Vattenskada, en risk man måste ta.

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • Mysan__
    • February 2008
    • 407

    #16
    Ursprungligen postat av flygrc
    Jag tänkte på ditt öde när jag skrev det, jag har själv läst om det här på Zoopet för länge sedan. Som sagt, det hjälper inte helt men det borde vara skillnad på tio liter och hundra.
    Eftersom jag upplever att så många har drabbats kändes det rätt att dra igång tråden.
    Mycket bra beslut
    Mvh/ My

    Kommentar

    • flygrc
      • June 2006
      • 2755

      #17
      Ursprungligen postat av Mysan__
      Mycket bra beslut
      Tyvärr hjälpte det inte er men förhoppningsvis hjälper det någon.
      https://www.zoopet.com/forum/showthread.php?t=159029
      Nr 11.. Infinity 153, 900 l blivande SA.

      Kommentar

      • Micke L
        • December 2013
        • 456

        #18
        OT har du fått hem ditt nya?

        Kommentar

        • flygrc
          • June 2006
          • 2755

          #19
          Ursprungligen postat av Micke L
          OT har du fått hem ditt nya?
          Jäpp
          https://www.zoopet.com/forum/showthread.php?t=159029
          Nr 11.. Infinity 153, 900 l blivande SA.

          Kommentar

          • Micke L
            • December 2013
            • 456

            #20
            Ursprungligen postat av flygrc
            Jäpp
            Blir det någon info/bilder från uppstart i ngt forum?

            Kommentar

            • Hemi
              • February 2013
              • 180

              #21
              Bra tråd. Kan väl som Flygrc, trådskaparen, understryka att det naturligtvis är viktigt att akvariet står plant och inte ställningen är skev för att undvika spänningar och brott. Kan ju tyckas självklart och är det oxå men har ännu inte sett någon här på zoopet trots alla bilder av projekt hur det fixas. Lecablock som staplas på höjden svåra att justera o.s.v. (lättare med justerbar aluställning, vilka jag i.o.f.s inte gillar) .

              Utan typ mer av att alla benen lika långa (hjälper ju inte om golvet är ojämt) eller via ett kort vattenpass som flyttas runt se till att det kommer i våg. Säger ju ingenting om det är plant eller skevt. Få, mycket få golv är helt plana, diffar nästan alltid flera mm.

              Lösningen är mycket enkel: En absolut rak riktbräda/skena/linjal som läggs över hela ställningens längd och viktigt! även över diagonalerna. Om ingen differans syns någonstans oavsett hur brädan placeras är ställningen plan utan skevning.

              Själv skulle jag säga att eventuell differans måste vara UNDER en mm, några få tiondels mm ... ett till två är helt oacceptabelt ..Kräver justering.
              Senast redigerad av Hemi; 25 January 2014, 13:21.

              Kommentar

              • flygrc
                • June 2006
                • 2755

                #22
                Ursprungligen postat av Hemi
                Bra tråd. Kan väl som Flygrc, trådskaparen, understryka att det naturligtvis är viktigt att akvariet står plant och inte ställningen är skev för att undvika spänningar och brott. Kan ju tyckas självklart och är det oxå men har ännu inte sett någon här på zoopet trots alla bilder av projekt hur det fixas. Lecablock som staplas på höjden svåra att justera o.s.v. (lättare med justerbar aluställning, vilka jag i.o.f.s inte gillar) .

                Utan typ mer av att alla benen lika långa (hjälper ju inte om golvet är ojämt) eller via ett kort vattenpass som flyttas runt se till att det kommer i våg. Säger ju ingenting om det är plant eller skevt. Få, mycket få golv är helt plana, diffar nästan alltid flera mm.

                Lösningen är mycket enkel: En absolut rak riktbräda/skena/linjal som läggs över hela ställningens längd och viktigt! även över diagonalerna. Om ingen differans syns någonstans oavsett hur brädan placeras är ställningen plan utan skevning.

                Själv skulle jag säga att eventuell differans måste vara UNDER en mm, några få tiondels mm ... ett till två är helt oacceptabelt ..Kräver justering.
                Absolut med tillägget att detta är svårt att göra när inte bänken är belastad.
                https://www.zoopet.com/forum/showthread.php?t=159029
                Nr 11.. Infinity 153, 900 l blivande SA.

                Kommentar

                • Mr Woods
                  • March 2013
                  • 3409

                  #23
                  Haha, ja, mitt golv satte sig flera millimeter ett tag efter att jag fyllt upp mitt 200L, så jag var ju överlycklig att det står på en justerbar ställning!

                  Kommentar

                  • flygrc
                    • June 2006
                    • 2755

                    #24
                    Ursprungligen postat av Mr Woods
                    Haha, ja, mitt golv satte sig flera millimeter ett tag efter att jag fyllt upp mitt 200L, så jag var ju överlycklig att det står på en justerbar ställning!
                    Den har jag också råkat ut för, laminatgolv på foam, det blev en skål vid varje fot. Det är bland annat därför jag inte använder aluställning, ja förutom att de är så fula Men framför allt för att de inte stöttar hela bottenglaset.
                    https://www.zoopet.com/forum/showthread.php?t=159029
                    Nr 11.. Infinity 153, 900 l blivande SA.

                    Kommentar

                    • Mr Woods
                      • March 2013
                      • 3409

                      #25
                      Fast det spelar ju mindre roll när man som jag har ett ramkar med frihängande bottenruta.

                      Kommentar

                      • flygrc
                        • June 2006
                        • 2755

                        #26
                        Ursprungligen postat av Mr Woods
                        Fast det spelar ju mindre roll när man som jag har ett ramkar med frihängande bottenruta.
                        Just det ja
                        https://www.zoopet.com/forum/showthread.php?t=159029
                        Nr 11.. Infinity 153, 900 l blivande SA.

                        Kommentar

                        • Juni
                          • February 2014
                          • 613

                          #27
                          Tack för tipsen! Men shit vad läskigt med vattenskador, fick lite ljumna fötter nu! Går över tills imorgon!!
                          Juwel trigon 190 liter, nystartat. Här bor Venestus, Lombardoi, Socolofi och min mal Malte som är en Ancistrus.

                          Kommentar

                          • flygrc
                            • June 2006
                            • 2755

                            #28
                            Ursprungligen postat av Juni
                            Tack för tipsen! Men shit vad läskigt med vattenskador, fick lite ljumna fötter nu! Går över tills imorgon!!
                            Det är bara materiellt, allt man gör innebär en risk, syftet med tråden är att om man är medveten om riskerna så kan man minimera de.
                            https://www.zoopet.com/forum/showthread.php?t=159029
                            Nr 11.. Infinity 153, 900 l blivande SA.

                            Kommentar

                            • Bluewing

                              • August 2012
                              • 10522

                              #29
                              Har ju själv haft ett 460 som sprack i botten med allt vad det innebär. Så efter det så är medvetenheten om riskerna omöjlig att glömma. Har en extra MDF-skiva under mitt 450 samt "chimsade" under de 8 fötterna med kompakta tunna seghårda plastskivor som jag pressade in tills alla fötterna hade ungefär samma press. En gång i halvåret så testar jag att ingen fot har "lättat". Om det händer pga sättningar i rummetpressar jag in dessa plattor tills trycket är jämt. det skiljer ca 4 mm som mest om jag bara ställt in karet i rummet som har träreglar i golvet.
                              Juwel Vision Sällskapsakvarium 180L , Juwel Vision 450L Diskus, Juwel Vision 450L Asien/Oceanien
                              Juwel Lido 120

                              Kommentar

                              • Ken Olofsson
                                • November 2006
                                • 8014

                                #30
                                Bra kvalité på slangar / kopplingar / packningar kan rädda en hel del.

                                Köpte mig ett mindre gäng ytterfilter i Kina för några år sedan, typ 1 per resa, efter något år
                                hade jag 8 st hemma.

                                Det var ett märke som heter "Atman", säljs i Asien och ibland i US och EU, men ingen större mängd.

                                "Eheimkopior" om man tittar på dom från 1 meters håll och längre.

                                Kostnaden för dom var kanske 15% av vad en original Eheim hade kostat i akvariebutik här.


                                Funkade skitbra i 1-3 år, sedan började de läcka här och där. Kort och gott, kopplingar och packningar gav med sig.


                                Nu trodde jag att eftersom de såg ut som Eheim, att man kanske skulle enkelt ta lite packningar från butiken och
                                byta ut, men se på faaaaan, det skilde sig kanske 0,5 mm mellan Eheim och Atman på alla kopplingar.

                                Så, se till att det är bra kvailté på det ni köper.
                                Tycker jag, men jag har haft fel ganska många gånger förr, och med samma sannolikhet som att skatten skall betalas, så kommer jag förmodligen ha fel många gånger i framtiden oxå
                                Ibland är jag : Ibland är jag: Men oftast är jag:

                                Kommentar

                                Arbetssätt...