EasyCarbo när man är borta?!

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • Vanish
    • April 2011
    • 900

    EasyCarbo när man är borta?!

    Jag har ledighetsvecka var tredje vecka och denna veckan tillbringar jag inte hemma. Detta gör att jag inte har möjlighet att tillsätta ec då, och känns som det kan resultera i rätt bra obalans eftersom det är så ofta som var tredje vecka.

    Har någon något bra tips som jag kan använda för att tillsätta ec under veckan jag är borta? Vill inte använda trycksatt Co2 just nu för många anledningar. Hoppas någon har något smart sätt!

    Hade en liten tanke på om det hade kunnat gå med en matningsmaskin med olika fack, men vet ju inte om den verkligen håller tätt eller om det kommer funka alls. Men det är det närmaste jag kommit något lösning :P
  • Vanish
    • April 2011
    • 900

    #2
    Ingen som har någon tanke kring detta?

    Kommentar

    • Ken Olofsson
      • November 2006
      • 8014

      #3
      Ursprungligen postat av Vanish
      Ingen som har någon tanke kring detta?

      jo, massor, men inget svar....



      .
      Tycker jag, men jag har haft fel ganska många gånger förr, och med samma sannolikhet som att skatten skall betalas, så kommer jag förmodligen ha fel många gånger i framtiden oxå
      Ibland är jag : Ibland är jag: Men oftast är jag:

      Kommentar

      • joelvuo
        • September 2009
        • 771

        #4
        Späd ut EC med vatten och sätt in det i en hink/balja, låt pumpen gå 5 minuter per dag. Hur mycket vatten och EC du ska ha i hinken/baljan beror ju på hur mycket din pump pumpar.

        Förstår ni?

        Kommentar

        • Vanish
          • April 2011
          • 900

          #5
          Jag förstår inte riktigt... Menar du att jag ska blanda ut EC i något som flyter i akvariet, däri lägger jag en luftpump som startar några minuter på en dag och således "bubblar ur" vatten/ec ner i akvariet?

          Kommentar

          • joelvuo
            • September 2009
            • 771

            #6
            Nej, en hink på utanför akvariet. En slang från hinken som pumpar in den utspädda vätskan.

            Kommentar

            • Vanish
              • April 2011
              • 900

              #7
              Jaha okej, vad för pump skulle kunna funka till detta?

              Kommentar

              • firejackan
                • August 2004
                • 616

                #8
                ett litet ytterfilter skulle nog passa perfekt

                Kommentar

                • ansjo
                  • November 2005
                  • 29967

                  #9
                  Det kan bli kul att höra fortsättningen på detta...
                  /Anders

                  Medlem i NCS - givetvis!

                  Kommentar

                  • Vanish
                    • April 2011
                    • 900

                    #10
                    Ursprungligen postat av firejackan
                    ett litet ytterfilter skulle nog passa perfekt
                    Problemet är ju att det är en ganska dyr lösning. Borde det inte gå att få tag i någon slags liten pump som man har på med hjälp av en timer och späder ut vätskan så att man får rätt mängd EC... Vet bara inte vad jag ska leta efter i pumpväg, lite snabbgooglande gav detta:

                    http://www.vattenliv.nu/pumpar-tradgardsdamm/vattenpumpar-minipumpar/micropump-300-230v-inomhus.html

                    M
                    en vet inte inte riktigt

                    Kommentar

                    • ansjo
                      • November 2005
                      • 29967

                      #11
                      Vad händer om du slutar dosera EC?
                      /Anders

                      Medlem i NCS - givetvis!

                      Kommentar

                      • joelvuo
                        • September 2009
                        • 771

                        #12

                        Kommentar

                        • Vanish
                          • April 2011
                          • 900

                          #13
                          Ursprungligen postat av ansjo
                          Vad händer om du slutar dosera EC?
                          I det lilla karet så har jag rätt mycket alger, men det kan bero på för lite snabbväxande, så har tillsatt ganska så bra med växter i det karet och får utvärdera och se. Men kan egentligen inte säga så mycket på de antal månader jag kört innan med uppehåll var tredje vecka. Jag har som sagt mycket alger, gälörten växer och blir tom lite röd så den trivs väldigt bra, svärdsplantan har aldrig haft en riktig chans. Och sen har jag haft nålgräs som inte rört sig mycket (lite lite mer efter pmdd) och även någon mer växt jag inte minns namnet på. Det är allt jag haft i 54L.

                          I det stora karet så har jag precis startat det, så där få vi se lite!

                          Men kul att kolla upp vad för möjligheter man har iaf

                          Se där ja, det kan ju vara ett alternativ

                          Kommentar

                          • ansjo
                            • November 2005
                            • 29967

                            #14
                            Ursprungligen postat av Vanish
                            I det lilla karet så har jag rätt mycket alger, men det kan bero på för lite snabbväxande, så har tillsatt ganska så bra med växter i det karet och får utvärdera och se. Men kan egentligen inte säga så mycket på de antal månader jag kört innan med uppehåll var tredje vecka. Jag har som sagt mycket alger, gälörten växer och blir tom lite röd så den trivs väldigt bra, svärdsplantan har aldrig haft en riktig chans. Och sen har jag haft nålgräs som inte rört sig mycket (lite lite mer efter pmdd) och även någon mer växt jag inte minns namnet på. Det är allt jag haft i 54L.
                            Där tror jag du har svaret på din fråga.

                            Att köra med någon pump som ska pumpa in EC-blandat vatten då man inte är hemma låter i mina öron lite vansligt. Skulle du blanda ut detta i tex 10 liter vatten som sedan ska pytsas ner i ett 54 liters kar under en vecka kan innebära att en del av det hamnar på golvet, om man inte utgår från att tömma ur en del vatten från karet när du lämnar lägenheten.
                            Det är inte för att vara pissimotvind, utan rent krasst se möjligheterna och svårigheterna med ett sådant här "projekt".
                            Det finns även riktiga doserpumpar, men priset på dessa är en orsak att de inte är vanligare än vad de är...
                            /Anders

                            Medlem i NCS - givetvis!

                            Kommentar

                            • Vanish
                              • April 2011
                              • 900

                              #15
                              Tanken va väl isf att ha pumpen kopplad till en timer, så att den bara får pumpa upp väldigt lite vatten/ec en gång per dag. I teorin känns det ju som att det ska funka :P Men kommer får utvärdera främst mitt 54L och se vad som händer där. Kanske kan växterna ändå trivas och utmanövrera algerna, så länge jag har tillräckligt mycket växter.

                              Kommentar

                              Arbetssätt...