starta nanoräkkar

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • miacaliza
    • April 2008
    • 39

    starta nanoräkkar

    Hej!

    Efter ett litet uppehåll med akvarium pga en massa renoveringar hemma har jag äntligen kommit igång med lite småkar igen...2 små på ca 60 l som varit igång ett halvår nu. Till min stora sorg finns inte plats för något större just nu...men barnen flyttar ju såsmåningom och då Men nu tänkte jag i alla fall starta upp ett nanokar på 30 l med räkor, snäckor och ev någon liten rasbora.

    Det jag undrar över nu är att om jag tar vatten från mina andra kar och vrider ur filtret i vattnet så borde det väl gå att stoppa i några fiskar eller räkor lite snabbare? Eller rent av direkt? Eller bör jag vänta?

    Det här med att göda med pmdd...måste man ha co2 också då eller kan man bara hälla i pmdd vid vattenbytena? Vill ju ha vackra växter också...miina ser lite trökiga ut just nu.

    Får man någonsin nog av akvarier? Älskar denna hobby
    Vill dyka ner i akvariet
  • ansjo
    • November 2005
    • 29967

    #2
    Ang. PMDD så beror det till stor del på vilka räkor du ska ha, har du funderat på någon speciell sort? Olika Körsbärsräkor funkar ihop med PMDD, medans tex CR och CB funkar sämre. Du måste inte köra med co2 om du använder PMDD, men många växter funkar bra utan extra gödning och speciellt i ett nanokar där det ofta växer lite saktare pga belysningsfrågan. Inreder du med mossor, mindre sorters Cryptocoryne osv behöver du knappast göda extra.

    Kramar du ur det gamla filtret i karet kan du i princip köra igång karet direkt, men även där beror det på vilka räkor du ska ha.
    /Anders

    Medlem i NCS - givetvis!

    Kommentar

    • miacaliza
      • April 2008
      • 39

      #3
      Ok...tack! Pmdd:n tänkte jag på till de andra två karen. I nano karet hade tänkt mig att börja med att flytta över mina 5 amano som jag har i det ena karet...sedan fylla på med körsbär, CR eller CB och ett par äppelsnäckor...ev någon liten Rasbora...men som sagt jag börjar med de amano jag redan har och då bör jag ju kunna flytta över dom direkt då.
      Ska bli roligt detta
      Vill dyka ner i akvariet

      Kommentar

      • ansjo
        • November 2005
        • 29967

        #4
        Ah, ja då kan du göda med PMDD om du vill. Men i såpass små kar brukar det gå bra utan gödning om inte växterna får näringsbrister...
        Alltid kul med nya kar, du får länka hit bilder sedan!
        /Anders

        Medlem i NCS - givetvis!

        Kommentar

        • miacaliza
          • April 2008
          • 39

          #5
          Jättekul Önskar mig ett lite större kar...minst 300 l men gärna större...just nu funkar det helt enkelt inte...har gått runt i huset och kollat och mätt...men enda chansen skulle vara att slänga ut tv-soffan men det går inte resten av familjen med på Men en vacker dag när alla barn flyttat så har jag plötsligt tre extra rum att inreda och då finns det plats Nu får jag nöja mig med småkar...men det är också kul att inreda lite olika med olika växter och fiskar. De två jag har ska jag fixa om lite i så det blir ett med asien tema och ett sydamerikanskt...var lite ivrig när jag startade upp dem så det blev som det blev...fisksoppa Nåja det är bara kul att fixa lite.
          Vill dyka ner i akvariet

          Kommentar

          Arbetssätt...