Nån gång ska det väl hända alla...

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • Rosse
    • April 2003
    • 62

    Nån gång ska det väl hända alla...

    Idag kom man hem till ett plaskblött vardagsrumsgolv och en glödhet, knorrande pump! Akvariet som vi startade upp för några veckor sedan har under dagen plötsligt alltså fått för sig att börja läcka, troligen i fogarna i underkanten då inte en droppe vatten fanns kvar i karet och inga sprickor syns till. 100+ liter vatten som turligt nog mestadels sugits upp av mattan, så inga skador på golv och inredning vad vi kan se.

    Suck. Börja om från början igen alltså. Med lite tur räcker det att bara silikona om akvariet invändigt så vi slipper köpa nytt och sätta i ny bakgrund och hela möget. Måste dock köpa in ny pump, timer och grenuttag - de mådde inte så bra efter läckan! Tur i oturen att vi valt att cykla akvariet med ett gäng zebrasnäckor som överlevt torkan, så ingen dog på kuppen i alla fall.

    Ville mest gråta av mig lite. Någon annan som varit med om detta?
  • ettfettbranamn
    • December 2010
    • 3424

    #2
    hmm..

    100 L har tagit vägen någonstans.. parkett eller matta? hus eller lägenhet? etc..
    Dådet utfördes av en ensam galning och hans sympatisörer..

    Normaliseringsprocessen..
    (Kommunicerar enbart i tankevurpor)

    Kommentar

    • Rosse
      • April 2003
      • 62

      #3
      Vår stora trasmatta blev ungefär 100 kg tyngre :P Resten torkade vi upp med handdukar. Gammalt fult parkettgolv i gammal ovårdad lägenhet, ser ut som den brukar faktiskt. Antar att vattnet inte stått så länge innan vi kom hem.

      Kommentar

      • ettfettbranamn
        • December 2010
        • 3424

        #4
        parketten kommer att resa sig.. har ni tur har ni betong under.. annars har ni sand.. är det sand har ni ett helvete.. det innebär att det inte går att ställa in en tork direkt.. då måste ni ta dit en sugbil som suger ut all blöt sand först.. dessvärre sprider det sig mer och mer iom kapilärkraften.. då går det upp i foder, socklar och väggar.. dvs längre torktid..

        jaja, ni får en ny parkett iaf.. har ni inte försäkring råder jag er att teckna omgående och slå ut 100L till om en vecka och be för att det inte nått grannen innan dess..
        Dådet utfördes av en ensam galning och hans sympatisörer..

        Normaliseringsprocessen..
        (Kommunicerar enbart i tankevurpor)

        Kommentar

        • åheim
          • April 2006
          • 13129

          #5
          Ursprungligen postat av ettfettbranamn

          jaja, ni får en ny parkett iaf.. har ni inte försäkring råder jag er att teckna omgående och slå ut 100L till om en vecka och be för att det inte nått grannen innan dess..
          Försäkringsbedrägeri är ett ganska allvarligt brott
          Viva Leo Buscaglia

          Kommentar

          • ettfettbranamn
            • December 2010
            • 3424

            #6
            Ursprungligen postat av åheim
            Försäkringsbedrägeri är ett ganska allvarligt brott
            Säg det till gamlingarna i skandia-affären, DÄR snackar vi försäkringsbedrägeri.. eller alla som tecknat en hemförsäkring som inte täcker eftersom snöfall räknas som en "act of god".. precis som att vissa utförsäkringar är att likställa med mord.. i krig får man medalj, slår man ihjäl en personrånare eller våldtäktsman är det mord.. etc..

            viva la revolution!



            nejdå, självklart uppmanar jag inte till brott.. med glimten i ögat säger jag som snickare som haft hand om ett par fuktskador att 100L vatten kommer att få konsekvenser..
            Dådet utfördes av en ensam galning och hans sympatisörer..

            Normaliseringsprocessen..
            (Kommunicerar enbart i tankevurpor)

            Kommentar

            • Rosse
              • April 2003
              • 62

              #7
              Usch, ja vi får väl se hur det artar sig med golvet. Vi har en hyfsad hemförsäkring iaf så den borde täcka ev. skador.

              Kommentar

              • ettfettbranamn
                • December 2010
                • 3424

                #8
                Ursprungligen postat av Rosse
                Usch, ja vi får väl se hur det artar sig med golvet. Vi har en hyfsad hemförsäkring iaf så den borde täcka ev. skador.
                jadå, det ska täcka.. har aldrig hört talas om ett fall där det inte gjort det.. men gör en anmälan direkt så försäkringsbolaget kan göra en bedömning direkt.. blir smidigare för alla.. annars kan det gå vidare in i andra rum osv..
                Dådet utfördes av en ensam galning och hans sympatisörer..

                Normaliseringsprocessen..
                (Kommunicerar enbart i tankevurpor)

                Kommentar

                • Rosse
                  • April 2003
                  • 62

                  #9
                  Till försäkringsbolaget eller hyresvärden menar du?

                  Kommentar

                  • Mathias Nilsson
                    • July 2011
                    • 6552

                    #10
                    bodde i en gammal träkåk innan jag kilade stadigt. En polare, rätt bred snubbe somnade i duschen ovanför mig. (planterade röven över avloppet) bruden som sov med mig klagade över att det var blött på golvet på morgonen, 5 cm vatten på golvet i hela min lägenhet. Tapeterna kom ner som dragspel och jag fick leva med fläkten hela vintern. 250 000 kostade det, + elen som drog iväg något. Hela porten var blöt, såg ut som en liten mysig fontän.

                    sensmoral: ring dem direkt så att inte du också saknar ett fönster en hel vinter, det är fett tråkigt.

                    Hoppas att du kommer igång snart igen, det här ordnar sig lätt!
                    http://mathiasaquariums.blogspot.se/

                    "Konsten att tråka ut är konsten att säga allt" - Dante

                    Kommentar

                    • ettfettbranamn
                      • December 2010
                      • 3424

                      #11
                      du borde ha en jour-anmälan.. ring dem.. de brukar vara ena lata fanskap men då har du iaf sagt till och gjort allt i din makt för att förhindra en vidare skada.. de kommer att somna om och skita i att informera dagpersonalen (alltså ring dem med).. de kommer att skicka en reglerare som frågar efter dina försäkringsuppgifter..

                      om inte hyresvärden har specifika regler mot akvarium (vilket du fortfarande borde kunna få på hemförsäkringen under drulle eller juridiskt skydd eller något annat för folk som gjort bort sig) går det på deras egen försäkring och du behöver helt enkelt inte bry dig mer än att du bjuder hantverkarna som kommer på kaffe..

                      typ så..
                      Dådet utfördes av en ensam galning och hans sympatisörer..

                      Normaliseringsprocessen..
                      (Kommunicerar enbart i tankevurpor)

                      Kommentar

                      • squamata
                        • September 2006
                        • 144

                        #12
                        VA fan e detta ? TA BORT !!!

                        Kommentar

                        • ettfettbranamn
                          • December 2010
                          • 3424

                          #13
                          Som vi väntat..
                          Dådet utfördes av en ensam galning och hans sympatisörer..

                          Normaliseringsprocessen..
                          (Kommunicerar enbart i tankevurpor)

                          Kommentar

                          • gonzo44
                            • October 2007
                            • 2770

                            #14
                            Ursprungligen postat av squamata
                            VA fan e detta ? TA BORT !!!
                            ???????
                            Ha De gött Mvh/ Ulrik http://www.familjensnygg.se/

                            Kommentar

                            • Shepard

                              • March 2003
                              • 13992

                              #15
                              Ursprungligen postat av gonzo44
                              ???????
                              Kommentaren syftade på en mycket irriterande spammare (inte första, och säkert inte sista gången zoopet blir nerspammade). De inläggen är nu borttagna.

                              Squamatas kommentar kanske också borde tas bort, den ser ju lite malplacerad ut nu när spaminläggen är borttagna, och man undrar vad han egentligen menar
                              Senast redigerad av Shepard; 22 December 2011, 20:25.
                              "You can fight like a krogan, run like a leopard, but you'll never be better than commander Shepard" (Miracle of Sound)
                              Min profil
                              Mitt galleri

                              Kommentar

                              Arbetssätt...