Flugor i mitt nano!

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • Maligne

    • September 2012
    • 188

    Flugor i mitt nano!

    Hjälp!
    När jag skulle mata räkorna idag yrde det upp en massa småflugor när jag lyfte bort täckglaset. Typ som bananflugor.
    Hur i hela friden ska jag få bort dem? De sätter sig under hörnkanterna, dessutom är ju täckglaset öppet i kanterna, så jag kan ju inte hindra dem från att flyga dit igen.
    Har ett 20-liters aquael.
    Dessutom flöt det runt en massa döda sådana på ytan, och det kan väl inte vara bra i längden. Har ju inga fiskar i som kan käka upp dem.

    Ska man göra en flugfälla (ättika o sånt) bredvid karet och hoppas på att de hellre vill vara där?
    Nån som varit med om liknande? Har inte ens märkt att jag har bananflugor, det brukar man ju göra annars. Karet är en månad gammalt bara.
  • åheim
    • April 2006
    • 13131

    #2
    Bananflugor uppstår inte ur tomma intet utan du får se till att rensa bort skal, frukt, mat mm. som finns någonstans tillgänglig för dem och som är grundorsaken till utbrottet. Räkorna äter dem säkert gärna om de kommer åt och jag skulle inte bekymra mig för fem öre

    Den klart effektivaste och snabbaste metoden om man vill bli av med bananflugor är att använda dammsugaren Man smyger sig på dem med dammsugarröret och när man kommer nära med röret så håller sig flugan krampaktigt fast och sen in i dammsugaren Works like a charm
    Senast redigerad av åheim; 15 March 2013, 19:59.
    Viva Leo Buscaglia

    Kommentar

    • erikthur
      • March 2004
      • 9953

      #3
      Men bananflugor är det troligen inte - fjädermyggor el liknande är mer troligt. Hos mej kan dom blomma upp i fisklösa akvarier. En del larver verkar vara riktigt fantastiska algätare dock. Iaf ett plus i kanten.
      Killies is a lifetime passion

      Kommentar

      • Maligne

        • September 2012
        • 188

        #4
        Har ingen frukt framme, den står alltid i kylen, och jag har ganska rent tycker jag. Hmm...
        Vad det än är så har jag försökt ha ihjäl så många för hand som jag kan, och ställt ut flugfällor iaf, får se om det hjälper. Hällt kokande vatten i vasken också, för där kan de ju frodas har jag hört.

        Det ser faktiskt inte riktigt ut som bananflugor när jag kollar närmare, de är lite ljusare och större vingar tror jag. Om det är fjädermyggor, käkar clownkillis såna tro? Har haft funderingar på ett par såna, och de håller ju till mycket vid ytan.

        Kommentar

        • Maligne

          • September 2012
          • 188

          #5
          Får nog bli en sväng med dammsugaren också.

          Kommentar

          • erikthur
            • March 2004
            • 9953

            #6
            Clownkillis borde ta fjädermyggor - och min erfarenhet är att mindre killis tar åtminstone larverna. Jag menar jag ser ju inte ssk mkt larver eller vuxna fjädermyggor om det finns killis i burken. Men får burken stå tom ett tag kan de verkligen blomma upp - inte alltid, men ganska ofta.
            Killies is a lifetime passion

            Kommentar

            • Maligne

              • September 2012
              • 188

              #7
              Införskaffade ett par clownkillis igår, vilket jag har velat ha ett bra tag, och de verkar redan ha tagit de som var på ytan, för jag såg inga fler igår kväll. Drog ett tag med dammsugaren innan så jag fick med de som var ovanför vattenytan. Problem solved, och jag har ett par fina nya fiskar.

              Kommentar

              • Jens A.
                • March 2007
                • 5026

                #8
                Kanske du får börja odla krypen istället? Skäm bort dina fiskar!
                Earth first! We´ll screw up the other planets later!

                Min Zoon (med flera bilder!): http://www.zoonen.com/minzoon.asp?oid=1252597

                Kommentar

                • Maligne

                  • September 2012
                  • 188

                  #9
                  Haha, ja kanske det.

                  Kommentar

                  Arbetssätt...