Gör jag vid tankning och förmodligen onödigt "tips" med nördvarning.

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • eriahl
    • April 2004
    • 5681

    Gör jag vid tankning och förmodligen onödigt "tips" med nördvarning.

    Känns som skrivit och har letat men inte hittat. Fick sån fundersam blick när tankade senast. Så svårt att få bort dieseldoften när tankar så använder engångshandske för säkerhetsskull nuförtiden. Lyckades nog ka ihjäl ett par små ancistrusar som gick ensamma i litet akvarium förrut när bytte vatten efter att ha tankat. Märkte lukten av diesel efter bytet ändå även fast ha tvättat händerna och sköljt noga innan. Ibland kan handtaget vara kladdigt iaf när vi ska tanka och det är ju inte trevligt ändå. Bara man kommer ihåg pudret i handsken så man tvättar bort med våtservett och pappersrulle som naturligtvis alla har i bilen. Jaja nu vet ni vad som rör sig i den här förvirrade hjärnan ibland.
    "Jag känner mig som en guldfisk som tittar ut på en ny värld" DOCTOR WHO
  • hannesc
    • December 2009
    • 13085

    #2
    oookeeej :P

    jag använder en vanlig arbetshandske ibland men det är för att jag inte tankar på vanliga mackar utan hos en åkare. så det är massa lastbilschaffisar som smutsat ner handtaget. men det är inte alltid jag använder handsken ändå.

    papper har jagi bilen. inte våtservetter. :P

    Kommentar

    • Erik Åhlander
      • January 2006
      • 1881

      #3
      Jag tror inte Ancistrusarna dog av diesel om det inte rann om fingrarna. Fanns nog en annan förklaring (fast jag vet för lite om omständigheterna för att kunna säja vad). Men visst ska man vara försiktig med opolära ämnen (t ex diesel), tvål och annat som är giftigt för fiskar i närheten av akvarier. Tvätta händer före och efter hanteringen av akvarievatten är en bra rutin (både för din och fiskarnas hälsa), men för fiskarnas del är det nog större risk att gifter kommer med hinkar, slangar, tvättsvampar och sånt. Bra att ha en speciell uppsättning som bara används till akvarier.

      Kommentar

      • eriahl
        • April 2004
        • 5681

        #4
        Vet inte det kan ju hända mycket med med knepigt med otur i akvarium men det var efter en sån gång då det var ett kladdigt och fint handtag och kan ha slarvat med tvätten känns det som. Har alltid slangar, hinkar, borstar mm som inte varit till annat. Kan vara annat men har lyckats med en liknande sak förr efter byten en gång. Körde tvätt, intelligent, under tiden men det var nog "bara" vatteninsekter har jag för mig. Där jag bytt och hållit på dog dom i då när jag funderade efteråt.
        "Jag känner mig som en guldfisk som tittar ut på en ny värld" DOCTOR WHO

        Kommentar

        • KristianE
          • April 2012
          • 1443

          #5
          Man brukar ju säga att en droppe olja kan förstöra 1000L vatten, så om man har diesel på fingrarna så pass att det luktar så är det ju inte orimligt att den mängden kan förgifta känsliga fiskar.
          //Kristian
          Följ mitt 1440l SA projekt på
          http://www.zoopet.com/forum/showthre...=152415&page=2

          Kommentar

          • Bygert
            • March 2010
            • 2169

            #6
            Oavsett vad fiskarna tycker så innehåller diesel otrevligheter som är hälsofarligt eller ger cancer. Det är därför absolut inte nördvarning på att använda en plasthandske vid tankning, det är snarare att vara rädd om sig själv. Dock i så fall antingen engångshandske som slängs eller mer avancerade handskar som tål kemikalier. Att gå med vanliga arbetshandskar som är dieselimpregnerade gör bara saken värre.

            Sen är det ju en annan sak att jag rotat mycket i dieselmotorer och mer eller mindre badat i sölet ibland. Gör inte som jag gör utan som jag säger alltså.
            Folk är inte så dumma som man tror, de är ännu dummare

            Kommentar

            • Mr Woods
              • March 2013
              • 3409

              #7
              Ursprungligen postat av Bygert
              Oavsett vad fiskarna tycker så innehåller diesel otrevligheter som är hälsofarligt eller ger cancer. Det är därför absolut inte nördvarning på att använda en plasthandske vid tankning, det är snarare att vara rädd om sig själv. Dock i så fall antingen engångshandske som slängs eller mer avancerade handskar som tål kemikalier. Att gå med vanliga arbetshandskar som är dieselimpregnerade gör bara saken värre.

              Sen är det ju en annan sak att jag rotat mycket i dieselmotorer och mer eller mindre badat i sölet ibland. Gör inte som jag gör utan som jag säger alltså.
              Fast jag undrar om miljösåsen som de kallar "diesel" nuförtiden är så himla farlig att få på händerna egentligen... Annat var det ju förr i tiden och i andra länder där dieseloljan fortfarande luktar som den "ska"!
              Får man sådan olja på händerna tar det ju en vecka innan man får bort lukten och min gammla mercadiesel (2,5-liters 5-cyl sugmotor) orkade ju för sjutton till och med dra släp när jag hittade sådan olja att tanka! Detta beror väl på aromatiska kolväten och svavel som inte får finnas i svenskt dieselbränsle idag.
              Naturligtvis innebär ju även miljödiesel förödande konsekvenser för vattenlevande organismer, men dagens "diesel" liknar väl mer parafinfritt fotogen med något sorts smörjmedel i för att lite grand kompensera för de katastrofalt dåliga smörjegenskaperna, så jag tror inte man behöver oroa sig om man råkar söla lite när man tankar, så länge man ser till att göra det på ett ställe där det inte kommer ut i naturen då!
              Jag skulle istället oroa mig för de extrema mängderna nanopartiklar som moderna dieselmotorer släpper ut till skillnad från de äldre som hade rejäl storlek på sotpartiklarna i avgaserna...

              Kommentar

              Arbetssätt...