Hur många fiskar i 112l?

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • FruFilur
    • August 2013
    • 37

    Hur många fiskar i 112l?

    Om den här tråden inte hör hemma här, så tipsa gärna om vart den ska vara!

    Men jag funderar lite på hur många invånare jag kan ha i mitt 112l stora akvarium.
    Har så klart fått en hel del olika bud från handlare, o de har förespråkat __väldigt__ många individer i mina öron, samtidigt som de inte följt art-rekommendationer ang antal av varje.... Igår kväll försökte jag använda den här kalkylen 1 cm = 1 l vatten, samt Kjell Fs kalkyl om fiskar >5 cm = 5 l vatten, o med båda dessa modeller har jag redan gått o väl uppnått maxantal....

    Akvariet har varit igång i 1,5 månad och i dagsläget o har följande invånare:
    3 st corydoras mrs schwartzs
    2 st otocinclus - vet inte om det är dvärg eller ej....
    5 st platy + ca 7 yngel i olika stl
    3 gyppy + ca 5 yngel

    Vad jag har kunnat läsa mig till borde mina corydoras har sällskap av några till, ev otto oxå, stämmer det?
    Men jag skulle även vilja ha ett litet stim tetror igen (alla dog traumatiskt för några veckor sen,,,,), kanske tom både några neon/kardinal och fantomtetror som är så coola. Men hur många kan ajg ha?
    Längre fram när karet blivit mer stabilt skulle jag även vilja ha nån lite större, spännande fisk - typ scalar, ciklid el dyl. Typ 1 el 2 par. Får dessa isf plats, och hur länge är det lämpligt för en nybörjare att vänta m dessa?

    Planen är även att stoppa ner några malaysiska sandsnäckor för att hålla sanden i schack....

    Åsikter, råd, hjälp?
    112l sällskapsakvarium startat 2013-08-14
    10l räkakvarium startat 2013-09-27
  • PiaJo

    • August 2009
    • 13001

    #2
    Jag hade utöka corydorasen så att de blir ca 7-10 st och även utöka ottosarna med ett par till för dessa vill gärna gå en lite större grupp, sen tror jag att det kanske räcker för ungfödarna kommer att nästintill befolka ditt kar inom kort
    scalarer kan du inte ha i detta karet då det är för litet men när du har blivit lite mer "varm i kläderna" och när karet har gått in sig lite mer, typ om två månader, så kan du kolla på någon dvärgciklid typ paletter eller Apistogramma, dessa passar bättre i detta karet och de tar gärna några yngel med för att hålla beståndet i schack lite
    malayer är alltid bra att ha i sanden, de stora hjälpredor
    /PIA

    Jag är medlem i NCS - föreningen för dig som tycker om ciklider!

    Kommentar

    • FruFilur
      • August 2013
      • 37

      #3
      Tack för tipsen kom oxå precis på att jag redan konstaterat innan att karet är för litet för scalarer, o ciklider får absolut bli nån liten variant, är väldigt förtjust i fjärilsciklider
      112l sällskapsakvarium startat 2013-08-14
      10l räkakvarium startat 2013-09-27

      Kommentar

      • HWH
        • March 2013
        • 2310

        #4
        Ursprungligen postat av FruFilur
        Tack för tipsen kom oxå precis på att jag redan konstaterat innan att karet är för litet för scalarer, o ciklider får absolut bli nån liten variant, är väldigt förtjust i fjärilsciklider
        Det är alla

        Det finns massa bra skrivet om just fjärilar i Mats B:s stugtråd. Inlägg 5003 och 6690.

        Senast redigerad av HWH; 12 October 2013, 08:44.
        /Helena,
        Zoopets norska inslag. Har en salig blandning av stort och smått, vått och torrt.

        Kommentar

        • FruFilur
          • August 2013
          • 37

          #5
          De är ju så söta :-) ska läsa på där!

          Skickat från min GT-I9505 med Tapatalk 4
          112l sällskapsakvarium startat 2013-08-14
          10l räkakvarium startat 2013-09-27

          Kommentar

          • Ryskbompa
            • August 2012
            • 930

            #6
            112liter, då skulle det passa perfa med Apistos 1+1 sen malajjer skit i resten

            Kommentar

            • FruFilur
              • August 2013
              • 37

              #7
              Hehe lockande när man ser alla fina varianter :-) men jag är otroligt förtjust i mina corys o ottos oxå....

              Skickat från min GT-I9505 med Tapatalk 4
              112l sällskapsakvarium startat 2013-08-14
              10l räkakvarium startat 2013-09-27

              Kommentar

              • PiaJo

                • August 2009
                • 13001

                #8
                Ett par med Apistogramma, corysar och ottosar låter som en perfekt kombo läs på och titta på bilder på kar dom är inredda för dvärgciklider så vet du hur du skall inreda för att dessa, du har ju några månader på dig att fundera och tänka efter vad du vill ha för sort
                /PIA

                Jag är medlem i NCS - föreningen för dig som tycker om ciklider!

                Kommentar

                • henrikl
                  • November 2012
                  • 639

                  #9
                  Corydoras och ottosar räcker gott i ett akvarium. Det behövs inte jämt massa fisk vid ytan för det ska vara fint. Komplettera med ett fint par av någon l-mal så är det perfekt. ..
                  2165 liter akvarievatten i hus och garagerum.
                  Mest L-malar tillsammans med Sa, malawi, räkor.

                  Kommentar

                  • FruFilur
                    • August 2013
                    • 37

                    #10
                    så om jag i nuläget utökar med typ 4 corys då = 7 st totalt, o kanske 4-5 ottosar = totalt 6-7 st så borde det blir bra?

                    Fö gjorde jag en total remake av 112 l karet då jag fått fel bottenmaterial vid start m tanke på corysarna, så en hel del av sjöstenen byttes ut mot blästersand, samtidigt passade jag på att göra små extra grottor o letade rätt på en terracotta som jag gjorde till grotta - allt för att framtida ciklider även ska kunna trivas ...den här remaken hoppas jag slippa göra om på länge liksom.... det tog sin lilla tid....
                    112l sällskapsakvarium startat 2013-08-14
                    10l räkakvarium startat 2013-09-27

                    Kommentar

                    • Ryskbompa
                      • August 2012
                      • 930

                      #11
                      Ursprungligen postat av frufilur
                      så om jag i nuläget utökar med typ 4 corys då = 7 st totalt, o kanske 4-5 ottosar = totalt 6-7 st så borde det blir bra?

                      Fö gjorde jag en total remake av 112 l karet då jag fått fel bottenmaterial vid start m tanke på corysarna, så en hel del av sjöstenen byttes ut mot blästersand, samtidigt passade jag på att göra små extra grottor o letade rätt på en terracotta som jag gjorde till grotta - allt för att framtida ciklider även ska kunna trivas ...den här remaken hoppas jag slippa göra om på länge liksom.... Det tog sin lilla tid....
                      bilder!

                      Kommentar

                      • FruFilur
                        • August 2013
                        • 37

                        #12
                        Här kommer länk till bilder

                        112l sällskapsakvarium startat 2013-08-14
                        10l räkakvarium startat 2013-09-27

                        Kommentar

                        • FruFilur
                          • August 2013
                          • 37

                          #13
                          Ursprungligen postat av FruFilur
                          så om jag i nuläget utökar med typ 4 corys då = 7 st totalt, o kanske 4-5 ottosar = totalt 6-7 st så borde det blir bra?
                          mäh - skulle ju fråga oxå om det spelar nån roll vilken sorts corydoras man utökar med. Idag är det tre st schwartzi jag har, men kan de andra vara av nån alla de andra tusen sorterna?
                          112l sällskapsakvarium startat 2013-08-14
                          10l räkakvarium startat 2013-09-27

                          Kommentar

                          • FruFilur
                            • August 2013
                            • 37

                            #14
                            Ursprungligen postat av henrikl
                            Corydoras och ottosar räcker gott i ett akvarium. Det behövs inte jämt massa fisk vid ytan för det ska vara fint. Komplettera med ett fint par av någon l-mal så är det perfekt. ..
                            hihi är nästan böjd att hålla med, tycker det är väldigt trevliga små djur! men då hade jag nog velat ha ännu fler kar, så man kunde haft fisksoppa i ett annat ist
                            112l sällskapsakvarium startat 2013-08-14
                            10l räkakvarium startat 2013-09-27

                            Kommentar

                            • FruFilur
                              • August 2013
                              • 37

                              #15
                              Det blev en tur till stoby akvarieaffär ikväll, o 4 st corydoras panda o 3 st randiga ottosar fick följa med hem d slank även m ett gäng mallajer o körsbärsräkor som de slumpade bort de var helt genomskinliga i affären men såå fort jag stoppade ner dem i mitt kar, började små röda skiftningar synas!
                              112l sällskapsakvarium startat 2013-08-14
                              10l räkakvarium startat 2013-09-27

                              Kommentar

                              Arbetssätt...