan det inte komma in luft i filtret då?

      Kommentar

      • ettfettbranamn
        • December 2010
        • 3424

        #33
        Jag jobbar bla med vattenskador och är akvarist och av de vattenskador jag åtgärdat är det rätt jämt fördelat på diskmaskiner (ofta pga klantig installation), trötta elementrör (ett jävla jobb att byta av naturliga skäl) och trötta avlopp.. Dvs materialutmattning eller mänsklig faktor.. Jag har dock aldrig stött på en akvarierelaterad skada bortsett från dem man hört av från andra akvarister så jag tror att det procentuellt är en rätt säker hobby..

        Ang försäkringar: försäkringsbolagen försöker ju gärna orma sig ur allt ansvar men backa inte bara för att de kan skriva bättre papper än du.. Lite stake och fräckhet löser det mesta är du inte en paragrafryttare av rang behöver du ju inte vara helt ärlig heller, de har bra betalt och din ärlighet lär inte öka på din försäkringshandläggares lön direkt, den leder till en guldratt på hans chefs porsche..

        bara bra råd i tråden btw.. Enligt mig har länsförsäkringar den mest fördelaktiga försäkringen (iom att de ersätter även djuren, växter och burk) men jag har inte behövt testa den och hoppas slippa.. Trygg hansa hade jag dock vid min skada och de skötte sig exemplariskt på alla sätt..
        Dådet utfördes av en ensam galning och hans sympatisörer..

        Normaliseringsprocessen..
        (Kommunicerar enbart i tankevurpor)

        Kommentar

        • Helene&Andreas
          • January 2009
          • 1336

          #34
          Ursprungligen postat av ettfettbranamn
          Jag jobbar bla med vattenskador och är akvarist och av de vattenskador jag åtgärdat är det rätt jämt fördelat på diskmaskiner (ofta pga klantig installation), trötta elementrör (ett jävla jobb att byta av naturliga skäl) och trötta avlopp.. Dvs materialutmattning eller mänsklig faktor.. Jag har dock aldrig stött på en akvarierelaterad skada bortsett från dem man hört av från andra akvarister så jag tror att det procentuellt är en rätt säker hobby..

          Ang försäkringar: försäkringsbolagen försöker ju gärna orma sig ur allt ansvar men backa inte bara för att de kan skriva bättre papper än du.. Lite stake och fräckhet löser det mesta är du inte en paragrafryttare av rang behöver du ju inte vara helt ärlig heller, de har bra betalt och din ärlighet lär inte öka på din försäkringshandläggares lön direkt, den leder till en guldratt på hans chefs porsche..

          bara bra råd i tråden btw.. Enligt mig har länsförsäkringar den mest fördelaktiga försäkringen (iom att de ersätter även djuren, växter och burk) men jag har inte behövt testa den och hoppas slippa.. Trygg hansa hade jag dock vid min skada och de skötte sig exemplariskt på alla sätt..
          Hahaha! Är du verkligen akvarist Jonte?

          Kommentar

          • ettfettbranamn
            • December 2010
            • 3424

            #35
            Nä.. Kanske inte.. Jag är ungefär vad illustrerad vetenskap är för riktiga forskare.. Dumbed down version..

            ville bara bidra lite.. Jag ser det ju från andra sidan och jobbar under dem som försöker få oss att betala då mycket som möjligt själv..
            Dådet utfördes av en ensam galning och hans sympatisörer..

            Normaliseringsprocessen..
            (Kommunicerar enbart i tankevurpor)

            Kommentar

            • flygrc
              • June 2006
              • 2755

              #36
              Ursprungligen postat av museo12
              Vilken bra tråd!

              Funderar på om alla slangar till ytterfilter är lika bra att göra hål i?
              Finns det inte risk att det blir sprickor tex i Fluval Fx5/6 slang?
              Vid vattenbyte kan det inte komma in luft i filtret då?
              Jag kan inte svara om kvalitén men av de slangar jag sett så ser jag inga problem, oftast så är det inte slang i karet utan ett plaströr.

              Visst kan luften komma in vid vattenbyte men pumpen ska vara avstängd.
              Senast redigerad av flygrc; 09 March 2014, 17:03.
              https://www.zoopet.com/forum/showthread.php?t=159029
              Nr 11.. Infinity 153, 900 l blivande SA.

              Kommentar

              • Helene&Andreas
                • January 2009
                • 1336

                #37
                Ursprungligen postat av ettfettbranamn
                Nä.. Kanske inte.. Jag är ungefär vad illustrerad vetenskap är för riktiga forskare.. Dumbed down version.. ville bara bidra lite.. Jag ser det ju från andra sidan och jobbar under dem som försöker få oss att betala då mycket som möjligt själv..
                Jag skämtade lite där kompis!
                I min värld är du en av få som VERKLIGEN är en akvarist!
                Sen att du även har kunskapen att se det från den andra sidan gör ju det bara ännu bättre!

                Kommentar

                • ettfettbranamn
                  • December 2010
                  • 3424

                  #38
                  Såhär 76 öl senare får man ju nästan en tår i ögat..
                  Dådet utfördes av en ensam galning och hans sympatisörer..

                  Normaliseringsprocessen..
                  (Kommunicerar enbart i tankevurpor)

                  Kommentar

                  • flygrc
                    • June 2006
                    • 2755

                    #39
                    Nytt från Gillestugan, vad som kan hända när sugkopparna släpper.
                    Som vanligt är första sidan uppdaterad
                    https://www.zoopet.com/forum/showthread.php?t=159029
                    Nr 11.. Infinity 153, 900 l blivande SA.

                    Kommentar

                    Arbetssätt...