Dagens traumatiska händelse.

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • Nemesis
    • May 2003
    • 161

    Dagens traumatiska händelse.

    Idag var jag och gjorde mitt storinköp. 2 sun glo rör, två reflektorer, tre javaormbunkar och två anubias, samt de fyra brown moonlight catfish jag skulle inhandla.

    Jag gick till affären för att inhandla mina malar, allt annat var redan fixat. Jag kom in i affären och möttes av en mycket trevlig affärsägare, jag bad honom plocka upp malarna, och han började håva. Det visade sig snart att fiskarna var otroligt snabba och svårfångade, och han ville inte skada någon av dem under fångsten, så han erbjöd mig att håva upp dem, och jag började håva. Efter en kort tid fick jag upp en mal och gjorde på det gamla vanliga sättet: Håva upp, vända håven försiktigt, peta till fisken genom håven och liksom vända håven ut och in så att fisken ramlar ned i påsen. När jag puttade ned den i påsen kände jag en stickande smärta i handen, svor och gav över håven till snubben i affären. Han undrade vad som hade hänt, och jag kollade på handen och såg ett cirka 1,5 cm långt och mycket tunnt sår som sved och stack som bara den, ganska likt ett getingstick. Jag bad att få låna affärens badrum för att tvätta såret, och det fick jag. Jag kunde i och med det sticket konstatera att mina nya malar var giftiga, och att en av dem hade stuckit mig med bröstfenorna. Jag tog när jag kom hem reda på vilken art det var, och det verkar vara antingen Heteropneustes Fossilis eller Heteropneustes Microps. Den tidigare blir en halv meter lång, den senare har jag inte lyckats få tag på någon information om ännu.

    I vilket fall kände sig affärsinnehavaren förmodligen lite skyldig för händelsen, så jag fick 10% rabatt på köpet samt en gratis Anubias Barteri. Såret är nu bara en liten svart prick, öm om man petar nära den. Jag gick alltså hem glad med ett förgiftat sår, en gratis växt och fyra synnerligen elaka malar. De har funnit sin plats i akvariet, men verkar ha blivit stressade och simmat emot vassa rötter, för ett par av dem verkar fläckvis ha tappat en liten del fjäll, men dessa växer nog fram igen ganska snart.

    Jag är alltså lycklig ägare av fyra giftiga sällsynta kattmalar, och har haft en minst sagt lyckosam dag
  • Pelle__k
    • March 2003
    • 646

    #2
    Gog morgon NEMESIS!
    Hur är det med fingret? Har det ramlat av ännu?
    www.discusklubben.se
    http://www.zoonen.com/minzoon.asp?oid=73101

    Kommentar

    • Tropfrog
      • October 2002
      • 8078

      #3
      [i]Jag tog när jag kom hem reda på vilken art det var, och det verkar vara antingen Heteropneustes Fossilis eller Heteropneustes Microps. Den tidigare blir en halv meter lång, den senare har jag inte lyckats få tag på någon information om ännu.
      Personligen så föredrar jag att ta reda på fakta om fisken innan jag köper den, men jag är smärtsamt medveten om att så sällan är fallet för andra. Hoppas ditt finger blir bättre.
      MVH
      Magnus
      min zoon

      Kommentar

      • Nemesis
        • May 2003
        • 161

        #4
        Jo, jag planerade köpet i en månad innan jag handlade, och försökte hitta rätt fisk, så jag visste innan jag köpte fiskarna att det var antingen Heteropneustes eller Siluris av något slag, jag försökte hitta information, men det enda jag hade att gå efter var handelsnamnet, och det är tydligen ganska lokalt eftersom jag inte kunde hitta någonting när jag sökte på det... Eftersom den hade ett giftigt sting kunde jag kunstatera att det var en Heteropneustes. Jag kunde inte veta helt säkert innan den stack mig, men jag hade mina föraningar. Det är en sak att köpa små söta praktbotsior, plecos och red tail malar till sin 90 liters burk, en helt annan sak att försöka hitta information och vara nästan helt säker på sin sak innan man handlar, men inte vara helt 100% säker. Om det dessutom är kattmalar det handlar om måste man nästan ha datorn brevid för att kunna skilja den ena arten från den andre, de är ju så förbannat lika varandra.

        Handen mår utmärkt idag, bara pricken kvar. Giftet var nog inte så starkt, dock en upplevelse jag inte gärna vill göra om.

        Kommentar

        Arbetssätt...