Ancistrusyngel

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • svea
    • February 2005
    • 2476

    Ancistrusyngel

    Vad är ett "normalt" pris på ett yngel av ancistrus? Vad brukar ni betala för dem?
    Jag blev lite konfunderad häromdan när jag var inne i en butik i ett annat ärende och såg ett pris på 129 kr för ett pyttelitet yngel!
    Är det vad man får ge för dem? Det är väldigt länge sen jag köpte en ancistrus. Dom blir ju gamla.

    Mina bilder
    Min zoon
  • ansjo
    • November 2005
    • 29967

    #2
    Priser på fiskar har gått upp en hel del den sista tiden, plus att privatodlat är svårare för affärer att ta in numera, med stigande priser som följd.
    Sedan kan jag personligen många gånger se ett högre pris på fiskar som något positivt, då blir det inte lika mycket slit och släng som det annars lätt kan bli på lite billigare fiskar.
    /Anders

    Medlem i NCS - givetvis!

    Kommentar

    • Shepard

      • March 2003
      • 13992

      #3
      Pris varierar nog mellan affärerna, och var man bor. 129:- låter väldigt mycket, eftersom inte ens en vuxen kostar så mycket, där jag handlar. Är du säker på att det var vanlig Ancistrus, och inte t.ex Ancistrus dolichopterus (L183)? Så´na köpte jag när de var 2-3 cm, och de kostade ungefär 120:- om jag minns rätt. Så små vanliga Ancistrus ska nog inte kosta mycket mer än 30-60:- beroende på om det är vanlig eller albino.
      "You can fight like a krogan, run like a leopard, but you'll never be better than commander Shepard" (Miracle of Sound)
      Min profil
      Mitt galleri

      Kommentar

      • ansjo
        • November 2005
        • 29967

        #4
        Nja, numera är det som sagt svårare för affärerna att köpa in fisk från privatpersoner pga reglerna om datakassor och redovisningen av dessa. Inköpspriset från grossist är såpass högt, så ett utpris på över hundralappen är egentligen inte helt fel om fisken är köpt "lagligt".
        /Anders

        Medlem i NCS - givetvis!

        Kommentar

        • svea
          • February 2005
          • 2476

          #5
          Ursprungligen postat av ansjo
          privatodlat är svårare för affärer att ta in numera,
          Hur menar du då?

          Det var helt vanliga ancistrus.

          Mina bilder
          Min zoon

          Kommentar

          • ansjo
            • November 2005
            • 29967

            #6
            En affär med en viss omsättning måste numera ha en kassa som inte går att manipulera, och ofta är det då de nya datakassorna som gäller. Då är det svårare för affärer att köpa/byta in fisk från privatpersoner till rimliga priser, med följd att affärerna mer får köpa in fisk från grossisterna istället och med lite högre priser som följd.
            /Anders

            Medlem i NCS - givetvis!

            Kommentar

            • Mathias Nilsson
              • July 2011
              • 6552

              #7
              Här löser vi det med tillgodo..

              Rätt trevligt faktiskt. Jag har en vän som jobbar i en djuraffär och han säger att Ancistrus är en fisk som de typ aldrig köper in via grossist.

              Inte de senaste 3 åren i alla fall.

              Får de bara bra fisk så blir väl alla nöjda..
              http://mathiasaquariums.blogspot.se/

              "Konsten att tråka ut är konsten att säga allt" - Dante

              Kommentar

              • svea
                • February 2005
                • 2476

                #8
                Så löser jag det i min ordinarie affär. Fisk mot varor, funkar utmärkt.

                Mina bilder
                Min zoon

                Kommentar

                Arbetssätt...