Alger och maskar

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • Shepard

    • March 2003
    • 13992

    Alger och maskar

    Häromsistens bytte jag till så´n där rödbrun "levande" sand i min Juwel Lido 120-kub, och se´n dess har det uppkommit konstigheter i kuben, som ju nästan måste bero på sanden eftersom det inte fanns där innan

    Dels har det börjat växa tjocka nystan med en brun alg på en rot, och en några cm lång, grön alg har börjat sätta sig på rutorna. Men det som förbryllar mig mest är att jag i filtret hittade röda maskar, som jag aldrig sett innan jag bytte sanden. Nå´n som har en aning om ifall sanden är den skyldiga, till algtillväxten, och maskarna, vilket det ju tyder på? Att maskarna har börjat dyka upp beror väl på att de helt enkelt kan leva i den nya sanden, vilket de inte kunde i den gamla sanden, som var tätare packad? Men frågan är vad det är för mask? Antar att det inte är en parasit, då skulle den väl inte krypa runt i filtret? Tubifex kanske? Men jag matar bara med fryst artemia och flingfoder i det karet, så den bör ju inte ha kommit med fodret? I och för sig matar jag ibland med vita mygglarver i ett annat kar, och maskäggen kanske har följt med "tratten" jag använder att byta vatten med i karen. Masken kanske överlever just i kuben för att den kommer ner i sanden, och kan leva där? Är den ofarlig så är det väl bara bra foder, men lite orolig att den ska vara skadlig är man ju.
    "You can fight like a krogan, run like a leopard, but you'll never be better than commander Shepard" (Miracle of Sound)
    Min profil
    Mitt galleri
  • åheim
    • April 2006
    • 13130

    #2
    Jag har en kub i köket med fin sand och där upptäckte jag en ca15cm lång och ca2mm tjock röd mask. Höll på och möblerade om i karet för 7mån sedan och lyfte då på en sten och där under låg den, den skyndade sig att krypa under jord så att säga och jag blev först lite äcklad men sen lite förtjust faktiskt. Jag var försiktig när jag mölerade så jag inte skulle skada den och IDAG 7 mån senare så fick jag syn på nåt i mörkret som stack upp, sprang och hämtade ficklampa och ja, det var den kära gamla masken, den gillade inte att jag lyste på den och kröp ner men kom snart upp igen och letade mat! Jag är övertygad om att den är ofarlig och fungerar som en vanlig jordmask och bara gör nytta
    Viva Leo Buscaglia

    Kommentar

    • Shepard

      • March 2003
      • 13992

      #3
      Ok Maskar tillhör inte mina favoritdjur, men så länge de inte är gigantiska, och/eller parasiter, så stör de mig inte så mycket. Hade ett discuspar ensamma i ett kar en gång, och rätt som det var såg jag en ca 10 cm lång, röd mask som svävade runt i vattnet, och såg ut som om den försökte slå knut på sig själv. Jag misstänker att det var en tubifexmask som kommit som ägg med fodret, på den tiden matade jag väl en del med frysta röda mygglarver. Men i detta karet matar jag som sagt bara med fryst artemia och flingfoder. Dessa simmar inte runt, utan kryper omkring på plasthållarna till filtermaterialet i filtret.
      "You can fight like a krogan, run like a leopard, but you'll never be better than commander Shepard" (Miracle of Sound)
      Min profil
      Mitt galleri

      Kommentar

      • erikthur
        • March 2004
        • 9953

        #4
        10 cm tubifex - aldrig sett till.
        Långa akvatiska maskar - varför inte tagelmaskar:
        Killies is a lifetime passion

        Kommentar

        Arbetssätt...