Hur fraktar man Discus lämpligast?

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • Bluewing

    • August 2012
    • 10522

    Hur fraktar man Discus lämpligast?

    När jag så småningom handlar mina kommande Discus hos Tony så blir det en drygt 30 mil de ska åka. Funderar på bästa transportsättet. Om jag har en kylväska t.ex. Hur många Discus är det bra att ha där i? Är transport i stora påsar med syre /vatten bäst? Eller ska det vara Breathing bags?
    Funderar också på IKEAs stora förvaringslådor. De finns i svart utförande.
    När det gäller tempen. Är det bara att sätta på sig shorts och sätta tempen på max i bilen? Finns andra lösningar?
    Om det är bäst att ha dem i kylväska eller liknande. Hur gör ni med syresättningen i vattnet. Finns det batteridrivna luftpumpar?

    Massa frågor från en ovanligt frågvis person....
    Juwel Vision Sällskapsakvarium 180L , Juwel Vision 450L Diskus, Juwel Vision 450L Asien/Oceanien
    Juwel Lido 120
  • Kjell Fohrman
    Administrator

    • December 2001
    • 48148

    #2
    Singelpackade i stora transportpåsar (vanliga - ej breathbags) med syrgas som står mörkt (under HELA resan) i en isolerad låda (kylväska, frigolitlåda) är särklassigt bäst. Så kan de stå i flera dagar.
    Akvaristiska hälsningar
    Kjell
    Signatur 1. Frustra laborat qui omnibus placere studet
    Signatur 2. Jag är inte tillräckligt ung för att kunna allt och inte heller tillräckligt gammal för att ha glömt allt.

    Kommentar

    • Einarsson
      • May 2012
      • 2956

      #3
      Det är nog ingen fara den biten du ska åka. Tony packar fiskarna en och en i plastpåsar med mycket luft i. Kan även packa ner det i en flyttkartong så att dom står fint där i påsarna (inte välter runt etc). Tror det håller värmen ganska bra där i.

      Bara förvarna Tony hur lång resa du har så ordnar han så det funkar och säger till dig om du behöver göra något speciellt.

      Woodlund åkte ju rätt långt också, så kommer säkert lite inputs därifrån snart.
      350L Diskus

      Kommentar

      • Einarsson
        • May 2012
        • 2956

        #4
        I lördags åkte det 7-8 firrar till Örebro tror jag. De fick åka i en flyttlåda i varsin påse med lite tidningspapper i kanterna typ. Det är ju rätt varmt ute nu också så värmen lär inte ha några direkta problem att hålla sig tillräckligt.

        Behövs ju en jäkligt stor kylväska/frigolitlåda om de ska få plats i den. eller många...
        350L Diskus

        Kommentar

        • Mats Bryzell

          • February 2007
          • 18956

          #5
          Som Kjell och Einarsson säger; Tony packar dina Discusar på bästa sätt, och du behöver inte bekymra dig ett dugg. Tänk på mina blå Stendker som jag tog hem från tyskland - de låg väl i tre-fyra dygn i varsin plastpåse i en stor kartong. De koppades in under några timmar och de första de gjorde när de kom i karet var att käka...

          Kommentar

          • Bluewing

            • August 2012
            • 10522

            #6
            Hur fraktar man Discus lämpligast?

            Ännu ett område som kan tas med ro. Tack för lugnande och förklarande beskrivningar av vad som händer. Även om jag har haft akvarium länge så är jag helt grön på vissa saker. Känns himla tryggt med det ni berättar om Tony. Funderar på att ta en motorcykeltur dit i sommar bara för att glo runt lite
            Juwel Vision Sällskapsakvarium 180L , Juwel Vision 450L Diskus, Juwel Vision 450L Asien/Oceanien
            Juwel Lido 120

            Kommentar

            • Einarsson
              • May 2012
              • 2956

              #7
              Det skadar ju inte, du kan titta på lite fisk samt prata med och lära känna Tony lite, så du vet vad du har att förvänta dig. Han har mycket roliga grejer i garaget/lagret också så det är svårt att åka hem utan att ha fått med sig någonting...
              350L Diskus

              Kommentar

              • Bluewing

                • August 2012
                • 10522

                #8
                Därför är det säkrast med hojen. Rymmer inte så mycket. Du har 25 minuter dit. Här är det 30 mil.... Lite skillnad
                Juwel Vision Sällskapsakvarium 180L , Juwel Vision 450L Diskus, Juwel Vision 450L Asien/Oceanien
                Juwel Lido 120

                Kommentar

                • Einarsson
                  • May 2012
                  • 2956

                  #9
                  Haha japp.
                  350L Diskus

                  Kommentar

                  Arbetssätt...