Hur många diskusnybörjare finns det här ?

Kollaps
X

• Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • Mats Bruér
    • August 2002
    • 282

Hur många diskusnybörjare finns det här ?

Bara en liten nyfiken fråga om hur många nybörjare på diskus det finns här på zoopet ? Undrar lite också om hur många som blivit inspirerade att starta med diskus sen ni börja "missbruka" zoopet ?

Med nybörjare menar jag någon som börjat det senaste året ett och halvt.

ha en underbar dag
    Mats
    720 diskus
    540 diskus
    www.discusklubben.dk
  • Pelle__k
    • March 2003
    • 646

Hej Mats!
    Jag skulle säga att Zoopet är en stark påverkare. Men inte bara dock. Killen jag köpte mitt akvarium av hade Discus men då trodde jag att Discusar enbart var för "proffs"! Men då jag här på nätet läst lite om dom blev jag sugen att testa själv! Priserna på dom fina fiskarna var dessutom MYCKET billigare än vad jag trodde. Typ en 1/4!
    MVH
    www.discusklubben.se
    http://www.zoonen.com/minzoon.asp?oid=73101

Kommentar

• Alexander Ylipää
      • May 2003
      • 1831

hej
      jag är en diskusnybörjare på zoopet!!
      Med vänlig hälsning
      Alexander

Kommentar

• Oscar Cederqvist
        • November 2002
        • 6546

Jag är också ny på Discus. Starkast pådrivande är väl Zoopet och du Mats
        Oscar Cederqvist

Kommentar

• Slan11
          • June 2003
          • 316

jag vill börja meed discus.... men mitt nya akvarie läckte i fogarna.. begagnat iofs killen hadde inte ens haft vatten i det men likförbannat är det bara 3 veckor gammalt.. oich jag fick ingen garanti eftersom han fått d av sin fars.. han jag köpte det av... ingen som vet nån som gör hembesök och siliconar om akvarier? eller vet nån prvatperson i kalmar området som kan tänkas hjälpa till för betalning? Vore väldigt tacksam om nån kunde rekomendera någon... Mvh Simon simonfr_etec2002@hotmail.com
          1st 125*125*65 1015 Liters Växtakvarie nerlagt och nerskuret. 1st Juwel 160 l med: fjärilsciklider och tetror.

Kommentar

• atrix
            • February 2003
            • 1377

Jag är också Diskus nybörjare.
            Mvh Mattias

Kommentar

• Discus fantast
              • February 2003
              • 30

jag har haft discus i ett halvår.

Slan11, jag bor i Emmaboda 6mil från Kalmar.

Hur stort är akvariet? Är det inte för stort så spring ner på bibioteket låna en bra akvariebok som visar hur man bygger akvarium studera lite så kommer du se att det inte är specielt svårt att limma om.

Eller åk ner till Guldfisken och köp silicon, samtidigt rådfråga om hur du ska göra så hjälper han dig säkert.

Mitt tips ta rakblad sen skär du bara bort siliconfogen som är i akvariet inte det som är mellan glasen sen rengör du nogrant med T-röd eller aceton eller något liknande.

Sen är det bara att börja siliconera, för att stryka ut fogarna doppa fingret i ett glas vatten.
              (Titta på fogarna hur stora dom är på akvariet sen gör du dom likadana.)

Vänta några dagar innan du provfyller akvariet.

Mvh/Henrik

Kommentar

• gurkan
                • March 2003
                • 632

jag ska börja med discus till hösten
                corydoras.

Kommentar

• Slan11
                  • June 2003
                  • 316

Tja henrik, tackar.. vet inte om jag vågar göra det själv bara... det här är andra karet som läckt på mindre än en månad för mig.. så.. jag vill ha det gjort professionellt. eller iaf nån som vet riktigt och som är säker på sin sak.

Kan du tänka dig att göra det för en överenskommen summa?för du verkar kunna.
                  Mvh SImon
                  1st 125*125*65 1015 Liters Växtakvarie nerlagt och nerskuret. 1st Juwel 160 l med: fjärilsciklider och tetror.

Kommentar

• Discus fantast
                    • February 2003
                    • 30

Hej igen.

Hur stort är akvariet? Det tar ju en stund om det är ett stort kar du har.

Jag vet inte om jag kan fixa det åt dig, jobbar skift så det är lite bökigt att komma iväg, sen har man ju en hel del o göra själv på fritiden, fiska framförallt, även glas som står till ett 200l. som jag ska limma ihop till mig själv och ha som odlingskar.

Det finns ju en akvarieförening i Kalmar som du kan ta kontakt med, där kanske det finns folk som bor nära dig som kan hjälpa?

Skulle det inte lösa sig så kan jag ev. limma det åt dig.

Mvh/Henrik

Kommentar

• Skager
                      • November 2002
                      • 257

Jag ska börja med discus och har redan gjort ordning akvariet för discus. Det blir eventuellt om typ 5 veckor jag skaffar mina första discusar.
                      450L Discus
                      200L Malawi
                      54L Malawi yngel

/Marcus

Kommentar

• Slan11
                        • June 2003
                        • 316

Det är med måtten 200*55*55 nånting.. 530 liter. Har frågat nere i djurafären och dom kunde inte hjälpa mig.. har även ringt och fr+ågat andra men ingen kan.. Men hur mycket vill du ha betalt isf? om du överhuvudtaget kan tänka dig det? vore jääkligt snällt.. betalar resan hit.. för det är ju stort å tungt så man orkar ju inte flytta det.. så de får ske på plats. Hör av dig när du funderat... Mvh Simon

Kommentar

• foilon
                          • November 2002
                          • 82

Tjena!!
                          Funderar på att bli en
                          Livet är för kort för att tas på allvar

Kommentar

• Discus fantast
                            • February 2003
                            • 30

Ja du, det tar ju lite tid o fixa när det är så stort.

Jag kan nog tyvär inte hjälpa dig.
                            Mitt förslag är att göra som jag skrev till dig tidigare.
                            Det är inte specielt svårt att göra det själv.

Du kan ju försöka själv, en silicontub kostar ca:80kr lite rakblad plus något att torka rent med ca:150kr.

Det gör ju inget om det nu inte skulle bli helt tätt första gången du gör det, lokalisera läckan sen skär du bort siliconet där läckan är sen limmar du på nytt.

Ska man skära rent med rakblad o rengöra sen limma så tar det en hel dag plus att jag har enkel resa på en 40min. så det blir ju inte specielt billigt om jag ska fixa det åt dig.

Du har många försök på dig innan du är uppe i vad det skulle kosta om jag ska fixa det åt dig.

Mvh/Henrik

Kommentar

• Slan11
                              • June 2003
                              • 316

Tja.. jo det har du rätt i iofs, siliconade om det nya jag öpte som läckte i går aif, blev bra som fan. =) ska försöka med det stora också sen. men anledningen till att det läckte (tror jag) var för jag hadde stora stenar i mitten och frigoliten jag hadde var nästan 3-4 cm tjock så det hadde nog utrymme att sjunka ner och då så slets det typ isär siliconet där i mitten... förmodligen. vad tror du?

Kommentar

Arbetssätt...