Maskar i botten

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • SemlaoLuffsen
    • November 2011
    • 100

    Maskar i botten

    Har upptäckt att jag har maskar som bor i mitt grus i stora akvariet.
    Har igenlitgen inte reagerat sååå mycket då jag trott det är sånna maskar (vad de nu heter) som ofta finns o är relativt harmlösa.
    Men nu undrar jag om det verkligen är så.
    Jag har kläckt en massa äppelklasar men inga bebisar har överlevt.
    Har haft små bebisar i mina småkar med o dessa har flyttats över till stora karet efter ett par veckor (när de varit som halva ärtor typ) dessa har överlevt utan problem dock.
    Men nyss hittade jag en rosa bebis död o MÄNGDER av dessa maskar var på o kröp i skalet, jag kan ju inte veta om snäckan dock o maskarna sen gick på den eller om maskarna har dödat snäckan (sett att de försökt kläcttra in i skalen på levande snäckor men aldrig att de har lyckats).
    Maskarna har dock aldrig rört mina fiskar inte ens malarna eller de vuxna äppelsnäckorna.
    Sandsnäckorna o räkorna verkar de inte heller röra.
    Maskarna kommer fram när jag ger bottentabletter, de äter av tabletterna de med, o på kvällarna efter lampan har släckts har jag set maskar kryp apå glaset (dessa har jag då dödat).
    De är nog under 1 cm i storlek (de största är nog inte långt ifrån dock) o platta med lite bredare "huvud". Till fägen är de hudfärgade/svagt bruna o man kan se lite inälvor på dem när de kryper på glaset.

    Så nån som har en ide om vad det kan vara o hur jag ska göra för o fort dessa äckliga saker?

    Helt vill jag ju inte behöva riva ut o koka/tvätta allt grus, man vill ju inte förstöra balansen i akvariet helst.
  • SemlaoLuffsen
    • November 2011
    • 100

    #2
    Verkar vara planarier jag har.
    Fick rådet att använda mig av axilur för o bli av med dem men ingen verkar veta hur jag ska dosera det. Nån här som vet det?
    Eller nått annat sett o bli av med dem?

    Kommentar

    • erikthur
      • March 2004
      • 9953

      #3
      För mycket mat tydligen - mindre mängd mat - mindre mängd planarier
      Killies is a lifetime passion

      Kommentar

      • SemlaoLuffsen
        • November 2011
        • 100

        #4
        Jag matar väldigt lite, speciellt just nu då det enbart är räkorna o snäckorna som bor där i (ja igår flyttade några av fiskarna tillbax).
        när jag matade mer såg jag aldrig någa av dessa maskar o alla snäckbebisar överlevde med.

        Jag kan inte mata så mycket mindre nu utan att snäckbebisarna slutar växa helt, har desstom värdefulla bebisar där i nu som maskarna absolut inte ska få äta upp.

        Kommentar

        Arbetssätt...