Flytt

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • the_gedd
    • July 2012
    • 23

    Flytt

    Hej, ska flytta till hus. Hur flyttar man fiskarna skonsammast. Har haft mina firrar länge nu och vill inte att någon ska dö pga flytten.

    Det handlar om 5 Koi 2 Svenska abborrar En silverhaj och två anticitrus.
  • hannesc
    • December 2009
    • 13085

    #2
    Sv: Flytt

    Köpte plast lådor på typ ikea eller jula eller biltema o frakta i. Se till att filtret hålls i vatten så du kan starta med det direkt när du satt igång karet.

    Skickat från min GT-I9100 via Tapatalk 2

    Kommentar

    • Kjell Fohrman
      Administrator

      • December 2001
      • 48148

      #3
      Till stor del så gäller det som står om transport av akvariefisk i denna Zoopetartikel http://www.zoopet.com/index.php?opti...article&id=508
      Akvaristiska hälsningar
      Kjell
      Signatur 1. Frustra laborat qui omnibus placere studet
      Signatur 2. Jag är inte tillräckligt ung för att kunna allt och inte heller tillräckligt gammal för att ha glömt allt.

      Kommentar

      • svea
        • February 2005
        • 2476

        #4
        Bodde du i tält innan?

        Mina bilder
        Min zoon

        Kommentar

        • the_gedd
          • July 2012
          • 23

          #5
          Ursprungligen postat av svea
          Bodde du i tält innan?
          Nä men lägenhet!

          Kommentar

          • the_gedd
            • July 2012
            • 23

            #6
            Ursprungligen postat av Kjell Fohrman
            Till stor del så gäller det som står om transport av akvariefisk i denna Zoopetartikel http://www.zoopet.com/index.php?opti...article&id=508
            Suveränt, men, när vi flyttat akvariet och ska tappa upp nytt vatten, hur gör vi då? Ska man ta några 20l dunkar med det "gamla" akvarievattnet att hälla i akvariet innan man starta om det igen. Eller ska man skaffa något beredningsmedel? (namn på detta vore bra isf). Eller det kanske helt enkelt räcker att hålla filtrena blöta?

            Kommentar

            • Mumin
              • October 2007
              • 3837

              #7
              Det är i filtren bakterierna sitter, i akvarievattnet är det mest skit, så ta nytt vatten och sätt igång filtret när temperaturen är någorlunda. fiskarna kan bo i sina baljor tills akvariet är inrett och tempererat.
              För mycket är inte nog!
              Jag VILL ha en Elefantofon!!

              Kommentar

              • Kjell Fohrman
                Administrator

                • December 2001
                • 48148

                #8
                Jag tycker inte heller att att det är så mycket nytta med att flytta en massa vatten eftersom det är i grus och filter som de flesta nyttobakterier sitter.
                Jag tycker också att man skall tvätta/skölja ur filtersvampen lite lätt i tempererat vatten. Vet inte heller hur många timmar det handlar om men handlar det om många timmar och/eller att gruset inte flyttas orört i akvariet så bör man också skölja ur det lite innan det läggs tillbaka i akvariet.

                Sedan kan det också vara vettigt att använda någon bakteriekultur när man statar upp.

                Enda anledningen till att man skall flytta med sig en del av vattnet är om kranvattnet på den nya orten innehåller kloramin/ammoniumsulfat.
                Akvaristiska hälsningar
                Kjell
                Signatur 1. Frustra laborat qui omnibus placere studet
                Signatur 2. Jag är inte tillräckligt ung för att kunna allt och inte heller tillräckligt gammal för att ha glömt allt.

                Kommentar

                • the_gedd
                  • July 2012
                  • 23

                  #9
                  Tackar för alla hjälpsamma svar!
                  Ska försöka att göra akvarieflytten så kort som möjligt så ev 2timmar kanske fiskarna behöver bo utanför akvariet.

                  Det bör väl gå att ha fiskarna i hinkar om det inte finns möjlighet till påsar. Abborrarna kan nog göra hål i påsarna. Om man har fiskarna i små antal i större hinkar/baljor, klarar de sig utan syrepump i låt säga max två timmar?

                  Kommentar

                  • Kjell Fohrman
                    Administrator

                    • December 2001
                    • 48148

                    #10
                    Det går att ha dom i plastboxar -men betydligt kortare tid samtidigt som de är svårare att transportera
                    Akvaristiska hälsningar
                    Kjell
                    Signatur 1. Frustra laborat qui omnibus placere studet
                    Signatur 2. Jag är inte tillräckligt ung för att kunna allt och inte heller tillräckligt gammal för att ha glömt allt.

                    Kommentar

                    • david87
                      • June 2005
                      • 710

                      #11
                      Sv: Flytt

                      Har haft fisk i hinkar i 3 timmar utan luftpump och det har gått bra.

                      /David

                      Kommentar

                      • Kjell Fohrman
                        Administrator

                        • December 2001
                        • 48148

                        #12
                        Ursprungligen postat av david87
                        Har haft fisk i hinkar i 3 timmar utan luftpump och det har gått bra.

                        /David
                        Hur länge det funkar beror helt på vilka fiskar man har, hur många och hur stora de här samt hur mycket vatten det är och vilken temperatur den håller.

                        Utifrån detta kan det variera alltifrån 15 minuter till ett par veckor.
                        Akvaristiska hälsningar
                        Kjell
                        Signatur 1. Frustra laborat qui omnibus placere studet
                        Signatur 2. Jag är inte tillräckligt ung för att kunna allt och inte heller tillräckligt gammal för att ha glömt allt.

                        Kommentar

                        Arbetssätt...