Värde i Begagnat kar.

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • FiaLotta
    • August 2009
    • 219

    Värde i Begagnat kar.

    Hejsan!

    Vi har precis köpt en nytt kar på 375 liter och känner att vårt gamla hamnar i skymundan i sovrummet och får inte så mycket uppmärksamhet.

    Vad finns det för värde i ett begagnat akvarium?

    Jag vill bli av med det ganska snarast men vill inte heller sälja det till underpris.

    Vi Har ett Juvel Rio 240 liters + svart bänk med ett Fluval 305 ytterfilter
    reflektorer på lysrören och en svart stenbakgrund.
    doppvärmare, sten och lite annat kommer ju att ingå men ingen fisk eftersom den är i vårt nya akvarium.

    är 2500 kr för mycket?
  • Knax
    • November 2012
    • 1148

    #2
    Det är naturligtvis omöjligt att svara generellt på detta så att det blir rätt. Med bänk och väl fungerande ytterfilter borde du kunna få mellan 1500 och 2500 kr för detta akvarium. Just nu är det många som säljer dem nya för mellan 3500 och 4000 kr, vilket påverkar marknadspriset för ett begagnat kar negativt. Bakgrund, sten och sådant höjer normalt inte värdet, men kan göra akvariet mer lättsålt. Samma sak med fisk.

    Surfa runt på Blocket och kolla av motsvarande akvarier under någon veckas tid, så får du en känsla för var det ligger. Lokala faktorer spelar ju också in, alltså hur många som säljer liknande kar i närheten av där ni bor.
    // Mats, a.k.a. Knax



    "All's well that ends." - Unknown

    Kommentar

    • FiaLotta
      • August 2009
      • 219

      #3
      Kanske höjer värdet om jag slänger med mitt 63 liters med pump och doppvärmare men utan ramp gratis.
      tänkte köra det till tippen annars.
      lönar sig inte för mig att köpa en ny ramp men någon annan kanske vill ha det på köpet ?

      kanske är lite ful nu men i 240 liters karet sitter det en Fluwal doppvärmare 200W och i 375 liters sitter det en Rena 200 W
      vilken ska man behålla eller det spelar ingen roll?

      ytterfilterna är dem samma på båda karen.

      Hade varit roligt iaf man iaf gått plus minus noll för karen det nya fick vi för 2000 kr inkl fisk och pump men det nya har en gammal ramp och är på en inbyggd ställning.

      Kommentar

      • ettfettbranamn
        • December 2010
        • 3424

        #4
        För min del har jag handlat kar för;

        1700L -5000

        1100L -4000

        750L -3500

        312L -800

        750, 1100 och 312 är/var limmade på akvarielagret och hade varierande mängd tillbehör..

        Vill du ha det sålt lär du släppa det för en tusenlapp, vill du ha brevvänner/inga bud kan du sätta 2500.. Det skiljer så lite på så små kar med standardmått att du måste gå ner väsentligt i pris för att folk ska chansa på ett beggat på blocket.. Du kan ju också ha tur men jag tror att det stämmer rätt bra.. hellre lite än inga pengar..
        Dådet utfördes av en ensam galning och hans sympatisörer..

        Normaliseringsprocessen..
        (Kommunicerar enbart i tankevurpor)

        Kommentar

        • ettfettbranamn
          • December 2010
          • 3424

          #5
          Dubbelpost
          Senast redigerad av ettfettbranamn; 14 January 2013, 15:22.
          Dådet utfördes av en ensam galning och hans sympatisörer..

          Normaliseringsprocessen..
          (Kommunicerar enbart i tankevurpor)

          Kommentar

          • FiaLotta
            • August 2009
            • 219

            #6
            Usch vad tråkigt det är ju mindre än vad jag hade väntat.

            Kommentar

            • ettfettbranamn
              • December 2010
              • 3424

              #7
              jo, det är ju alltid det dessvärre.. folk är ju gamar.. vad skulle du själv gett? det är ju en känsla att få något helt nytt i handen.. alla garantier, kvitton, osv..

              jag säger inte att du inte kan ha tur, någon kan ju pm'a dig som ser tråden och bjuda dig 2000 eller något men dessvärre snubblar ju de flesta som håller på i hyfsat hög grad redan på filter, ramper, sandsäckar och rötter i sina förråd så extragrejerna får så litet värde.. usch, blir själv deppig när man vet hur mycket pengar man lagt ut på saker det slutat med att man gett bort till någon akvarie-polare.. haha..
              Dådet utfördes av en ensam galning och hans sympatisörer..

              Normaliseringsprocessen..
              (Kommunicerar enbart i tankevurpor)

              Kommentar

              • FiaLotta
                • August 2009
                • 219

                #8
                Ja jag har ju själv gett 2500 kr för det plus filter så 2000 hade jag nog lagt idag

                Kommentar

                • Pierre67
                  • November 2011
                  • 321

                  #9
                  Beror på var man bor också. Tillgången på beg. häruppe hos mig är skitdålig och då är priserna lite högre också. Jag skulle sålt kar och ytterfiltret separat, tror du får mer då!?

                  Kommentar

                  • Mumin
                    • October 2007
                    • 3837

                    #10
                    Det är nog en ren önskedröm att man får det pris man själv betalt för ett nytt akvarium när man säljer det begagnat. Det är som med bilar ungefär. Så fort man skrivit på köpepappren har värdet sjunkit med 10 % och när du rullat ut från försäljaren har det sjunkit ytterligare 20 %.
                    För mycket är inte nog!
                    Jag VILL ha en Elefantofon!!

                    Kommentar

                    • hannesc
                      • December 2009
                      • 13085

                      #11
                      Sv: Värde i Begagnat kar.

                      Man gör aldrig en bra affär när man säljer akvarium. Bara när man köper.

                      Skickat från min GT-I9100 via Tapatalk 2

                      Kommentar

                      Arbetssätt...