Flytt

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • raabe
    • October 2007
    • 23

    Flytt

    Jag ska flytta mitt 375 liters akvarium. Jag har tillgång till 2 st 25 liters dunkar, räcker detta eller behöver jag fler?
    Jag hade dessutom i samband med flytten tänkt byta till blästersand, hur mycket av detta tror ni går åt till mitt akvarie?
    Är det något annat man behöver tänka på i samband med flytt av ett akvarie?
    Tacksam för svar!
    Mvh Daniel
  • Vanish
    • April 2011
    • 900

    #2
    Det beror ju på vilka fiskar du har, men det och påsar borde väl funka? om du tänker på att spara vattnet så behövs det inte mycket vatten om ens något.

    Akvariekalkylatorn - beräknar ditt akvarium. Beräkna volym och närings/gödningsnivåer för ditt akvarium.

    Uträkning av sand

    Det är ju bra om filtermedian håller sig i blöt så du kan sätta igång den igen. Men jag vet inte hur fort bakterierna dör där i, och hur långt du har att flytta. Det framgår inte om det är en liten flytt på 2m eller en flytt till nytt ställe...

    Kommentar

    • MrH
      • October 2010
      • 2825

      #3
      om du tänkt köra på julas blästersand så kommer 2 säckar att räcka. om du inte vill ha ett jäkla tjockt lager med sand.
      med 2 säckar så blire några centimeters lager.
      MrH ---> 175L SA kub

      Kommentar

      • raabe
        • October 2007
        • 23

        #4
        Okej! Jag ska flytta till annat boende, så det tar ju en stund att flytta.
        Det vattnet som jag tar med mig, ska det vara vatten från ytan eller från botten för att få med så mkt bakterier som möjligt?

        Kommentar

        • MrH
          • October 2010
          • 2825

          #5
          här kanske du kan finna mera svar.

          MrH ---> 175L SA kub

          Kommentar

          • Karl Holm
            • November 2011
            • 223

            #6
            Jag flyttade i helgen med mitt 120-liters. Bortsett från infångandet av de snuskigt snabba och listiga fiskarna gick allt bra såvitt jag kan se på vattenvärdena och de små liven.

            Jag gjorde som så att jag började med att fylla upp två hinkar av akvarievattnet utan slam och skit i. Sedan lyfte jag över rötter och håliga stenar till dem för mina räkors skull. Filtermediet vred jag ur över handfatet och la det i försluten fryspåse för att hålla det fuktigt och bakterierna vid liv (risk för syrebrist om de ligger i stilla vatten). Efter det sänkte jag nivån till 10-15 cm så att jag lättare kunda håva in alla fiskar. De större fiskarna fick åka i akvariepåsar medan de mindre simmade i hinkarna tillsammans med alla räkor.

            Om jag var du skulle jag vänta med att byta sand om ditt kar inte är så belastat. Mest bakterier finns i sanden, och du kommer behöva dem för att balansera karet efter flytten. Ett till tips är att börja tidigt, det tar en jä-la tid att fånga in fisken!

            Skickat från min GT-I9100 via Tapatalk 2

            Kommentar

            Arbetssätt...