"skitlager" vid ytan på akvariet

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • Rajmo
    • April 2012
    • 7

    "skitlager" vid ytan på akvariet

    Jag är som sagt helt nybörjare med akvarium.

    Nu, efter ca 1månads tid så har det lagt sig ett lager av någonting på ytan som gör att man inte kan se igenom vattnet ovanifrån eller underifrån.

    Pumpen får inte heller bort skiten och så vitt jag vet så har jag inte fått något att falla ner i vattnet. Vad kan det då röra sig om? Kan det ha varit så att när jag tvättade av filtret och rengjorde det, så fick den med sig lite tvål som nu hamnat i vattnet? (Jag rengjorde på toaletten hehe...)
  • MonkanS
    • December 2011
    • 861

    #2
    Vi får verkligen inte hoppas att det inte är tvål du fått ner i akvariet! Det kan inte vara särskilt nyttigt för innevånarna där.
    Du sköljer väl ur filtret i akvarievatten..
    Senast redigerad av MonkanS; 22 June 2012, 07:54. Anledning: Tappat ord..
    Juwel 180 l + räkkub aquael 20 l
    http://www.zoopet.com/forum/showthread.php?t=155429

    Ordning är till för idioter - Genier behärskar även kaos !!!

    Kommentar

    • Christer5

      #3
      Om du lägger tidningspapper på vattenytan och låter det suga en liten stund och upprepar detta några gånger får du bort hinnan

      Kommentar

      • åheim
        • April 2006
        • 13130

        #4
        Ursprungligen postat av Rajmo
        Jag är som sagt helt nybörjare med akvarium.

        Nu, efter ca 1månads tid så har det lagt sig ett lager av någonting på ytan som gör att man inte kan se igenom vattnet ovanifrån eller underifrån.

        Pumpen får inte heller bort skiten och så vitt jag vet så har jag inte fått något att falla ner i vattnet. Vad kan det då röra sig om? Kan det ha varit så att när jag tvättade av filtret och rengjorde det, så fick den med sig lite tvål som nu hamnat i vattnet? (Jag rengjorde på toaletten hehe...)
        Du kan ta en burk och sänka ner försiktigt så ytvattnet rinner ner i den!
        Viva Leo Buscaglia

        Kommentar

        • Rajmo
          • April 2012
          • 7

          #5
          Ursprungligen postat av MonkanS
          Vi får verkligen inte hoppas att det inte är tvål du fått ner i akvariet! Det kan inte vara särskilt nyttigt för innevånarna där.
          Du sköljer väl ur filtret i akvarievatten..
          Uppenbarligen va jag inte tydlig nog, hehe. Jag sa att jag eventuellt hade fått med mig tvål av misstag.

          Ursprungligen postat av åheim
          Du kan ta en burk och sänka ner försiktigt så ytvattnet rinner ner i den!
          Tack för svaret. Det verkar va typ alger eller något vilket är lite märkligt eftersom jag bytte vatten och rengjorde glaset för bara två veckor sedan.

          Kommentar

          Arbetssätt...