Announcement

Collapse
No announcement yet.

Recensionstråden!

Collapse
X

• Filter
  • Time
  • Show
Clear All
new posts

Originally posted by åheim View Post

Fyller den inte samma funktion som aktivt kol?
    MYCKET bättre säger dom själv.. Is Purigen® meant to be a substitute for activated carbon or should it be used with carbon?

A: It is superior to carbon in removing organics and not having negative impacts, but it is also compatible with carbon. The use of carbon with Purigen® will extend the useful life of Purigen®.

Comment

Den går att regenerera med klorin som du säger, så det gör det mer prisvärt. Aktivt kol är bra på att ta upp kemiska föroreningar, men "polerar" inte vattnet vad jag vet. Purigen tar också upp organiska föreningar och ämnen, om man får tro tillverkaren.

Comment

LEECOM Auto feeder DC-500
        249 kr på akvarieimporten

Den här automaten tycker jag är fenomenal! Den ger en exakt mängd foder varje gång och den går att ställa väldigt snålt om du har ett litet akvarium och inte vill ge så mycket mat!
        Displayen är roterbar så att du kan alltid ha den rättvänd och upplyst så man ser bra i mörker om du ska programera den!
        Drivs av 2st AA batterier men kan också drivas med usb-sladd!
        Helt ljudlös när trumman roterar...

Den här får full pott av mig
        Jag önskar att jag hade hunnit läsa din recension innan jag skaffade mig 2 x Juwel Easyfeed. Hur jag än ställer in matningen blir det antingen alldeles för lite eller alldeles för mycket. Testar att byta mellan olika granulat för att optimera mängden.

Den absolut sämsta automataren jag har är "NutraMatic 2 x". Startar tolv timmar efter att man pluggat in batterierna, matar var 12:e timme. Värre problem än med Juwel. Känns som att det aldrig blir rätt, släpper först igenom varken granulat eller finkrossade flingor, och när den väl släpper igenom granulaten så forsar det. Men jag fick den gratis av någon vars fiskar dog av oförklarlig anledning (svalt ihjäl?), så jag får väl donera den vidare.

Comment

Ja det beror på konstruktionen på juwels automat...
          den jag har där ser öppningen på trumman annorlunda ut!
          Viva Leo Buscaglia

Comment

Jämförelse mellan små powerheads!
            EKAN 500L/tim 6w https://akvarieimporten.se/filter-pu...mphuvud-500-lh
            VS
            AQUA CLEAR 20 480L/tim 5,5w https://www.cyberzoo.se/sv/articles/...r-powerhead-20
            VS
            AQUAEL TURBO 500 500L/tim 4,4w https://www.cyberzoo.se/sv/articles/...circulator-500

EKAN är hundralappen billigare än aquaclear och aquael!

Flödesreglering: EKAN nej, AQUACLEAR ja, AQUAEL ja

Bra fäste för diy insugsrör: EKAN ja, AQUACLEAR nej, AQUAEL ja

Luftdiffuser: EKAN ja, AQUACLEAR ja (men världens sämsta fäste för luftslangen och använder du inte slangen så kan småfisk sugas in i hålet) AQUAEL Ja (löstagbart diffusermunstycke)

Tillbehör: EKAN luftslang och kort insugsrör, AQUACLEAR luftslang, AQUAEL luftslang diffusermunstycke flödesriktare insugrör rörförlängning

Löstabart fäste: EKAN nej (bara sugkoppar direkt på pumpen), AQUACLEAR ja, AQUAEL ja

Ljud: EKAN smattrar från impellern eller ett dovt ljud, AQUACLEAR tyst inga konstiga ljud, AQUAEL tyst inga konstiga ljud

+ För mig så vinner Aquael överlägset!

- Ekan är ett väldigt dålig powehead!
            Last edited by åheim; 2022-04-06, 08:26.
            Viva Leo Buscaglia

Comment

JUWEL Bioflow ONE

299kr på cyberzoo, det känns billigt för det här filtret.
              300L/tim 4,4w

Det här är ett kvalitetsfilter och det har plats för mycket media och klarar definitivt större akvarier än 80L och det går att fylla på med mer filtermaterial efter eget tycke, utöver filtersvamparna som följer med! Eller så kan man sätta doppvärmaren (juwels doppvärmare) i filtret om man vill ha det istället.
              Det här filtret är det tystaste jag har varit med om faktiskt, otroligt noggrann tillverkning (pumpen tillverkas av Sicce)!
              Färgen är jag inte riktigt säker på vad jag tycker om än men jag tror jag kommer gilla den grå ganska diskreta färgen, den smälter in bra med växtligheten tycker jag. Mycket bra med box formen för det tycker jag ger en stilren känsla!

Jag ville vara säker på att inga yngel yngel kom in i filtret så jag flyttade på svamparna så de täcker insuget och till det övre insuget tog jag en bit svamp jag hade sen förut och tryckte dit sen fyllde jag på med bioringar, får se om det funkar bra...

Drog ihop en lite stressig video på filtret

Del två av recensionen
              Jag flyttade ju filtersvamparna och satte dem vid insugsgallret men det var ingen bra lösning för det sätter igen för fort och filtersvamparna uttnyttjas inte effektivt! Det är tänkt att att filtret ska sitta med toppen över ytan och skimma ytan men när jag blockerade med filtersvamparna och dem blev lite igensatta så sjönk vattennivån i filtret och den drog luft från ytan, det går ju att lösa med att sätta filtret helt under vattenytan men flödet var ändå så svagt så jag övergav iden och satte svamparna som det är tänkt att de ska sitta! Om man vill kolla om det har sugits in yngel eler bara vill se hur smutsig filtermattan är så finns det ett lock på toppen (där man kan sätta ner en doppvärmare) som man kan ta bort och då ser man ner i filtret och med en ficklampa ser du om det finns yngel där, det va bra tycker jag!
              Jag vill inte använda doppvärmare i filtret för den blir placerad för nära filtersvamparna tycker jag och är rädd att värmen från värmaren ska döda av bakterier!
              Filtret har inte reglerbart flöde eller riktbart utblås men jag tycker ändå det är ett kanonfilter. Man känner inte ens vibrationer när man lägger handen på pumphuvudet så Sicce har verkligen gjort ett bra pumphuvud!
              Last edited by åheim; 2022-04-09, 13:50.
              Viva Leo Buscaglia

Comment

Stort tack för alla dina recensioner åheim !
                Jag har genom åren köpt flera av de produkter som du rekommenderat.

Comment

Tack Yadina! Precis det som är tanken med tråden så att vi ska kunna göra bättre val baserat på information
                  Viva Leo Buscaglia

Comment

EHEIM compactON 600
                    Detta är inget bra pumphuvud tycker jag!
                    -det väsnas väsnas en hel del.

-insugsröret sitter inte fast ordentligt och lossnar så fort man rör på pumpen för att det har en vansinnig lösning där man klickar fast insugsröret!
                    Eheim drar sitt varumärke i gruset tycker jag
                    Last edited by åheim; 2022-05-07, 22:19.
                    Viva Leo Buscaglia

Comment

Nu har jag satt i en jättefin belysning så hon kan köra belysningen på timer! Gjorde ett fynd på cyberzoo https://www.cyberzoo.se/sv/articles/...ght-200-mm-4-w

Nu har jag gett kollegans akvarium ett ansiktslyft och satt I ett spongefilter som passar mycket bättre för det här akvariet och kollegans kunskap när det kommer till rengöring
                      Last edited by åheim; 2022-05-08, 17:02.
                      Viva Leo Buscaglia

Comment

EHEIM compactON 600
                        Detta är inget bra pumphuvud tycker jag!
                        -det väsnas väsnas en hel del.

-insugsröret sitter inte fast ordentligt och lossnar så fort man rör på pumpen för att det har en vansinnig lösning där man klickar fast insugsröret!
                        Eheim drar sitt varumärke i gruset tycker jag
                        Håller med om att konstruktionen kring insuget är otroligt ogenomtänkt.
                        Faktiskt fascinerande hur ett sånt stort företag kan ge ut en produkt med en så pass dålig design.
                        Jag har löst det genom att silikona fast den lösa delen. Nackdelen då är att jag inte längre kan justera slödet, samt att det blir lite svårare att rengöra.
                        Ljudmässigt tycker jag dock att den är bra.

Comment

Jag kanske har recenserat den förut men i så fall tål det att upprepas
                          HYDOR Pico Evolution 1000
                          En otroligt liten och bra cirukaltionspump som är möjlig att få plats i olika mindre (även stora om man vill det) diy filter man kan tänkas vilja göra och den är väldigt tyst! Jag tycker den är fantastisk och den har ett starkt flöde som är reglerbart! Det här är top notch grejer
                          Bra pris också!
                          https://www.cyberzoo.se/sv/articles/...rkulationspump
                          Viva Leo Buscaglia

Comment

Aquael fan 2 plus
                            Vill ge den här modellen en skjuts för jag tycker det är ett väldigt välutvecklat och bra filter
                            Det har alla bra features tex. som jättebra flödesreglage på toppen och ett väldigt justerbart utblås tack vare en innovativ genialisk lösning som aquael är ensamma om! Enkel att handhava och spiller inte ut vatten när den lyfts upp ur akvariet. följer med luftdiffuser och en sked som man kan använda för att rikta flödet uppåt eller neråt.

Viva Leo Buscaglia

Comment

Working...
                            X