Hur länge vågar jag köra en pump för 60l-kar i ett 120l?

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • zoddri
    • June 2012
    • 144

    Hur länge vågar jag köra en pump för 60l-kar i ett 120l?

    Ja, igårkväll så beslöt sig pumpen för att kasta in handduken.

    Nu hade jag ju funderat på att handla ett ytterfilter men eftersom priserna här i stan är ungefär 3 gånger högre jämfört med Tysklandsbeställning så lockar det ju inte det minsta.
    Alternativ två är ju såklart att knata iväg och köpa ett nytt invändigt men då blir ju prylnörden i mig inte riktigt lika tillfredsställd..

    Har en gammal pump som är anpassat för ett 60l kar som surrar på just nu men om jag gör en beställning nu så kommer väl inte grejerna fram före tidigast i slutet på nästa veckan, gissar jag. Och jag känner inte att det är en helt bra idé att låta en så liten pump gå så länge i ett kar som är såpass "stort" så länge.

    Eller oroar jag mig för mycket?
    Banracingnörd med intresse för styrkelyft som snart drunknar i svärdbärare

    250l SA, 250l Asien/fisksoppa, 120l Levandefödarhörna, 100l småfiskskoloni, 54l guppyfarm, 20l rasbora/räknano
  • Ken Olofsson
    • November 2006
    • 8014

    #2
    bör fungera kort tid, om du kör ett eller par extra VB under tiden, samt
    håller koll på om pumpen kloggar igen eller inte.




    .
    Tycker jag, men jag har haft fel ganska många gånger förr, och med samma sannolikhet som att skatten skall betalas, så kommer jag förmodligen ha fel många gånger i framtiden oxå
    Ibland är jag : Ibland är jag: Men oftast är jag:

    Kommentar

    • zoddri
      • June 2012
      • 144

      #3
      Oki, det låter ju lite lugnande

      Tur nog så är det inte några "skitiga" fiskar som bor där, fick karet för knappa två veckor sedan. Och om nån undrar så köptes allt begagnat till ett bra pris så nej, jag känner inte att det är läge att bråka med förra ägaren.
      Banracingnörd med intresse för styrkelyft som snart drunknar i svärdbärare

      250l SA, 250l Asien/fisksoppa, 120l Levandefödarhörna, 100l småfiskskoloni, 54l guppyfarm, 20l rasbora/räknano

      Kommentar

      • david87
        • June 2005
        • 710

        #4
        Har kört ett 250l akvarium utan filter helt och hållet. Så det ska nog inte vara nån större fara om du är utan en vecka eller så

        Kommentar

        • åheim
          • April 2006
          • 13130

          #5
          Nåt sånt här kanske, priset är ju inte helt tokigt... http://www.pwss.se/home.php?cat=305
          Viva Leo Buscaglia

          Kommentar

          Arbetssätt...