Köpa fisk...på nätet?

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • Dr.Dork
    • December 2012
    • 263

    Köpa fisk...på nätet?

    Hej!

    Känner mig lite förvirrad men kanske glad?
    Hittade för bara en liten stund sen, vad som verkar som, att man kan köpa fisk på Flodströms Akvariums hemsida (dvs www.akvarieshopen.se).

    Det känns väldigt mycket som man kan köpa fiskar och få dessa hemskickad, men det finns ingen info på hemsidan och alla fiskar kostar 14:-, nån som vet?
  • Inger H

    • December 2008
    • 11247

    #2
    Du kan inte köpa fiskar från akvarieshopen och få dom hemskickade till dig.
    Det du kan göra, är att beställa fiskar från Imazo eller Akvarieteknik via din fiskaffär. Du kan gå in på Akvarielagrets hemsida, så ser du vilka fiskar som finns inne hos resp. grossist.

    //Inger
    "Felix qui potuit rerum cognoscere tempus" - Lycklig är den som förstår händelsers orsaker.

    Kommentar

    • Dr.Dork
      • December 2012
      • 263

      #3
      Sv: Köpa fisk...på nätet?

      Jo, men ifall du inte förstod. Gå in på ovan nämnda sidan, och sök på t ex Corydoras. Då kan du välja mellan lite olika varianter.

      Jag har testat att göra en beställning, utan att betala. Allt fungerar och den sa inget om felaktig beställning...
      Det verkar finnas ganska många fisksorter, alla för 14:-

      Kommentar

      • Dr.Dork
        • December 2012
        • 263

        #4
        Sv: Köpa fisk...på nätet?

        Ifall det inte går att köpa fisk, va f*n är det då man köper?? :P

        Kommentar

        • Inger H

          • December 2008
          • 11247

          #5
          Ursprungligen postat av Dr.Dork
          Ifall det inte går att köpa fisk, va f*n är det då man köper?? :P
          Det är inte tillåtet, att köpa levande djur (fiskar) via postorder - det finns lagar, om att skicka levande varelser via post, andra känner till det bättre än vad jag gör. Vad f*n du köper är kanske tillbehör - alltså "döda" ting.

          //Inger
          "Felix qui potuit rerum cognoscere tempus" - Lycklig är den som förstår händelsers orsaker.

          Kommentar

          • Dr.Dork
            • December 2012
            • 263

            #6
            Sv: Köpa fisk...på nätet?

            Jo, jag vet att det inte är tillåtet. Men är det verkligen jag som köper som blir skyldig isåfall? Det borde väl trots allt vara den som skickar, eller?

            Tänker med att ladda ned olagligt, det är den som fildelar som är kriminell, inte den som laddar ned.

            Funderar på att dra iväg en order, och se vad man får hem ^^ (får se till att spara alla sidor i offline läge, så att jag har bevis, och sen klaga ifall det skulle behövas)

            Kommentar

            • ansjo
              • November 2005
              • 29967

              #7
              Ursprungligen postat av Dr.Dork
              Hej!

              Känner mig lite förvirrad men kanske glad?
              Hittade för bara en liten stund sen, vad som verkar som, att man kan köpa fisk på Flodströms Akvariums hemsida (dvs www.akvarieshopen.se).

              Det känns väldigt mycket som man kan köpa fiskar och få dessa hemskickad, men det finns ingen info på hemsidan och alla fiskar kostar 14:-, nån som vet?
              Är det detta som kallas "köpa grisen i säcken"?
              /Anders

              Medlem i NCS - givetvis!

              Kommentar

              • Einarsson
                • May 2012
                • 2956

                #8
                Ursprungligen postat av Dr.Dork
                Tänker med att ladda ned olagligt, det är den som fildelar som är kriminell, inte den som laddar ned
                OT men det är olagligt att ladda ner också.

                Hur som helst, tror inte de kommer skicka något till dig.
                350L Diskus

                Kommentar

                • DollShock
                  • December 2012
                  • 36

                  #9
                  Men under vilken kategori ligger fiskarna? Hittade bara om jag sökte.
                  Dessutom har vissa saker på den sidan verkar lite konstiga, så som sagt, du får säkert ingen fisk om du beställer. :P

                  Kommentar

                  • Dr.Dork
                    • December 2012
                    • 263

                    #10
                    Sv: Köpa fisk...på nätet?

                    Ursprungligen postat av Einarsson
                    OT men det är olagligt att ladda ner också.

                    Hur som helst, tror inte de kommer skicka något till dig.
                    Forts. OT Jo visst är det också olagligt, men det är ingen polis som bryr sig, det är fildelarna dom är ute efter.

                    Ursprungligen postat av DollShock
                    Men under vilken kategori ligger fiskarna? Hittade bara om jag sökte.
                    Dessutom har vissa saker på den sidan verkar lite konstiga, så som sagt, du får säkert ingen fisk om du beställer. :P
                    De har ingen kategori :P Finns bara om du söker...

                    Och vad händer om jag inte får nån fisk? Kan väl anmäla antar jag?

                    Kommentar

                    • johnsson_82
                      • March 2012
                      • 289

                      #11
                      Ursprungligen postat av Dr.Dork
                      Hej!

                      Känner mig lite förvirrad men kanske glad?
                      Hittade för bara en liten stund sen, vad som verkar som, att man kan köpa fisk på Flodströms Akvariums hemsida (dvs www.akvarieshopen.se).

                      Det känns väldigt mycket som man kan köpa fiskar och få dessa hemskickad, men det finns ingen info på hemsidan och alla fiskar kostar 14:-, nån som vet?
                      Flodströms är en riktigt skum affär enligt mig. Jag har mycket dålig erfarenhet av dem. Och precis som flera skrivit är det olagligt att skicka djur på det sättet.

                      Kommentar

                      • Bygert
                        • March 2010
                        • 2169

                        #12
                        När det gäller det där att skicka fisk... För att transportera fisk kommersiellt så skall den som åtar sig sånt ha tillstånd och fordon som används vara besiktade som djurtransport, plus ett och annat mer att hålla ordning på. Det funkar ju inte att besiktiga varenda buss eller postbil som djurtransport så följaktligen får inte posten, Schenker, bussgods osv köra ryggradsdjur. Främst är det djurgrossisterna som har godkända fordon, det finns också ett antal mindre aktörer.

                        Om det nu står en låda fisk på bussen så är det alltså den som kör och eller äger bussen som är den som gör sig skyldig till ett brott. Det är förbjudet att köra utan tillstånd, att skicka i sig är inte förbjudet. Nu är det ju bara det att får de vid bussgods (eller vad som i den stilen) in en omärkt låda så kan man ju inte begära att de skall kontrollera vad det är i den. Blir de tillfrågade om de kan köra fisk och åtar sig det eller om lådan är märkt med levande fisk, då åker de dit. Men finns det ingen anledning att tro att lådan innehåller fisk eller andra ryggradsdjur så går de fria, man döms inte för brott som man visserligen gjort sig skyldig till men varit helt ovetande om och inte rimligen kunnat förhindra.

                        Så då är det lugnt då, den som gör den brottsliga handlingen går fri? Inte alls, det är inte bara den som utför brottet som kan åka dit, man kan dömas även för anstiftan eller medverkan. Den som skickar fisk på ett otillåtet sätt utför ju inte det egentliga brottet men förmår någon annan att göra det, det kallas anstiftan. Den som skickar är ju medveten om att paketet innehåller fisk och bör kontrollera att fraktsättet är tillåtet, alltså åker den som skickat dit.

                        Den som skall ta emot fisken ska inte heller känna sig säker, vet man att fisken skickas på ett otillåtet sätt så ingår man ju så att säga i förutsättningen för att något brottsligt skall ske, det måste ju finnas nån att skicka till. Det är möjligt att i så fall döma för medverkan till brott. Hur detta hanteras beror på hur inblandad mottagaren varit, det kan ju vara allt från att det är denne som tagit initiativ till och insisterat på transporten till att man trott att säljaren själv skulle köra ut fisken med laglig transport. Det kan bli så allt mellan att dömas lika strängt som om man själv kört fisken olagligt till att bli frikänd, allt beroende på vad man gjort och vad man trott.

                        Alla tre inblandade i en sån här historia, avsändaren, transportören och mottagaren kan alltså ställas till ansvar och dömas, allt beroende på vad var och en gjort och förstått.


                        När det gäller det där med att lägga en beställning och sen inte få det, för att inte krångla till det allt för mycket så kan man säga att beställningen inte innebär ett fullbordat avtal utan säljaren har möjlighet att tacka nej. Dock inom rimlig tid, meddelar inte säljaren någorlunda snabbt att han inte kan eller vill leverera så blir han bunden. Struntar han ändå i att leverera så är det inget brott och alltså inget man kan anmäla nånstans. Vad det blir är i stället ett avtalsbrott så att man kan kräva skadestånd eller nåt liknande vilket inte polisen hjälper till med, man får gå till tingsrätten om man inte kommer överens. Och att gå till tingsrätten för att man inte fått en fisk levererad, glöm det, det är inte värt besväret. Till detta skulle jag kunna skriva en lång radda med om och men och kanske men det gör nog ingen speciellt mycket gladare, det här duger för att få en uppfattning om läget.
                        Folk är inte så dumma som man tror, de är ännu dummare

                        Kommentar

                        • Ryskbompa
                          • August 2012
                          • 930

                          #13
                          Vilka fiskar överlever att skickas? ingen antagligen!

                          Kommentar

                          • Bygert
                            • March 2010
                            • 2169

                            #14
                            Ursprungligen postat av Ryskbompa
                            Vilka fiskar överlever att skickas? ingen antagligen!
                            Hur kan det i så fall komma sig att vi har fiskar här med ursprung i Sydamerika osv?

                            Det går alldeles utmärkt att skicka fisk och få nästan hundraprocentig överlevnad men en förutsättning är ju då att transportören är medveten om vad det är i lådan och hanterar den på ett rimligt sätt. Det kan ju gå vägen ändå men det är ju rakt inte bra om lådan vänds uppochner, står ute i kyla eller nåt annat i den stilen. Det är väl en anledning till de här reglerna för transporter, man vill gardera att den som kör djur har nån slags aning om hur man bör bära sig åt och att fordon och förare är lämpliga för uppdraget.
                            Folk är inte så dumma som man tror, de är ännu dummare

                            Kommentar

                            • simpson
                              • July 2012
                              • 666

                              #15
                              Ursprungligen postat av Ryskbompa
                              Vilka fiskar överlever att skickas? ingen antagligen!
                              De flesta, hur får importörerna hit fiskar...

                              Kommentar

                              Arbetssätt...