Brunalger och dödsfall på sista tiden..

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • Trelleborg
    • May 2011
    • 45

    #16
    Var nere i akvariebutiken idag och tog mig en liten titt på filter, billigaste ytter de hade hemma som skulle passa låg på 2000:-, dom kunde fixa ett fluval för strax under 1400...

    På innerfilter däremot så hade de inget hemma som jag skulle kunna tänka mig, men om jag ville ha ett fluval U4 kosta det 595:-

    Är det värt de eller? Idag har jag ju som "aheim" sa , aquaball filter... den största

    Ska mata snålt under denna månad och ta mer gödning

    Kommentar

    • bossep
      • March 2010
      • 4447

      #17
      Kensa,
      Har ni obehandlat vatten i rören! Vilken lyx!
      Det där happy vad innehåller det? Bara spårämnen eller fullvärdes gödning? Det ser ut på växterna som om dom skulle gilla lite makrogödning i for av Nitrat och fosfat.
      “You can’t see the future if you don't know the history.”
      "Bättre lite skit i hörnen än ett rent helve"
      Riktigt namn: Bo Torgny Persson. Kallas även Bosse

      Kommentar

      • Mathias Nilsson
        • July 2011
        • 6552

        #18
        Happy är spårämnen som jag förstått det, det brukas flitigt vid ett högt ph då kelatet (chelatet?) i PMDD inte funkar vid högt ph..

        Micro+ funkar ju nästan medans NutriSi bör brukas vid lägre ph, har jag för mig..

        Om det inte finns fler varianter då..


        Edit: Det är lite rörigt i huvudet efter dagens litteraturmölj så rätta mig naturligtvis om jag cyklar mitt i Vänern..
        Senast redigerad av Mathias Nilsson; 02 February 2012, 22:22.
        http://mathiasaquariums.blogspot.se/

        "Konsten att tråka ut är konsten att säga allt" - Dante

        Kommentar

        • Ken Olofsson
          • November 2006
          • 8014

          #19
          Ursprungligen postat av bossep
          Kensa,
          Har ni obehandlat vatten i rören! Vilken lyx!

          nope, det är förmodligen behandlat som allt annat kranvatten här.

          men nu vet jag att trellehåla och vi har samma vattenkälla, samma reningverk, etc etc,

          och hemma hos mig har ingen firre dött pga kranvatten, ej heller har vattenvärdena ändrats
          vid vattenbyten, bortsett från att PH går upp........



          .
          Tycker jag, men jag har haft fel ganska många gånger förr, och med samma sannolikhet som att skatten skall betalas, så kommer jag förmodligen ha fel många gånger i framtiden oxå
          Ibland är jag : Ibland är jag: Men oftast är jag:

          Kommentar

          • bossep
            • March 2010
            • 4447

            #20
            Ursprungligen postat av Kensa
            nope, det är förmodligen behandlat som allt annat kranvatten här.

            men nu vet jag att trellehåla och vi har samma vattenkälla, samma reningverk, etc etc,

            och hemma hos mig har ingen firre dött pga kranvatten, ej heller har vattenvärdena ändrats
            vid vattenbyten, bortsett från att PH går upp........



            .
            Vi kanske har lite olika uppfattningar och du kanske har hittat en bra rutin vilket inte betyder att andra gör lika dant.
            Du kanske håller dina vattenbyten under en dödlig nivå. Det är inte säkert att alla gör det!
            Jag skulle ha i ett beredningsmedel eller använda askorbin syra eller bättre montera ett kolfilter på påfyllnings slangen.
            Varför ta risker när man kan undvika för en billig peng?
            “You can’t see the future if you don't know the history.”
            "Bättre lite skit i hörnen än ett rent helve"
            Riktigt namn: Bo Torgny Persson. Kallas även Bosse

            Kommentar

            • Trelleborg
              • May 2011
              • 45

              #21
              En ny fråga...
              Vi har funderat mycket länge på att byta ut grusen/sanden då vi märkte rätt fort att vit sand mycket lätt missfärgas, och vi stressade lite mycket när vi köpte det och struntade i bakgrunden - vilket jag ångrar...

              Funderingen - nu när vi ska mata sparsamt & ofta vattenbyten och allt... är det fel av oss att "passa på" att tömma akvariet och limma dit en bakgrund och lägga i ny sand? sen eftersom ingen protestera så har vi faktiskt beställt en fluval U4... så vi kommer köra med 2 pumpar sen också

              (Om vi skulle byta sand och limma dit en bakgrund så hade vi startat upp vårt lilla 54l.. där hade väl vår lilla befolkning kunnat leva ett par dagar tills limmet hade torkat... förresten, de finns inget annat man kan använda? Som nån dubbelhäftande tejp eller nått?)

              Kommentar

              • Mathias Nilsson
                • July 2011
                • 6552

                #22
                Det blir en total nystart, då får man börja om på helt nytt
                http://mathiasaquariums.blogspot.se/

                "Konsten att tråka ut är konsten att säga allt" - Dante

                Kommentar

                • bossep
                  • March 2010
                  • 4447

                  #23
                  Ursprungligen postat av Mathias Nilsson
                  Det blir en total nystart, då får man börja om på helt nytt
                  Vilket kanske inte är helt fel!

                  Trelleborg:
                  Planera ett totallt makeover ordentligt. Om du tänker bakgrund typ BTN så fundera på att sätta filter och pump bakom den. Rättare sagt använda bakgrunden som filter.
                  Skaffa sand som är lite mer grovkornig än blästersand och som har lite mörkare färg. Då slipper man se så mycket skit/smuts.
                  Ta god tid på dig och gör rätt från början så fixar det sig nog.

                  OBS enda anledningen som jag ser det är att få i bakgrunden.
                  “You can’t see the future if you don't know the history.”
                  "Bättre lite skit i hörnen än ett rent helve"
                  Riktigt namn: Bo Torgny Persson. Kallas även Bosse

                  Kommentar

                  • Ken Olofsson
                    • November 2006
                    • 8014

                    #24
                    om man skall till med en bakgrund inne i karet blir det som redan sagts
                    att börja om från början.

                    och nej, det finns inget annat än AKVARIEsilikon som duger att sätta fast
                    en bakgrund med.



                    .
                    Tycker jag, men jag har haft fel ganska många gånger förr, och med samma sannolikhet som att skatten skall betalas, så kommer jag förmodligen ha fel många gånger i framtiden oxå
                    Ibland är jag : Ibland är jag: Men oftast är jag:

                    Kommentar

                    • Trelleborg
                      • May 2011
                      • 45

                      #25
                      vi har nu försökt på detta ett tag...

                      Vår silvermolly har gått bort och den ena guramin..
                      några yngel också - men det kan grodan vara skyldig till

                      har bytat vatten, nånstans runt 35-40% varje vecka...(en gång fick vi dra ut på de 2 dagar för att jag var på en liten resa..)
                      Värdena har alltid varit perfekta, ingen tecken på nån sorts dåligheter alls...
                      Kollat både med stickor och ett JBL Combitest-set..

                      Dom såg smalare ut mot vad de brukade göra dagarna innan bortfallen... vet inte om de lyckats få för lite mat?
                      Men för att inte ha ynka 2 fiskar i hela akvariet, en dvärggurami och ett guppyyngel, så har vi varit dumma tycker nån utav er säkert(och det får ni gärna tycka)..
                      Men vi har iallafall köpt oss 11st stimfiskar, Zebrafiskar.. Dels för att de är billiga, lite större än tetror och på sätt o vis snyggare.. lite mer diskreta liksom.. (varför 11 är för 10 kosta 120 och vi råkade få en på köpet trots att hon räknade enormt noga :P)

                      Fluval U4 pumpen är på plats den med.. har nog gått i 2.5 vecka nu eller något, och vilken skillnad!
                      Akvariet ser renare ut... jag vet inte om den är så pass kraftfull att den drar iväg skiten från botten och gömmer i skrymlsen som vi inte ser(vilket bara är bra )

                      Men vår dvärggurami har blivit skygg... Enligt arkivet här så ska de ju vara skygga, men han/hon var inte det i början utan har blivit det på senare tid.. den brukar hålla sig på högra sidan i vårt akvarium(samma sida som den nya pumpen är på) och nästan nere under den... vet inte om det kan vara så att de är lä där och han/hon gillar de bättre?(kanske ensam?) brukar ligga under ett löv där alldeles för sig själv... men varje gång jag ska mata så brukar jag faktiskt lyfta locket till sidan för o se exakt vilka som kommer och äter, och han är först på plats - alltid!


                      PMDD har även landat, kom idag! vattenbyte imorron, och sen lite pmdd... Se hur våra växter kommer reagera..
                      Kan faktiskt säga att de delvis har blivit bättre.. har sakta, mycket sakta, och säkert gått mot en grönare nyans.. vissa utav dem iallafall, en del ser ut som förut - förutom att de inte förfaller mer - det har stannat upp på sätt o vis...
                      Senast redigerad av Trelleborg; 24 February 2012, 19:08.

                      Kommentar

                      • Rebah
                        • January 2012
                        • 410

                        #26
                        Att guramin blivit skygg kan ju bero på att det har blivit mer fart i akvariet pga nya filtret, de brukar gilla lite lugnare vatten. Eller att den har blivit ensam, eller att den håller sig undan pga zebrafiskarna som ju är rätt galet aktiva, men antagligen pga filtret
                        Kan alltid försöka göra ett lite lugnare hörn åt den med lite flytväxter i.
                        "The trees move... do you not see it?"

                        Kommentar

                        Arbetssätt...