Temperaturförändringar.

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • Grynet
    • April 2003
    • 14

    Temperaturförändringar.

    Nu när det är sommar och fint väder (ibland i alla fall) så blir ju temperaturen högre, detta medföljer att temperaturen i mitt lilla akvarium (70l) blir väldigt ostadig. Det kan skilja mellan ett par grader mellan dagen och natten . Hur gör ni för att förhindra detta? Och mår fiskarna dåligt av detta?
    Jag har försökt att byta ett par liter till iskallt vatten som jag häller i, men det behövs kanske en hel hink för att det ska göra någon skillnad och nästa dag är det likadant igen. Snacka om täta vattenbyten om man ska göra detta varje dag.
  • swetrot
    • April 2003
    • 966

    #2
    Ett par graders temeraturförändring under 12 timmars tid är enligt min mening ingenting som fiskarna tar skada av. Även i naturen skiljer sig vattentemperaturen åt mellan dag och natt, i synnerhet i grunda vatten. (Kollade i veckan i en liten badsjö i Dalarna, på morgonen var det inte mer än 17-18 grader i vattnet, men på eftermiddagen om solen sken, så kom den upp i 22-23 grader).

    Tänk dock på att inte ställa akvarierna i drag så att de kyls ned mycket och snabbt. Temperaturväxlingar från 25 grader på dagen ned till 10 grader en natt klarar de troligen inte av.

    Swetrot

    Kommentar

    • Grynet
      • April 2003
      • 14

      #3
      Okej. Tack.
      Nej, så stora temperaturförändringar som från 25 till 10 grader rör det sig inte om, på sin höjd är det kanske 4 grader. Jag tänkte mest på om det blev för varmt i vattnet för fiskarna eftersom jag har mest tetror och temperaturen kan stiga uppåt 28 grader riktigt varma dagar.

      Kommentar

      • Oscar Cederqvist
        • November 2002
        • 6546

        #4
        Vad gäller det för fiskar? Svenska fiskar är kanske vana vid temp fall medan andra är känsliga för det.
        Oscar Cederqvist

        Kommentar

        • JR
          • April 2003
          • 2112

          #5
          det bästa är nog att höja doppvärmaren ett par grader, de klarar nog lite högre temp bättre än temperatursvängningarna..
          och är det tetror så är det inga problem att ha dem i 26-27 grader...
          --== Kan man inte fiska upp dem får man odla dem ==--
          http://www.skip.informatik.gu.se/~jr/akvarium/

          Kommentar

          • Azur
            • March 2003
            • 12946

            #6
            Ursprungligen skickat av Grynet
            Jag tänkte mest på om det blev för varmt i vattnet för fiskarna eftersom jag har mest tetror och temperaturen kan stiga uppåt 28 grader riktigt varma dagar.
            28 grader är ingen fara, men försök om möjligt hålla dig under 30. Vid 30 börjar en del akvariefisk ha problem.
            En dygnsvariation mellan 24 - 28 är ingenting att oroa sig över.
            Den som är lättsinnig nog att lyssna på vad en varmluftsballong som jag säger gör det på egen risk och mot bättre vetande!

            Kommentar

            • Grynet
              • April 2003
              • 14

              #7
              Tack för all hjälp. Nu slipper jag att oroa mig för mina firrar.

              Kommentar

              Arbetssätt...