Bojkott mot Tetra

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • skr
    • December 2002
    • 267

    Bojkott mot Tetra

    Det här tycker jag är värt att sprida till alla seriösa akvarister på alla sätt som tänkas kan. Diskussionen är redan igång på flera andra forum, men tydligen inte på zoopet än, så jag får väl dra mitt strå till stacken:

    http://www.akvarieguiden.nu/forum/forum.php?go=visatree&id=20&id2=251

    Läs tråden, titta på filmen, maila tetra och säg vad du tycker, och säg gärna här vad du tycker. Själv tycker jag det är rent för j-igt upprörande!
    Observera att detta inte bara gäller saltvatten. Tetras "representant" talar generellt om vad som "krävs" för att ha akvarium, och nämner i förbigående att det är en saltvattentank hon håller på och "startar upp" (fast hon säger inget om att man skall ha salt i). Det är alltså inte bara saltvattensakvarister som "behöver bry sig".
  • Nicolette
    • May 2003
    • 52

    #2
    *mycket upprörd* Aldrig mer Tetra!! Och en sak till... typiskt USA :-/
    Nu måste så många som möjligt hjälpa till att uppmärksamma detta!


    Kommentar

    • casper
      • March 2002
      • 211

      #3
      man kan ju undra om verkligen tetra står bakom detta? vet ju inte hur stor koll dom har på "säljare" i usa,men bilden av seriös akvarie tillbehörs leverantör verkar spricka nu,förvånar mig inte ett dugg om kvinnan i filmen står utan jobb nu:snacka om dålig reklam.

      Kommentar

      • Jonas.E
        • May 2003
        • 199

        #4
        fan va hemskt, saltvattenfiskar i ett så litet akvarium, d e hemskt va folk kan göra för att få sålt sina produkter. Tetra har gått ett steg för låmgt ut över kanten nu, they will sleep with the fishes!

        hoppas att det inte blir en saltvattensboom nu när filmen kommer till sverige. Jag har själv tänkt lite på saltvatten, men eftersom att det är så mycket tillbehör och saker man behöver så har jag ansett att jag inte har råd. Om då tetra går ut och säger att det kan fungera med detta så skulle jag(om jag inte hade haft något innanför pannbenet) såklart kört på deras förslag. Som tur är så har man något å tänka med, så tetra skall inte få lua mig o köpa ngt sådant. det känns ungefär som att stoppa en redtail-mal i en 15litersburk...

        min lilla åsikt
        Mvh Jonas

        Mbuna Rocks

        Kommentar

        • Oscar Cederqvist
          • November 2002
          • 6546

          #5
          Skammligt, mycket skammligt. Blir dock ändå inte förvänad.
          Oscar Cederqvist

          Kommentar

          • masse_86
            • January 2003
            • 301

            #6
            Jag tycker inte det är fel att ha ett sådant litet akvarium men man ska anpassa vad man har i efter storleken på akvariet. Kirurgfisken hade jag aldrig haft där men kanske hade jag haft en clown.

            Det finns många som har så små saltvattensakvarier(av precis den sorten)och mindre och egentligen har de inte mycket mer utrustning heller, kanske lite kraftigare belysning. Men de har mycket mer levande sten, byter vatten mycket ofta och har absolut inte så många fiskar.

            Gå in och kolla på www.nano-reef.com. Där finns väldigt många fina små saltvattensakvarier.

            Och självklart är de ytliga när de presenterar något i amerikansk TV...har ni sett någon liknande TV-show som är mer ingående än så?

            Detta är absolut inget försvar mot Tetra men...
            Om jag kommer ihåg rätt så var kvinnan bara en återförsäljare av Tetra och inte talesman eller liknande, eller hade jag fel?
            Det mesta går att fixa själv!!!
            //Masse

            Kommentar

            • skr
              • December 2002
              • 267

              #7
              Det var ju inte bara det att tanken var liten. Hon gjorde ju sken av att "visa hur det skall gå till" och berättade och visade sedan att det räcker med att slänga i lite "dekorativa stenar" (inte ett ord om levande sten), nån bjäfsgrej och en amerikansk flagga och sen i med fisken och man kommer inte att ha några problem alls! Det enda som verkade vara mycket viktigt var att man skulle använda Tetra vattenberedningsmedel innan man hade i fisken! Jag har aldrig haft saltvatten själv, och vet väldigt lite om det, men den där proceduren skulle ju vara helt förkastlig med ett sötvattensakvarium och saltvatten är väl knappast enklare eller?
              Alla vet vi ju att det finns många som kör igång akvarium utan att tänka eller förstå att det kan finnas lite man måste lära sig innan, vägrar att lyssna på råd från zoobutikerna, och sedan står där med ett stinkande akvarium fullt av döda fiskar. Sådana människor behöver ingen hjälp på traven av ett företag som Tetra. Jag tycker att det är smått otroligt att ett stort företag går ut och riskerar sitt rykte på det här sättet (och jodå - hon på filmen jobbar (eller jobbade, om hon fått sparken nu) på Tetra; jag har sett hennes namn på deras webbsida www.tetra-fish.com.
              Jag har skickat ett mail till Tetra där jag har ifrågasatt varför de inte gör något för att "ställa allt till rätta". Ju fler som "bombar" dem med mail desto bättre är det givetvis (även om de inte läser varje mail kan blotta mängden få dem att förstå hur stort det här har blivit). Det bästa skulle ju vara att Tetra gick ut STORT offentligt (t.ex. genom sina återförsäljare) och korrigerade sin falska information.

              Kommentar

              • masse_86
                • January 2003
                • 301

                #8
                Ja...självklart ska man inte kasta i fiskarna akvariet måste gå igenom en cyklingsperiod etc. Men som sagt hur ingående brukar sådana program vara?
                Det mesta går att fixa själv!!!
                //Masse

                Kommentar

                • d-day
                  • October 2002
                  • 73

                  #9
                  Ok efter att sett filmsnutten så kan man nog bara säga "typiskt ytligt amerikanskt" Ok man ska inte dra alla över en kam men att visa sånt där strunt på tv är väll till att gå över gränsen på vad som är acceptabelt.Hittade en annan "magstark" sak på nätet har för mig att det diskuterades för ett tag sen här på zoopet,att köra fisk i en mixer och kalla det konst.Men det här är nog snäppet värre här kokar dom fisk levande och även kör fisk i mixer och kallar det konst,ok jag vet inte om bilderna är "äkta" men tyvärr så ser det så ut jag lägger ut länken till sidan för dom som vill se eländet.
                  http://www2.famille.ne.jp/~kuwajima/english/thelife.html

                  Kommentar

                  • Bjorn
                    • March 2003
                    • 112

                    #10
                    Tycker väl ändå att kritiken är lite överdriven, självklart är det grovt förenklat alltihopa, det är ju ett "morgonprogram" på TV (eller liknande). Försök själv göra en "nybörjarinformation" som är både korrekt & säljande på 4 minuter och se hur lätt det är.

                    Det ska ju också påpekas att man de största nybörjarfelen:

                    1) För mycket fisk (Där de rekomenderar en tum fisk per Gallon akvarie vilket faktiskt är helt OK tycker jag.)
                    2) För mycket mat
                    3) Vattenberedningsmedel, även om detta kan vara onödigt för oss svenskar är det säkert helt nödvändigt på många ställen i USA med tiotals gånger mera klor och annat "bös" i kranvattnet.

                    Vitsen med ett sånt här inslag är ju ENBART att få folk till affären för att köpa, köpa, KÖPA! Sedan så får man ju anta/hoppas att detaljisten kan ge en avsevärt mera ingående hjälp, att man "prackar på" nybörjaren en bra akvariebok osv... Det kan ju knappast vara upp till ett fånigt "soffprogram" på TV att "utbilda" våra (potentiella) nybörjare, i så fall är vi riktigt illa ute!

                    /Bjorn

                    Kommentar

                    • Morpheus
                      • February 2003
                      • 673

                      #11
                      Det är ju rena skämtet tycker jag jag har haft akvarium i lite mer än ett halvår och har läst så mycket som möjligt för att lära mig göra rätt och läst här på Zoopet, men man kan ju undra om hon har läst nåt??? det berkar iaf inte så

                      Visserligen så kan man inte ta allt i detalj(även om man borde det)för det skulle ta för lång tid, men att bara slänga i fisken så är <b>INTE</b> ett föredömme för nybörjare! ofta är det ju barn som börjar med detta och de lyssnar inte så mycket på vad de säjer utan gör det de ser, men förhoppningsvis så är föräldrarna lite mer smarta och läser om att sköta om fisk.
                      Mvh Anders

                      Kommentar

                      • Helena S.
                        • March 2003
                        • 280

                        #12
                        Eftersom jag är lite känslig så vågade jag inte titta på länken, jag vågar inte riskera min välbehövda nattsömn.. Men jag pratade i telefon med Nicolette, och usch säger jag bara. Ungarna kommer ju gnälla och föräldrarna med sina feta plånböcker kommer köpa. I ett land där man behöver en varningsskylt för att kaffet är varmt tror jag inte man reflekterar så mycket över att man borde läsa på innan. Många fiskar kommer möta sitt öde i år.
                        -Helena S.

                        Kommentar

                        • Niizze
                          • February 2003
                          • 206

                          #13
                          Ha ha ha, d va ju det jag visste, ni förstår väl att det inte går nån nöd på de fiskarna. De kommer ju leva i Amerika, där kan ingen bli skadad eller misskött. Det måste ju vara toppen att leva i ett land som är en enda j_vla stor lekskola. nä, stackars de fiskarna.
                          Blir ledsen i ögat när jag ser sån skit. Ska i alla fall ta hand om mina älsklingar på bästa sätt.
                          men det finns ju andra vattenberedningsmedel än tetra, fast jag brukar för det mesta använda regn vatten fiskarna verkar gilla det bättre.
                          /Niizze

                          Kommentar

                          Arbetssätt...