800 liters akvarium

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • Troja
    • February 2013
    • 91

    800 liters akvarium

    Hej

    jag har blivit erbjuden ett 800 liters akvarium men jag har börjat fundera på om golvbjälkarna skulle klara det.
    Jag har 310 liters mot vägen och fundera på 800 liters akvariumet på andra sidan vägen.

    Tror ni att bjälkarna skulle klara detta?
  • hannesc
    • December 2009
    • 13085

    #2
    Ja. Har läst nån stans s att man räknar med att varje kvadratmeter ska hålla för 2,5 ton när man bygger. Är det betongbjälklag så håller det absolut

    Skickat från min GT-I9100 med Tapatalk 4

    Kommentar

    • Troja
      • February 2013
      • 91

      #3
      Okej det är träbjälka men det borde hålla ändå. Jag har trägolv där jag har tänkt ställa det bör jag har någon sten/betong platta under akvariet. Vad får man tag på det

      Kommentar

      • hannesc
        • December 2009
        • 13085

        #4
        räcker med en massiv träskiva. är det en ställning eller bänk?

        Kommentar

        • addo
          • January 2007
          • 609

          #5
          Nja, 2,5 ton/m² känns väldigt mycket.. Sen finns ju problemet att vem som helst kan ha spikat i hop huset och då kanske man har fuskat med spikförband eller inte räknat alls. Vad är det för hus? Hur gammalt och vem har byggt det?

          Jag skulle i varje fall fega och bygga en ram av 45x120mm virke (på högkant) och ställa bänken på för att fördela lasten över flera bjälkar och därmed undvika eventuella sneda spikar och framförallt att spräcka golvspånet om man hamnar mitt i mellan två bjälkar.

          Det är ingen risk att det rasar men det kan bli lokala skador kring fötterna på bänken om du har otur.

          Kommentar

          • vargon
            • May 2013
            • 45

            #6
            Ursprungligen postat av addo
            Nja, 2,5 ton/m² känns väldigt mycket.. Sen finns ju problemet att vem som helst kan ha spikat i hop huset och då kanske man har fuskat med spikförband eller inte räknat alls. Vad är det för hus? Hur gammalt och vem har byggt det?

            Jag skulle i varje fall fega och bygga en ram av 45x120mm virke (på högkant) och ställa bänken på för att fördela lasten över flera bjälkar och därmed undvika eventuella sneda spikar och framförallt att spräcka golvspånet om man hamnar mitt i mellan två bjälkar.

            Det är ingen risk att det rasar men det kan bli lokala skador kring fötterna på bänken om du har otur.
            Kan dessutom var värt att planhyvla den på sidorna som hamnar uppåt och neråt, sen så får man ju eventuellt schimsa i ändarna om inte golvet är vågrätt.
            720L Malawi
            540L Malawi
            Och ca 1000 liter yngelkar i olika storlekar.

            Kommentar

            • ettfettbranamn
              • December 2010
              • 3424

              #7
              Jag ska precis till att ställa upp 2 ton på mitt golv så jag har delat dina funderingar och läst en hel del om detta nyligen.. jag kom fram till att det är hur lugnt som helst om det inte är några befintliga byggfel från början..

              1 ton är inte så jäkla mycket som det låter.. jag vet ju själv hur man på jobbet staplar flytspackel, gipspallar eller kakelpallar utan att ens reflektera över det.. hur gammal är kåken, åt vilket håll är det reglat?
              Dådet utfördes av en ensam galning och hans sympatisörer..

              Normaliseringsprocessen..
              (Kommunicerar enbart i tankevurpor)

              Kommentar

              Arbetssätt...