trasigt akvarium + vattenskada + bostadsrätt = se hit!

Kollaps
Det här ämnet är stängt.
X
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • Likan
    • April 2012
    • 2611

    trasigt akvarium + vattenskada + bostadsrätt = se hit!

    Hejsan hoppsan!

    Tänkte kolla om någon här har råkat ut för samma scenario som jag. Alltså ett akvarium som gått sönder, massa liter vatten under golvet och att du bor i Bostadsrätt. (Helst ska ni även ha sand under golvet.)

    I så fall får du jättegärna skicka ett PM till mig. För jag skulle behöva veta hur andra har tagit sig igenom detta elände.

    Just nu lutar det åt att jag ska betala en massa privat, trots största bästa hemförsäkring, då föreningen vägrar ta "deras" del enligt F-bolaget. Jag anser att jag inte ska behöva göra/betala detta men jag är så överkörd så det finns inte.

    Eftersom det är ett pågående ärende vill jag inte lämna ut mer info ang mitt fall.
    Men jag är som sagt väldigt nyfiken på hur ni andra i Bostadsrätt har tagit er igenom detta.

    Ni få självklart skriva öppet också.

    Det jag är nyfiken på är vem av parterna som stått för:
    * upprivning av golv
    * bortforsling av sand
    * fläktning
    * betalat nya sanden
    * och lagt dit den nya sanden.

    (Ytskiktet (alltså nya golvet) och det arbetet står F-bolaget för.)


    Jag är oerhört tacksam för svar!
    450l, 350l, 125l, 54l och 45l. Fokus på malar, tillsammans med gott & blandat.
  • Mathias Nilsson
    • July 2011
    • 6552

    #2
    Hur svårt gör de det för sig egentligen? Ytskiktet i lägenheten är ditt, där täcker din försäkring. Under ytskiktet, själva huset eller vad man ska kalla det så är det föreningens försäkring som skall kliva in. Köp inte en enda sak, sök rådgivning och äg dem. För bolaget lär väl veta att du bor i en bostadsrätt?
    http://mathiasaquariums.blogspot.se/

    "Konsten att tråka ut är konsten att säga allt" - Dante

    Kommentar

    • Likan
      • April 2012
      • 2611

      #3
      Mmmmm men föreningen anser att sanden tillhör golvet/ytskiktet och att min försäkring ska ta det. (Alltså utan sanden blir det inget golv.) De anser bara att betongen är deras.

      F-bolaget anser att sanden tillhör föreningen eftersom det är under ytskiktet...
      450l, 350l, 125l, 54l och 45l. Fokus på malar, tillsammans med gott & blandat.

      Kommentar

      • Bluewing

        • August 2012
        • 10522

        #4
        När jag hade min vattenskada från ett 460 som sprack i botten så tog mitt försäkringsbolag rubbet med sand och allt. Jag hade ju 50 cm sand under akvariet så det blev en rejäl grop. Konstigt resonerat oavsett bolag. Det lär ju inte handla om jättepengar.
        Juwel Vision Sällskapsakvarium 180L , Juwel Vision 450L Diskus, Juwel Vision 450L Asien/Oceanien
        Juwel Lido 120

        Kommentar

        • Moggz
          • June 2011
          • 15

          #5
          Föreningen ansvarar för att utreda och torka ut skadan. När detta är gjort så delas kostnaden mellan föreningens försäkringsbolag och din hemförsäkring. Kolla vem som betalar för bostadsrätts tillägg då vissa föreningar tecknar detta för medlemmar. Som jag uppfattat det är sanden föreningens ansvar då detta är dolt under golvet. Ofta är det massonit och sedan ditt golv. I de fall jag varit med om att åtgärda andra medlemmars vattenskador så har föreningen ersatt allt under och medlemmen själv får fixa sista plastmattan eller parkettgolvet eller vad man nu hade. Tyvärr får du med stor sannolikhet betala en del själv då det är ett åldersavdrag beroende på åldern på ditt golv. Dock ska alltid föreningen ersätta elen för uttorkningen då detta är föreningens ansvar. Detta är det normala om du bor i en HSB bostadsrätt, men det är stadgarna som reglerar vad som gäller så du måste lästa igenom dem.

          * upprivning av golv
          * bortforsling av sand
          * fläktning
          * betalat nya sanden
          * och lagt dit den nya sanden.
          I den förening jag bor i och varit ordförande för i 5 år så hade föreningen och vårat försäkringsbolag ersatt samtliga kostnader ovan.

          Det finns ett alternativ till att ersätta sanden med ett "nivell-golv" vilket är ett system med reglar och isolering (se http://www.nivellsystem.se) De sista två vattenskadorna jag var med och reglerade så blev detta billigare än att lägga tillbaka sanden och detta anser jag ett bättre golv än sand, då detta inte sviktar och flyttar sig. Du har alltid en stor risk med sanden flyttar sig med tiden.

          Jag hade informerar föreningen om detta alternativ och önskat det, men förening väljer tyvärr. Dock vet jag inget om lasten vad det klarar av med eventuellt nytt akvarium så det hade jag kollat upp innan.
          Senast redigerad av Moggz; 24 September 2013, 20:38.

          Kommentar

          • Bygert
            • March 2010
            • 2169

            #6
            Lite mer juridiskt sätt att se på det. Till att börja med då, en sak är om det går att se något vårdslöst i det hela, då inte något litet slarv utan nåt mer allvarligt typ ställt upp akvariet på något som vilken idiot som helst borde ha begripit att det inte skulle hålla. I så fall, då är det inte bra, då kan man få slanta upp ordentligt. Spricker däremot akvariet oberäknat eller nån slang hoppar av eller det händer nåt annat som man rimligen inte förutsett, då pratar vi alltså om det som kommer nedan.

            När det gäller det som är akvarieägarens i lägenheten så gäller hemförsäkringen vid sån plötslig och oförutsedd skada. Försäkringsbolaget skall täcka för golv och annat som blivit förstört, dock blir det självrisk och åldersavdrag så det blir sällan man kommer billigt undan ändå. När det gäller det som är i akvariet så varierar det mellan bolagen vad som täcks. Vissa försäkringar kan ge ersättning för fisken, andra inte. Själva akvariet skall man inte räkna med att få nåt för men det skadar inte att fråga. Det finns också tilläggsförsäkringar som kan vara bra för sånt här, bland annat kan det finnas försäkringar för hobby som kan ge långt bättre utdelning för akvariet och det som är i det än en vanlig hemförsäkring, värt att titta på om man har dyra saker i burken.

            När det sen gäller skador på huset så är det klart att bostadsrättsägaren inte ansvarar för det om det inte går att hitta nån vårdslöshet, det finns klara rättsfall på det, det är alltså ett problem för bostadsrättsföreningen att hantera det med sitt försäkringsbolag. En liten brasklapp där, det kan gå att avtala om annat så man får titta i stadgar och annat i pappersväg så inget där ställer till det. Normalt är det i alla fall så här, så länge man inte klantar till det mer än rimligt så är skadorna på huset alltså upp till föreningen.

            Och så då det där med var går gränsen, vad är det som hör till lägenheten som skall gå på den försäkringen och vad hör till huset som ska hanteras av föreningen och den försäkringen? Även där måste man ha en reservation för vad man gjort upp om i stadgar och annat, det kan vara reglerat där och om det är så gäller det förmodligen, inte hur långt som helst men så långt som det kan vara rimligt. Om det inte finns nåt speciellt sagt i såna handlingar så svarar den som äger bostadsrätten enligt rättsfall för ytskikt, alltså mattan och kanske masonit eller nåt sånt under. Inte för sand eller nåt annat jox i golvet, det är föreningens ansvar.

            Om alltså inget i stadgar eller annat spökar till det så får alltså den som äger bostadsrätten stå för självrisk och åldersavdrag och tillhörande försäkring stå för resten för ytskiktet. Föreningens försäkring får stå för sand och arbete med det och föreningen får slanta en självrisk. Kostnader för arbete med upprivning osv får proportioneras för vad som gäller ytan och vad som gäller huset.
            Folk är inte så dumma som man tror, de är ännu dummare

            Kommentar

            • Likan
              • April 2012
              • 2611

              #7
              Tack för era svar!

              Det är så jag har tolkat det hela också men Föreningen är inte med på det. De säger bara att de har ansvar för betongen, men inte det ovanpå. De har pratat med sin Jurist som sagt att de absolut inte ska betala och fixa detta, för då skulle de få fixa åt alla andra också i liknande fall och då skulle Föreningen gå i konkurs, bla bla bla.

              I stadgarna står detta:

              "Bostadsrättshavaren svarar sålunda för underhåll och reparationer av bland annat:
              * ytbeläggning på rummets alla väggar, golv och tak jämte underliggande ytbehandling, som krävs för att anbringa ytbeläggningen på ett fackmannamässigt sätt."

              Vilket går att tolka som att Bostadsrättsinnehavaren får stå för sanden.

              Det som är intressant är ju att Föreningen gav sitt godkännande till mig för ca 4 veckor sedan. För att sedan ändra sig förra veckan. Godkännandet fick jag efter de pratat med mitt Försäkringsbolag och att Föreningen då förstod hur det låg till.
              Godkännandet fick jag även i text, avslaget har jag fått muntligt. Funderar på om jag kan dra det vidare...

              Ingen har ens frågat hur akvariet gått sönder, då alla tagit det som ren och skär olycka/otur. (Vilket det även var.)
              Själva karet ska jag få ersatt, men den processen tänkte jag ta när allt dyrt är klart. Innehållet i karet klarade sig turligt nog. (För att få ersättning för det skulle jag behöva "Drulle", som jag inte har.)
              Jag har fått min summa av F-bolaget med åldersavdrag och allt. Jag har ca 50 år gammalt golv men lite pengar blev det iaf. + att de betalar för arbetet med det nya golvet.

              Som jag har tolkat det överlag, baserat på det jag hört av folks egna erfarenheter och det jag läst på nätet så har jag hittat två alternativ:
              - Hemförsäkringen tar allt = Föreningen behöver bara titta på.
              - Hemförsäkringen tar ytskickt, och Föreningen tar det under golvet, fläktning etc.

              Jag har inte än så länge hört/hittat någon som är där jag är.
              450l, 350l, 125l, 54l och 45l. Fokus på malar, tillsammans med gott & blandat.

              Kommentar

              • ettfettbranamn
                • December 2010
                • 3424

                #8
                Det är som bygert säger.. Du ska i vilket fall inte stå för något privat.. Det är något deras försäkringsbolag får styra i.. När jag återställer lägenheter är praxis att föreningen tar allt utom ytskikt, dvs målning, kakel, parkett.. Det låter som att din förening slingrar sig..
                Dådet utfördes av en ensam galning och hans sympatisörer..

                Normaliseringsprocessen..
                (Kommunicerar enbart i tankevurpor)

                Kommentar

                • Mathias Nilsson
                  • July 2011
                  • 6552

                  #9
                  Ursprungligen postat av Likan
                  Tack för era svar!

                  Det är så jag har tolkat det hela också men Föreningen är inte med på det. De säger bara att de har ansvar för betongen, men inte det ovanpå. De har pratat med sin Jurist som sagt att de absolut inte ska betala och fixa detta, för då skulle de få fixa åt alla andra också i liknande fall och då skulle Föreningen gå i konkurs, bla bla bla.

                  I stadgarna står detta:

                  "Bostadsrättshavaren svarar sålunda för underhåll och reparationer av bland annat:
                  * ytbeläggning på rummets alla väggar, golv och tak jämte underliggande ytbehandling, som krävs för att anbringa ytbeläggningen på ett fackmannamässigt sätt."

                  Vilket går att tolka som att Bostadsrättsinnehavaren får stå för sanden.

                  Det som är intressant är ju att Föreningen gav sitt godkännande till mig för ca 4 veckor sedan. För att sedan ändra sig förra veckan. Godkännandet fick jag efter de pratat med mitt Försäkringsbolag och att Föreningen då förstod hur det låg till.
                  Godkännandet fick jag även i text, avslaget har jag fått muntligt. Funderar på om jag kan dra det vidare...

                  Ingen har ens frågat hur akvariet gått sönder, då alla tagit det som ren och skär olycka/otur. (Vilket det även var.)
                  Själva karet ska jag få ersatt, men den processen tänkte jag ta när allt dyrt är klart. Innehållet i karet klarade sig turligt nog. (För att få ersättning för det skulle jag behöva "Drulle", som jag inte har.)
                  Jag har fått min summa av F-bolaget med åldersavdrag och allt. Jag har ca 50 år gammalt golv men lite pengar blev det iaf. + att de betalar för arbetet med det nya golvet.

                  Som jag har tolkat det överlag, baserat på det jag hört av folks egna erfarenheter och det jag läst på nätet så har jag hittat två alternativ:
                  - Hemförsäkringen tar allt = Föreningen behöver bara titta på.
                  - Hemförsäkringen tar ytskickt, och Föreningen tar det under golvet, fläktning etc.

                  Jag har inte än så länge hört/hittat någon som är där jag är.
                  Det finns ju rådgivning att få. Sök juridisk hjälp!
                  http://mathiasaquariums.blogspot.se/

                  "Konsten att tråka ut är konsten att säga allt" - Dante

                  Kommentar

                  • ettfettbranamn
                    • December 2010
                    • 3424

                    #10
                    I andra ord, be dem fara åt helvete och låt dem inte köra över dig.. Sök juridisk rådgivning omgående.. Inte din kusin biggans man då utan någon som faktiskt sysslar med just detta.. Inte för att det egentligen är några konstigheter.. Det ska bara hända!
                    Dådet utfördes av en ensam galning och hans sympatisörer..

                    Normaliseringsprocessen..
                    (Kommunicerar enbart i tankevurpor)

                    Kommentar

                    • Moggz
                      • June 2011
                      • 15

                      #11
                      Är det en HSB förening kan du vända dig till någon av HSBs ombudsmän som då ska förklara det hela oberoende och utifrån just din förenings stadgar.

                      Kommentar

                      • Likan
                        • April 2012
                        • 2611

                        #12
                        Det är inte en HSB förening. Tyvärr.

                        Var kan jag söka Rådgivning någonstans? Vet ni?

                        Nu vill f-bolaget bara betala 20% av golvläggarkostnaden, pga åldersavdraget på själva golvet. . . . . . . Vad den kostnaden ens har att göra med hur gammalt golvet är...

                        Att jag får åldersavdrag på själva golvet, det kan jag begripa (någorlunda). Men att jag även får så när jag vill anlita någon som kan lägga det nya golvet...... Det är för mig obegripligt. Hade de tagit den kostnaden så hade jag kunnat ro detta i land. Nu är vi tillbaka på ruta ett. Typ.
                        450l, 350l, 125l, 54l och 45l. Fokus på malar, tillsammans med gott & blandat.

                        Kommentar

                        Arbetssätt...