Vilket flöde är optimalt igenom filtermatta

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • flygrc
    • June 2006
    • 2755

    Vilket flöde är optimalt igenom filtermatta

    Jag har läst det någonstans när man dimensionerar filter vilket som är ett lämpligt flöde genom filtermatta men hittar inte det nu.

    Någon som vet?
    https://www.zoopet.com/forum/showthread.php?t=159029
    Nr 11.. Infinity 153, 900 l blivande SA.
  • Kjell Fohrman
    Administrator

    • December 2001
    • 48148

    #2
    Ju kraftigare flöde desto bättre (inom rimliga gränser förstås)
    Akvaristiska hälsningar
    Kjell
    Signatur 1. Frustra laborat qui omnibus placere studet
    Signatur 2. Jag är inte tillräckligt ung för att kunna allt och inte heller tillräckligt gammal för att ha glömt allt.

    Kommentar

    • flygrc
      • June 2006
      • 2755

      #3
      Tackar Kjell, det var snabbt svarat
      https://www.zoopet.com/forum/showthread.php?t=159029
      Nr 11.. Infinity 153, 900 l blivande SA.

      Kommentar

      • åheim
        • April 2006
        • 13131

        #4
        Jan Rigter påstår att en cirkulation där vattnet flyttar sig fortare än 30cm/minuten genom filtermaterialet resulterar i att bakteriena "tappar greppet" och väljer att sätta sig någon annanstans där cirkulationen är svagare.... Jag vet inte vad jag ska tro om det här men alla vanliga filter har mycket mer cirkulation än vad han förespråkar och de funkar ju uppanbarligen. http://www.janrigter.nl/mattenfilter/
        Viva Leo Buscaglia

        Kommentar

        • Mr Woods
          • March 2013
          • 3409

          #5
          Jo, fast när min gamla Fluval4 börjar sätta igen så verkar den biologiska filtreringen fortsätta att fungera bra, men det blir förstås lite mer partiklar i vattnet då...

          Jag menar att det kanske ligger något i vad han säger! Det finns ju många andra ställen i ett akvarium för filterbakterier att frodas än just i filtret. Dessutom kan det ju vara så att det i delar av filtret är betydligt lägre cirkulation än där vattnet flödar snabbast! Så tycker jag det ser ut att vara i mina filter när jag rengör dem...
          Senast redigerad av Mr Woods; 23 December 2013, 00:29.

          Kommentar

          • flygrc
            • June 2006
            • 2755

            #6
            Ursprungligen postat av åheim
            Jan Rigter påstår att en cirkulation där vattnet flyttar sig fortare än 30cm/minuten genom filtermaterialet resulterar i att bakteriena "tappar greppet" och väljer att sätta sig någon annanstans där cirkulationen är svagare.... Jag vet inte vad jag ska tro om det här men alla vanliga filter har mycket mer cirkulation än vad han förespråkar och de funkar ju uppanbarligen. http://www.janrigter.nl/mattenfilter/
            Där var ju sidan jag inte hittade, skulle ju sökt på hamburgare
            https://www.zoopet.com/forum/showthread.php?t=159029
            Nr 11.. Infinity 153, 900 l blivande SA.

            Kommentar

            • Kjell Fohrman
              Administrator

              • December 2001
              • 48148

              #7
              Av praktisk erfarenhet tror jag i alla fall inte på att långsamflytande vatten skulle vara bättre. Sedan kommer alltid vattnet i en filtermatta att rinna olika snabbt.
              Akvaristiska hälsningar
              Kjell
              Signatur 1. Frustra laborat qui omnibus placere studet
              Signatur 2. Jag är inte tillräckligt ung för att kunna allt och inte heller tillräckligt gammal för att ha glömt allt.

              Kommentar

              • flygrc
                • June 2006
                • 2755

                #8
                Ursprungligen postat av Kjell Fohrman
                Av praktisk erfarenhet tror jag i alla fall inte på att långsamflytande vatten skulle vara bättre. Sedan kommer alltid vattnet i en filtermatta att rinna olika snabbt.
                Ja speciellt när det suttit i ett tag, då är det stopp på vissa delar och fullt flås på resterande.
                Anledningen till min fråga var att jag funderar på ett projekt med sump till sötvatten men jag har redan släppt tanken på hela bitar filtermatta eftersom det ger för stor tryckskillnad.
                https://www.zoopet.com/forum/showthread.php?t=159029
                Nr 11.. Infinity 153, 900 l blivande SA.

                Kommentar

                • åheim
                  • April 2006
                  • 13131

                  #9
                  Jag skulle säga tvärtom - att det blir jämnare flöde med tiden genom mattan, det jobbar ju mot att jämna ut flödet så att säga.
                  Viva Leo Buscaglia

                  Kommentar

                  • åheim
                    • April 2006
                    • 13131

                    #10
                    Ursprungligen postat av Kjell Fohrman
                    Av praktisk erfarenhet tror jag i alla fall inte på att långsamflytande vatten skulle vara bättre. Sedan kommer alltid vattnet i en filtermatta att rinna olika snabbt.
                    Tror du att biobollar skulle funka effektivare i mitt droppfilter än filtermattebitar iom att vattnet ditribueras runt, kanske lite bättre?
                    Viva Leo Buscaglia

                    Kommentar

                    • stefanr72
                      • November 2010
                      • 1028

                      #11
                      Ursprungligen postat av åheim
                      Tror du att biobollar skulle funka effektivare i mitt droppfilter än filtermattebitar iom att vattnet ditribueras runt, kanske lite bättre?
                      Svar: ja

                      Kommentar

                      • åheim
                        • April 2006
                        • 13131

                        #12
                        Ja ok, jag tänke också att eftersom mitt droppfilter är ganska litet och att mattan därmed skulle erbjuda mycket mer plats för bakterier i den begränsade volymen.
                        Viva Leo Buscaglia

                        Kommentar

                        • Azur
                          • March 2003
                          • 12946

                          #13
                          Ursprungligen postat av åheim
                          Jan Rigter påstår att en cirkulation där vattnet flyttar sig fortare än 30cm/minuten genom filtermaterialet resulterar i att bakteriena "tappar greppet" och väljer att sätta sig någon annanstans där cirkulationen är svagare
                          Det är nonsens. Hela poängen med att använda glatta plastmaterial som filtermatta och biobollar är just att gammal tjock bakterie-plack släpper från underlaget, så bakteriernas tillväxt hela tiden är optimal (och så starkt flöde att bakterier inte kan sitta där... nej, det får man aldrig någonsin).

                          Har man tillräckligt högt flöde ska filtermaterialet aldrig klogga igen, men det är svårt att uppnå i akvariefilter, i alla fall om filtermaterialet inte kan röra på sig och/eller man kan backspola, och med tiden brukar de flesta filtermaterial sätta igen. Filtermattan i mitt ytterfilter brukar jag behöva rengöra en eller ett par gånger om året.
                          Senast redigerad av Azur; 24 December 2013, 13:26.
                          Den som är lättsinnig nog att lyssna på vad en varmluftsballong som jag säger gör det på egen risk och mot bättre vetande!

                          Kommentar

                          • åheim
                            • April 2006
                            • 13131

                            #14
                            Ursprungligen postat av åheim
                            Tror du att biobollar skulle funka effektivare i mitt droppfilter än filtermattebitar iom att vattnet ditribueras runt, kanske lite bättre?
                            Nu har jag funderat färdigt och kommit fram till att typ eheim substrat pro och lite filtermatta får ersätta biobollarna, 2L substrat pro är överlägset 2L biobollar.
                            Viva Leo Buscaglia

                            Kommentar

                            • flygrc
                              • June 2006
                              • 2755

                              #15
                              Ursprungligen postat av åheim
                              Ja ok, jag tänke också att eftersom mitt droppfilter är ganska litet och att mattan därmed skulle erbjuda mycket mer plats för bakterier i den begränsade volymen.
                              Har du någon bild eller beskrivning på ditt droppfilter?

                              Ursprungligen postat av åheim
                              Nu har jag funderat färdigt och kommit fram till att typ eheim substrat pro och lite filtermatta får ersätta biobollarna, 2L substrat pro är överlägset 2L biobollar.
                              Blir inte de små hålen i substrat pro ganska fort igensatta?

                              Jag funderar på att gör sump med "moving bed", får se vilken lösning det blir efter studier i ämnet...då det är tänkt till Malawi så jag behöver inte fundera på co2.
                              https://www.zoopet.com/forum/showthread.php?t=159029
                              Nr 11.. Infinity 153, 900 l blivande SA.

                              Kommentar

                              Arbetssätt...