Vattenbytarsystem

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • mrkjellman
    • March 2006
    • 203

    Vattenbytarsystem

    Om ja vill bygga ihop nått eget va behöver ja för grejor ska kunna fylla o byta vatten
    /Mr Kjellman
    1 st 240L
  • Ken Olofsson
    • November 2006
    • 8014

    #2
    det beror ju på hur avancerad du vill vara.

    om du vill gå från byta med en spann på 10 liter till en dunk på 25 liter så är det ju inte så mycket.

    vill du gå till ett system där du kan dra vatten från kran direkt ner i kar, och från kar direkt ner i
    brunn / ut genom fönstret, så är det ju bara lite längre slang och lite gardenakopplingar man behöver.


    skall man har ett komplett automatiskt system som är kopplat direkt från kran till kar och från kar
    till brunn där allt sköter sig självt, då är vi inne på system som är väldigt avancerade och väldigt dyra.



    låt oss gärna veta lite mer vad du hade tänkt dig.




    .
    Tycker jag, men jag har haft fel ganska många gånger förr, och med samma sannolikhet som att skatten skall betalas, så kommer jag förmodligen ha fel många gånger i framtiden oxå
    Ibland är jag : Ibland är jag: Men oftast är jag:

    Kommentar

    • mrkjellman
      • March 2006
      • 203

      #3
      Jag fylla direkt ifrån kran med slang o koppling är det lite jag är ute efter, även tömma på något vänster genom samma slang..men vet ej redigt va ja behöver
      /Mr Kjellman
      1 st 240L

      Kommentar

      • Ken Olofsson
        • November 2006
        • 8014

        #4
        1 st Gardena koppling på kranen, hane
        1 st Gardena koppling på slangen, hona
        1 st slang i lämplig längd

        och om du har för dåligt "fall" mellan kar och brunn, dvs du kanske inte får fram en häverteffekt vid tömning,
        så kan det vara bra med en cirkpump vars utblås passar till slangen.


        tömning går isf till som så att du stoppar ner slang i karet, kläm gärna fast den med nått lämpligt,
        andra änden traskar du med till brunnen eller där du vill göra dig av med vattnet, sug i slangen
        om du har häverteffekt, låt stå så länge som du vill att det skall tömmas.

        har du ingen häverteffekt så kan man då ta en cirkpump och koppla på slangen som är i karet,

        själv kopplade jag under en tid på utblåset på mitt ytterfilter, gick ju bra ända tills myndigheten
        därhemma tröttnade på att jag aldrig städade bort slangen...tydligen inte uppskattat att ha
        22 meter slang genom vardgasrum, hall, kök, badrum.....


        påfyllning är ännu enklare, skruva på gardenakopplingen (om du inte har den alltid på) på kranen,
        koppla på slangens gardenakoppling, ner med andra änden i karet, starta kran.

        se bara till att hålla lite koll på det hela, man kan både fixa total tömning av kar, och total översvämning
        om man glömmer bort det när man sitter och surfar på zoopet....




        .
        Tycker jag, men jag har haft fel ganska många gånger förr, och med samma sannolikhet som att skatten skall betalas, så kommer jag förmodligen ha fel många gånger i framtiden oxå
        Ibland är jag : Ibland är jag: Men oftast är jag:

        Kommentar

        • bossep
          • March 2010
          • 4447

          #5
          Vill bara ge Kensa en hjälpande hand. Du menar golvbrunn och inte den på gården eller? Om inte är det bra att ha en sil på slangen då den omtalade myndigheten blir ännu argare när det kommer guppy yngel ur kranen!
          “You can’t see the future if you don't know the history.”
          "Bättre lite skit i hörnen än ett rent helve"
          Riktigt namn: Bo Torgny Persson. Kallas även Bosse

          Kommentar

          • mrkjellman
            • March 2006
            • 203

            #6
            Okey men då går de nog o lösa tack för lite tips
            /Mr Kjellman
            1 st 240L

            Kommentar

            Arbetssätt...