Gräns mellan Low/High-tech ??

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • addo
    • January 2007
    • 609

    #31
    Cyptos är jätte bra, sen gillar jag dvärgsagge också.

    Kommentar

    • robbanbobban
      • February 2011
      • 407

      #32
      Ursprungligen postat av Kensa
      om man då skall ge sig på JORD som substrat längst ner.

      så kan man ju fråga sig, vilken sorts jord man skall ta.

      kan väl tänka mig att en gödslad sak som är till rosor eller andra normala blommor i rabbatten inte är så bra.

      Utan att veta nått så känns ju isf ogödslad kaktusjord klart bättre.


      Eller ?




      .
      Jag körde ekologisk planetringsjord utan gödsel har fungerat bra i mitt kar, det man ska göra är att lufta jorden. Finns lite olika metoder som att lägga ut på pressening/tidningspapper eller liknande och låta jorden ligga så i någon vecka om jag inte missminner mig ,andra metoder är att använda en hink och en syresten och lufta ur jorden.
      http://www.zoonen.com/minzoon.asp?oid=3010917

      Kommentar

      • addo
        • January 2007
        • 609

        #33
        Om jord

        Jag brukar anväda vanlig blomjord som jag mineralliserar i några veckor, processen är enl följande.

        1- Ta en hink med jord, krama ur filter grums i jorden så den blir ordentligt fuktig (men inte plaskvåt)

        2- blanda om ordentligt

        3- rör ner ordentligt med luft i jorden en gång om dagen och fyll på med vatten ibland så jorden inte torkar ut.

        4- lukta på jorden och rulla den mellan fingrarna, när den slutar lukta blomjord och börjar lukta sten/källare samt käns lite sandig så är den färdig.

        Jag tycker det fungerar bäst med ca 2 cm jord under 4-5 cm grus, annars hamnar det massa jordparticklar i vattnet.

        Kommentar

        • bossep
          • March 2010
          • 4447

          #34
          Jag tror att du som jag måste bli av med steril nojan. Det gjorde ont i kroppen på mig att fylla ett akvarium med en massa gojs som borde vara skadligt. Jag var ganska säker på att burken skulle bli en ogenomskinlig stinkbomb efter en vecka eller 2.
          Men döm om min förvåning det ser riktigt fint ut!
          Jorden jag använde var normal matjord som jag tog under gräsrötter. Ingen gödning har hamnat i den jorden på många år!
          “You can’t see the future if you don't know the history.”
          "Bättre lite skit i hörnen än ett rent helve"
          Riktigt namn: Bo Torgny Persson. Kallas även Bosse

          Kommentar

          • bossep
            • March 2010
            • 4447

            #35
            Ursprungligen postat av Sleaper
            Jag har bara dåliga erfarenheter när det gäller mycket ljus i ett akvarium utan CO2. Befintlig CO2 brukar snabbt förbrukas i sådana akvarier, med påföljd att pH går i taket. Resultatet brukar bli alger och åter alger. Samma sak med infallande solljus enligt vad jag erfar. Mina akvarier har alltid mått bäst utom räckhåll för dagljus/soljus, som i regel är alltför varierande över årstiden etc..
            Men som sagt jag har ingen erfarenhet av jordbotten. Däremot testade jag torv och lera vid ett tillfälle. I det karet växte vissa (Vallisneria t.ex.) enormt till en början. Men efter några veckor visade det sig att det bildats svavelväte på vissa ställen i botten och karet fick rivas..
            Jo jag kan nog hålla med i viss mån. Visst rappar pH upp om det tar slut på kol. Det brukar bli alger då eftersom växterna slutar växa.
            Vi får se vad som händer med min burk om några månader. Det kan ju fortfarande gå ått pepparn. Men jag måste säga att jorbotten tycks slå det mesta i CO2 produktion jag testat. Jag kanske skall ta och testa pH men det ser ut att vara OK.
            “You can’t see the future if you don't know the history.”
            "Bättre lite skit i hörnen än ett rent helve"
            Riktigt namn: Bo Torgny Persson. Kallas även Bosse

            Kommentar

            • Ken Olofsson
              • November 2006
              • 8014

              #36
              om man skulle få för sig att testa i riktigt liten skala, tänker på en burk med
              kanske 10-15 liter, se hur resultatet blir efter några månader.

              kan man "per automatik" överföra resultatet till en lite större burk på säg 30-35 liter ?


              dvs om man får det att funka hyfsat bra under 2-4 månader i en liten burk och sedan kör samma
              set up x 2-3 i störe burk, kommer det att funka då....till en hyfsat stor sannolikhet ??



              .
              Tycker jag, men jag har haft fel ganska många gånger förr, och med samma sannolikhet som att skatten skall betalas, så kommer jag förmodligen ha fel många gånger i framtiden oxå
              Ibland är jag : Ibland är jag: Men oftast är jag:

              Kommentar

              • drlavey
                • October 2011
                • 217

                #37
                Jag som inte kan någonting om någonting alls får ju en känsla av att det borde vara lättare i ett större kar än i ett mindre, men det är som sagt förut omöjligt att hitta någon som gjort det i ett större kar....
                100 L sällskaps m Endler, Rineloricaria lima och blackmolly
                640 L SA, Bland annat Diskus
                450 L Viktoria ciklider

                Kommentar

                • Erik Åhlander
                  • January 2006
                  • 1881

                  #38
                  Min erfarenhet är att det mesta fungerar, det är bara att våga testa! Står det någonstans att man skall göra på ett visst sätt gör jag ofta tvärtom bara för att se vad som händer. Och oftast händer ingenting, dvs det fungerar som det skall. Känner jag ett behov av cirkulation eller att det ser grumligt ut kanske jag slänger i ett filter, och tröttnar jag så tar jag bort det. Om man av någon anledning inte kan ha växter i är det mycket, mycket svårare. (T ex om man har sådana där gräsklippare med fenor) Jag har nästan alltid lite javaormbunke och kolplantor i samt en trevlig Myriophyllum som kräver nästan inget ljus. Ofta slarvigt tvättad gjutsand (ungefär sådan där som finns i barnens sandlådor). Men jag har experimenterat en del med krossat tegel, naturell torv, torra löv (ek, bok, örnbräken, björk), alpinnar, alkottar, asksly olika lecakulor etc. Någon gång skall jag testa en stor granrot bara för att se att det verkligen är så där jättegiftigt som det säjs.

                  Kommentar

                  • bossep
                    • March 2010
                    • 4447

                    #39
                    Erik: Jag har precis samma erfarenhet! I bland försöker jag simulera andras problem för att lura ut varför, oftast blir det inte ett problem utan fungerar. Granstubbe i akvariet fungerade länge hos mig när jag var grabb. Den låg i flera år tills någon talade om att det var giftigt då tog jag ut den.
                    Jord i akvariet: Jag har i princip alltid startat mina akvarier med en näve jord och känt mig som en skurk.
                    Kensa: Enligt mig är det i det närmaste ingen skillnad att starta ett sånt här akvarium mot ett normalt. Samma regler gäller exempelvis ju mindre ju svårare. Nanoburkar är till för erfarna akvarister exempelvis. Vad du får med en liten burk är problem på steroider. Så visst funkar det i en liten blir det enklare i en stor.
                    Vad jag TROR är rätt är att göra i ordning akvariet och sedan göra ett rejält vattenbyte när växterna börjar bubbla. Då borde du få bort sånt som kan vara lite starkt. Efter det stoppar du i fisken.
                    “You can’t see the future if you don't know the history.”
                    "Bättre lite skit i hörnen än ett rent helve"
                    Riktigt namn: Bo Torgny Persson. Kallas även Bosse

                    Kommentar

                    Arbetssätt...