Mystisk fiskdöd, hjälp mig hitta orsaken!

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • AndreasR
    • March 2005
    • 109

    Mystisk fiskdöd, hjälp mig hitta orsaken!

    Hej!
    Länge sedan jag var inne på denna sida, har inte haft tiden. Nu behöver jag dock hjälp.

    Har under alla år med olika akvarium kunnat lösa problem själv men denna gång har inte google kunnat hjälpa mig.

    Scenariot:
    Jag köpte ett mindre akvarie, 40L för ca 3 månader sedan och har låtit flickvännen ha det som sitt. Allting har gått felfritt, växterna mår prima ballerina (har inte ens tillskott) och jag har lärt henne basen kring kväve och nitritcykler. (Är biolog så det är ganska roligt).

    Till en början hade hon 5 guppys och en kampfiskhane. Måste lägga till att alla fiskar här mådde till synes bra och utan skav mellan arterna. När akvariet sedan blivit inkört (filtret välanvänt från ett av mina akvarier) köpte hon till ett par guppys, en ancistrus och en dvärgklogroda.

    Här börjar problemen. Någon vecka senare är alla guppys döda. Döden har föregåtts av slött beteende och en hona hade en svullnad runt bukfenorna. En hane såg ut som att sakna halva stjärtfenan. Kvar finns nu en kampfiskhanne med väldigt sletna fenor, en ancistrus som verkar må hur bra som helst och grodan.

    VAD är det som hänt? Jag hittar ingenting om att grodan skulle vara fiskfientlig? Nitrit har jag givetvis koll på (hon). Varför är ancistrusen opåverkad? Varför dog alla guppys men kampfisken lever (dock malätna fenor)?

    Är svaret att grodan är aggressiv? Eller finns det någon sjukdom jag missat helt? Någon som har idéer?
    Vilsen biolog. Whats more to say? Långvarig akvarist, numera inte så mycket kvar .
  • henrikl
    • November 2012
    • 639

    #2
    Vet inte om det är orsaken men guppy och kampfiskar är ingen bra blandning. De brukar vara elaka mot varandra och bita fenorna av varandra. Ancistrus brukar vara tålig men 40 liter är alldeles för lite för den malen, den behöver 100 liter så den får lite utrymme. om det inte är ett mindre yngel förstås....
    Senast redigerad av henrikl; 21 November 2013, 16:00.
    2165 liter akvarievatten i hus och garagerum.
    Mest L-malar tillsammans med Sa, malawi, räkor.

    Kommentar

    • AndreasR
      • March 2005
      • 109

      #3
      Har aldrig sett guppys som några större fenbitare.. Men har hört det du säger förut. Men att det vore orsaken känns ologiskt eftersom 5 guppys innan gick ihop med kampfisken. Nu finns i vilket fall inga guppys kvar.

      Ang. ancistrusen så är den än så länge liten, den får flytta vidare sen .

      Kanske skulle nämna också att 2 av guppyhonorna börjat yngla (därför hon valde guppys)...
      Vilsen biolog. Whats more to say? Långvarig akvarist, numera inte så mycket kvar .

      Kommentar

      Arbetssätt...