ljuddämpare till co2 pump

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • vettew

    ljuddämpare till co2 pump

    tja.
    sitter i skrivande stund me två akvarier me varsin co2 pump som inte är direkt tysta av sig.

    märke på pumparna är Oxyboost 100.

    den ena pumpen är ca en månad äldre än den andre.

    kan ljudnivån ha något me hur mycket man har kopplat in?

    tacksam för svar.
  • hannesc
    • December 2009
    • 13085

    #2
    nu är ju det där verkligen ingen CO2 pump utan vanlig hederlig luftpump. pumpar bara luftbubblor.

    svårt att göra nånting åt ljudnivån åt dom.

    får man fråga varför du har luftpumpar?
    i mina ögon är det ushc fy o blä :P

    de låter som tusan. bubblorna låter, de gör ingenting åt syresättningen,bubblorna dödar dina växter samt att det är fult. men det är ju min högst personliga åsikt.

    tänkte mer på om du inte behöver dom o du stör dig på ljudet, varför då ha dom?

    Kommentar

    • vettew

      #3
      orsaken till att ja kör me luftpump är dels att det sägs va bra vilket hälften av alla forum säger medans andra parten säger att det är negativt. körde utan pump i början och då var alla fiskarna uppe vid ytan för att hämta luft, tom min ancistrus gick upp för att hämta syre. kollade runt lite och läste att en luftpump ger mer syre i vattnet, bubblorna fångar upp dom ämnen som inte är bra och släpper ut utanför akvariet så en stackare som mig får dra in skiten istället. sen skulle det va bra för växterna vilket ja själv kan intyga. det enda negativa me en luftpump är ljudnivån. annars har ja bara bra saker att säga om luftpumpar.

      Kommentar

      • hannesc
        • December 2009
        • 13085

        #4
        okej. luften driver ur co2 ur vattnet så att växterna mår bra beror förmodligen inte av bubblorna utan av andra saker.

        jag har nog aldrig hört talas om fiskar som har dött av syrebrist.
        tittade lite på vad du har för fisk. du har fiskar du absolut inte ska ha i ett 110L kar.

        eldstjärt; 200L
        http://www.zoopet.com/fiskar/fisk.php?NR=272&SOK=1

        s
        ilverhaj;250L
        http://www.zoopet.com/fiskar/fisk.php?NR=266&SOK=1

        g
        udlhaj vet jag inte vad det är men det skulle kunna vara chalceus;500L


        du har hög belasting i ett litet kar. inte konstigt att fiskarna kanske inte mår toppen.

        att en luftpump ger syre till vattnet är ytterst marginelt. bubblorna hinner ju inte lösa sig i vattnet utan bubblar ju bara upp ur vattnet. det som ger syresättning är ytrörelse, o visst, bubblorna ger ju till viss del ytrörelse.
        men det gör också filtret. vad har du för filter förresten? om du riktar utblåset mot ytan så att den krusar sig så är detta fullt tillräckligt för syresättningen.

        vilka ämnen som bubblora skulle ta med sig upp till ytan o släppa ut skulle jag gärna vilja få reda på. har jag aldrig hört nått om. men jag blir gärna överbevisad.

        luftpumpar är bra till att driva filter, tex billi-filter. särskillt om man har många kar, då kan man ju ha en kompressor till massor av kar. därför det ofta finns detta i djuräffarer.

        Kommentar

        • robbanbobban
          • February 2011
          • 407

          #5
          Det som kan vara att fiskarna var mycket uppe vid ytan brukar vara co2 förgiftning, fick så när jag brassade på för mycket med min mäsk så troligtvis därav, ingen syrebrist som hannesc säger
          http://www.zoonen.com/minzoon.asp?oid=3010917

          Kommentar

          • vettew

            #6
            Ursprungligen postat av hannesc
            okej. luften driver ur co2 ur vattnet så att växterna mår bra beror förmodligen inte av bubblorna utan av andra saker.

            jag har nog aldrig hört talas om fiskar som har dött av syrebrist.
            tittade lite på vad du har för fisk. du har fiskar du absolut inte ska ha i ett 110L kar.

            eldstjärt; 200L
            http://www.zoopet.com/fiskar/fisk.php?NR=272&SOK=1

            s
            ilverhaj;250L
            http://www.zoopet.com/fiskar/fisk.php?NR=266&SOK=1

            g
            udlhaj vet jag inte vad det är men det skulle kunna vara chalceus;500L


            du har hög belasting i ett litet kar. inte konstigt att fiskarna kanske inte mår toppen.

            att en luftpump ger syre till vattnet är ytterst marginelt. bubblorna hinner ju inte lösa sig i vattnet utan bubblar ju bara upp ur vattnet. det som ger syresättning är ytrörelse, o visst, bubblorna ger ju till viss del ytrörelse.
            men det gör också filtret. vad har du för filter förresten? om du riktar utblåset mot ytan så att den krusar sig så är detta fullt tillräckligt för syresättningen.

            vilka ämnen som bubblora skulle ta med sig upp till ytan o släppa ut skulle jag gärna vilja få reda på. har jag aldrig hört nått om. men jag blir gärna överbevisad.

            luftpumpar är bra till att driva filter, tex billi-filter. särskillt om man har många kar, då kan man ju ha en kompressor till massor av kar. därför det ofta finns detta i djuräffarer.
            det är just det som är så fantastiskt. man kan läsa 10 olika forum där 9 av 10 säger en sak. men bara för att 9 forum säger en sak så måste det inte betyda att det är så. ja läser på så mycket ja kan och får tag i och sen drar ja min egen slutsats. att bubblorna fångar upp ämnen har ja läst någon annanstans. kan säkert snoka reda på länkar om det är ett absolut måste.

            ja säger inte att din kunskap är felriktat, ja säger bara va ja har lyckats lyckats samla på mig under årens lopp.
            ja har haft akvarium så länge ja kan minnas men ja har aldrig sett fiskar som går upp för att hämta andan och endast hänger uppe vid ytan.

            Kommentar

            • vettew

              #7
              Ursprungligen postat av hannesc
              okej. luften driver ur co2 ur vattnet så att växterna mår bra beror förmodligen inte av bubblorna utan av andra saker.

              jag har nog aldrig hört talas om fiskar som har dött av syrebrist.
              tittade lite på vad du har för fisk. du har fiskar du absolut inte ska ha i ett 110L kar.

              eldstjärt; 200L
              http://www.zoopet.com/fiskar/fisk.php?NR=272&SOK=1

              s
              ilverhaj;250L
              http://www.zoopet.com/fiskar/fisk.php?NR=266&SOK=1

              g
              udlhaj vet jag inte vad det är men det skulle kunna vara chalceus;500L


              du har hög belasting i ett litet kar. inte konstigt att fiskarna kanske inte mår toppen.

              att en luftpump ger syre till vattnet är ytterst marginelt. bubblorna hinner ju inte lösa sig i vattnet utan bubblar ju bara upp ur vattnet. det som ger syresättning är ytrörelse, o visst, bubblorna ger ju till viss del ytrörelse.
              men det gör också filtret. vad har du för filter förresten? om du riktar utblåset mot ytan så att den krusar sig så är detta fullt tillräckligt för syresättningen.

              vilka ämnen som bubblora skulle ta med sig upp till ytan o släppa ut skulle jag gärna vilja få reda på. har jag aldrig hört nått om. men jag blir gärna överbevisad.

              luftpumpar är bra till att driva filter, tex billi-filter. särskillt om man har många kar, då kan man ju ha en kompressor till massor av kar. därför det ofta finns detta i djuräffarer.
              för övrigt så missade ja en etta i det stora karet. det är inte 110 utan 1110.

              Kommentar

              • hannesc
                • December 2009
                • 13085

                #8
                Ursprungligen postat av vettew
                det är just det som är så fantastiskt. man kan läsa 10 olika forum där 9 av 10 säger en sak. men bara för att 9 forum säger en sak så måste det inte betyda att det är så. ja läser på så mycket ja kan och får tag i och sen drar ja min egen slutsats. att bubblorna fångar upp ämnen har ja läst någon annanstans. kan säkert snoka reda på länkar om det är ett absolut måste.

                ja säger inte att din kunskap är felriktat, ja säger bara va ja har lyckats lyckats samla på mig under årens lopp.
                ja har haft akvarium så länge ja kan minnas men ja har aldrig sett fiskar som går upp för att hämta andan och endast hänger uppe vid ytan.
                om du har haft akvarium så länge så borde du ju veta att det inte är en co2-pump utan en vanlig luftpump.
                och om 9 av 10 forum säger att det är så så skulle jag nog vilja säga att det faktiskt är så.

                ja snoka gärna reda på dom länkarna, vill gärna läsa det med. skaffa mig mer kunskap.
                att fiskarna hänger vid yta har sällan med syrebrist att göra utan dålig vattenkvalitet.

                1110L kar? wow. ja då så. då¨är det ju lugnt. vad har du för filterlösning till det?
                Senast redigerad av hannesc; 05 December 2011, 11:46.

                Kommentar

                • Ken Olofsson
                  • November 2006
                  • 8014

                  #9
                  Ursprungligen postat av hannesc
                  1110L kar? wow. ja då så. då¨är det ju lugnt. vad har du för filterlösning till det?

                  eftersom hannesc redan har ställt frågan så ställer jaginte den, men jag undrar.......


                  .
                  Tycker jag, men jag har haft fel ganska många gånger förr, och med samma sannolikhet som att skatten skall betalas, så kommer jag förmodligen ha fel många gånger i framtiden oxå
                  Ibland är jag : Ibland är jag: Men oftast är jag:

                  Kommentar

                  • vettew

                    #10
                    kör me två innefilter+luftpump som det tydligen heter för co2 är ju inte luft\syre.

                    Kommentar

                    • drlavey
                      • October 2011
                      • 217

                      #11
                      Vad är det för innefilter?
                      100 L sällskaps m Endler, Rineloricaria lima och blackmolly
                      640 L SA, Bland annat Diskus
                      450 L Viktoria ciklider

                      Kommentar

                      • hannesc
                        • December 2009
                        • 13085

                        #12
                        ja vad är det för innnerfilter?

                        Kommentar

                        • Ken Olofsson
                          • November 2006
                          • 8014

                          #13
                          vad är det för innerfilter (del 3) ?
                          Tycker jag, men jag har haft fel ganska många gånger förr, och med samma sannolikhet som att skatten skall betalas, så kommer jag förmodligen ha fel många gånger i framtiden oxå
                          Ibland är jag : Ibland är jag: Men oftast är jag:

                          Kommentar

                          • bossep
                            • March 2010
                            • 4447

                            #14
                            Nu skall ni vara snäll pojkar

                            Fiskarna snappar normalt inte luft vid ytan. Det är bara laberyntfiskar och tarmandar + några fler som kan andas luft.
                            Det dom gör vid ytan är att suga i sig det syrerika ytvattnet. Här hjälper både en pump som trycker in luft och om man är rik CO2.
                            Bara det bubblar så ytan rör sig!
                            “You can’t see the future if you don't know the history.”
                            "Bättre lite skit i hörnen än ett rent helve"
                            Riktigt namn: Bo Torgny Persson. Kallas även Bosse

                            Kommentar

                            • Yokas
                              • August 2011
                              • 136

                              #15
                              Min åsikt: http://sv.wikipedia.org/wiki/Internettroll
                              shoop da whoop...

                              Kommentar

                              Arbetssätt...