flytta till england

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • Carina_
    • August 2010
    • 207

    flytta till england

    då sambon fått jobb i england så sitter jag och planerar vad som skall med och inte med.
    Jag älskar verkligen mitt akvarium så vi överväger att ta det med oss.

    Har ni någon erfarenhet av att ha akvarium i england?
    när vi var där och kollade så var det jätte mycket clor i vattnet och jag ville inte dricka det så då funderar jag hur det blir för fiskarna och växterna hur man gör det. Inser att jag måste köpa renare till vattnet och så men jag har ju inte så jätte mycket kunskap om akvarium. Fast det är klart jag har ju kvar Zoopet även om vi flyttar till england =)

    Bara det att jag måste göra mig av med alla fiskar för de klarar väl inte flytten dit? Jag har nämligen en mal som heter Agnes (som visade sig vara en han och jag har haft han i 7 år och jag skulle så gärna ha med mig honom och ja gärna de andra med men tror kanske att de är lättare att ge bort än alla mina malar.

    Och akvariet bör ju klara en så lång flytt utan problem eller? Vi funderar på att hyra en lastbil och köra det ner via färja.
  • Jens A.
    • March 2007
    • 5026

    #2
    Visst kan fiskarna klara resan, framförallt malar, som är rätt tåliga. Att åka till England bör väl inte ta mer än ett dygn, och det klarar de lätt, bara det inte blir för kallt och det finns syre i vattnet. Det finns t o m batteridrivna luftpumpar, om det är nödvändigt. Små fiskar kan man ha i s k "breathing bags", som släpper igenom syre, men håller kvar vattnet.
    Kloret får du bort genom att använda vattenberedningsmedel.
    Earth first! We´ll screw up the other planets later!

    Min Zoon (med flera bilder!): http://www.zoonen.com/minzoon.asp?oid=1252597

    Kommentar

    • Carina_
      • August 2010
      • 207

      #3
      jaha är det inte svårare än så ja då kanske jag skulle ta dem med mig =)
      Hur gör man då när man startar upp akvariet igen för då är ju allt vatten nytt. Tänkte så jag inte ger dem nitrit död med det samma.

      Finns det automat matare till akvastabil mark II på mitt juvel fans det en särskild lucka så det var itne svårt men mitt akvastabil har bara ett slätt lock utan luckor förutom för sladdarna så funderar på om det finns något annat man kan använda sig utav.

      Kommentar

      • david87
        • June 2005
        • 710

        #4
        Sv: flytta till england

        Tänk på att kolla om det finns några regelverk för att ta in fisken också. Tänk även på länderna du bara kör igenom också..
        Så du inte blir av med fisken och får böter

        /David

        Kommentar

        • simpson
          • July 2012
          • 666

          #5
          Ska ni hyra lastbil ha en eller två lådor med fiskarna i, med en pump i varje etc. Miniakvarie så bör de klara flytten galant. En enkel omformare kostar inte överdrivet mycket.

          Kommentar

          • Carina_
            • August 2010
            • 207

            #6
            Suck detta går inget vidare Vi har ingen lägenhet i england så fiskarna måste bort för jag måste magasinera allt.
            Funderar på att sälja akvariet men har lite svårt att släppa det. Då jag lagt ner så mycket pengar på det och jag kommer knappast få mycket för det. Så till min fråga hur länge klarar sig akvariet om jag låter magasinera det? Och hur länge håller pumparna sig?

            Förstår att jag förmodligen behöver köpa nytt till min fluval5 alltså det innuti.
            Men hur länge bör det hålla sig med packningar och diverse prylar till?

            Och hur förvarar jag det bäst?

            Kommentar

            • Mathias Nilsson
              • July 2011
              • 6552

              #7
              flytta till england

              Startade upp ett kar idag som stått förvarat utan vatten sedan 07..

              Du behöver säkert inte bry dig om filtermediat heller.

              Låt det inte stå för varmt så klarar det sig fint
              http://mathiasaquariums.blogspot.se/

              "Konsten att tråka ut är konsten att säga allt" - Dante

              Kommentar

              • Carina_
                • August 2010
                • 207

                #8
                åhh har du ett nytt projekt på g =)
                Du vill inte ha ett till eller

                Kommentar

                • åheim
                  • April 2006
                  • 13131

                  #9
                  Ursprungligen postat av Carina_
                  Suck detta går inget vidare Vi har ingen lägenhet i england så fiskarna måste bort för jag måste magasinera allt.
                  Funderar på att sälja akvariet men har lite svårt att släppa det. Då jag lagt ner så mycket pengar på det och jag kommer knappast få mycket för det. Så till min fråga hur länge klarar sig akvariet om jag låter magasinera det? Och hur länge håller pumparna sig?

                  Förstår att jag förmodligen behöver köpa nytt till min fluval5 alltså det innuti.
                  Men hur länge bör det hålla sig med packningar och diverse prylar till?

                  Och hur förvarar jag det bäst?
                  Det är inga problem att magasinera grejerna några år! Gör rent allting noga, speiellt filtermaterialet och se till att det blir torrt. Smörj in alla packningar med vitt vaselin, du kan smörja in impeller och axel med. Sen är det bara att skölja av grejerna igen innan du startar upp dem igen! En korregering: (ag var okunnig och gav ett felaktigt råd) använd ALDRIG vaselin till silikonpackningar! Man ska aldrig använda petroliumbaserade produkter, det skadar silikonet! Man ska använda ARMATURFETT!
                  Senast redigerad av åheim; 01 September 2020, 18:27.
                  Viva Leo Buscaglia

                  Kommentar

                  • Carina_
                    • August 2010
                    • 207

                    #10
                    Tack detta blir bra =) nu har fiskar börjat flytta och det är inte så många kvar så vi får se när resten kan flytta och så får vi se om det blir magasinerat eller ej =)

                    Kommentar

                    • AdrianTerryIGX
                      • September 2020
                      • 1

                      #11
                      Byn är alltid tyst och fridfull. Har du redan bestämt dig för en lastbärare? Jag använde tjänsterna i detta företag på min fasters brådskande rekommendation, som också ansökte om https://www.flyttstädningistockholm.nu.jag var tvungen att flytta det gamla köket till mormor och hämta det nya köket från affären, där det inte finns någon leverans. Avsändaren av företaget frågade vad exakt du behöver transportera, och rådde sedan vilken lastbil som är bäst att hämta. Föraren kom till och med lite tidigare än den angivna tiden och väntade på mig vid ingången utan problem. Jag beställde också två movers i 2 timmar. Jag trodde att vi skulle behöva betala flyttfirman extra, eftersom vi inte kan hantera det på två timmar, men det var tillräckligt med tid.
                      Senast redigerad av AdrianTerryIGX; 07 September 2020, 21:35.

                      Kommentar

                      Arbetssätt...