Hjälp, strömavbrott

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • ApeviaX
    • December 2005
    • 1531

    Hjälp, strömavbrott

    Hej på er

    Behöver svar lite snabbt på en fråga om möjligt.

    Det är strömavbrott här hemma i området, detta sedan ca: 35 minuter.


    Vet att det ej är bra att starta upp ex. ytterfilter efter att det stått för länge då filterbakterierna kan ha börjat dö och däremed förorena vattnet vilket leder till katastrof. Gäller detsamma mindre kar med innerfilter? Jag antar det...

    Vad kan man göra själv när strömmen är på? Extra vattenbyte? Eller bara avvakta och se?

    EDIT: Strömmen tillbaka för tillfället, strömavbrottet varade inte mer än i 40 minuter, men händer det igen så är svaret på frågan bra att ha i alla fall


    Niklas
    ApeviaX
    Archocentrus multispinosus
    "Vattensamlingen"
    X-Aquatic
  • ecco
    • November 2010
    • 500

    #2
    Ytterfilter kan vara bra att rengöra vid ett strömavbrott ja.
    Då dom är utanför akvariet så blir vattnet stillastående.
    Jag brukar sätta gränsen på en timme cirka...

    Innerfilter är jag lite osäker på då dom faktist är i samma vatten som fiskarna.
    Kanske kan dom klara längre avbrott.
    Sambons blogg om våra akvarium.
    http://mizan3.bloggsida.se/
    Senast uppdaterad bloggen avslutad pga problem med sidan

    Kommentar

    • swerik
      • November 2011
      • 53

      #3
      själv skulle jag säga, kör bara, gör lite större vattenbyte efteråt.
      På jobbet händer det att vi transporterar slam mellan anläggningar (samma som i ditt filter) , suger upp med slambil på kvällen te.x tömmer på morgonen efter.. no worries, det fungerar bra.
      et vino veritas

      Kommentar

      • hampusr

        • December 2010
        • 134

        #4
        Min fru glömde vid ett tillfälle att sätta på pumpen (juwel bioflow innerfilter) igen efter vattenbyte och det tog oss nästan två dygn innan vi insåg att akvariet var lite väl tyst och att vattenytan inte rörde sig vid matning... Vi körde på ungefär som vanligt men hade i denitrol. Ingen nitrit och inga döda fiskar, men väl lite dimma ett tag efteråt vilket är ett tydligt tecken på att något inte var helt bra.

        Sedan har vi haft lite problem med jordfel också vilket gett ett antal kortare avbrott (dock flera över 1 timme) som våra akvarium inte har haft minsta problem med att hantera. Inga tecken alls på döda bakterier där (men åter igen har vi kör med denitrol några dagar vid dessa tillfällen som försäkring).

        Jag skulle alltså inte oroa mig överdrivet för 35 minuter stopp, men köpa på mig denitrol/nitrivec eller liknande så du i vart fall har det hemma om du upptäcker nitrit.

        Kommentar

        • Mathias Nilsson
          • July 2011
          • 6552

          #5


          här finns det trådar, jag råkade ut för samma skiten för ett litet tag sedan
          http://mathiasaquariums.blogspot.se/

          "Konsten att tråka ut är konsten att säga allt" - Dante

          Kommentar

          • ApeviaX
            • December 2005
            • 1531

            #6
            Okej

            Tack för snabb hjälp folks


            Nicke
            ApeviaX
            Archocentrus multispinosus
            "Vattensamlingen"
            X-Aquatic

            Kommentar

            • flygrc
              • June 2006
              • 2755

              #7
              Jag är så nojig att jag har ett litet elverk stående om det skulle bli elavbrott.
              Jag har haft ytterfilter stående stilla ett dygn utan rengörning och det gick att starta upp dem med nitrivec men det var nog på gränsen...
              https://www.zoopet.com/forum/showthread.php?t=159029
              Nr 11.. Infinity 153, 900 l blivande SA.

              Kommentar

              • swerik
                • November 2011
                • 53

                #8
                dom bakterierna som "bor" på säg, 6 cm ner i gruset i karet, det är sällan det är någon vidare cirkulation på vattnet där, men nitrifikationen kan ju fungera ändå. Alla tiders med cirkulation, men tror inte det är panik.
                Det är ju bara en bråkdel av alla goa bakterier som lever i filtret, "they are all around us"
                Senast redigerad av swerik; 05 January 2012, 07:20.
                et vino veritas

                Kommentar

                Arbetssätt...