Nya innevånare i karet!!!!

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • mindol
    • January 2009
    • 8

    Nya innevånare i karet!!!!

    Har fått nya innevånare i mitt 250 lit kar, små grå-bruna maskar med ett trekantigt huvud. Storleken är allt från pyttesmå
    till de största som är ca 5mm. Rörelsemönster lite som en blodigel, och ser dom aldrig förutom vid vattenbyten, verkar leva i bottensanden. Har sparat några i en glasburk och där verkar dom har det bra, för de blir hela tiden fler och fler.
    Kan rulla ihop sej till en liten kula, men då man rör burken så börjar dom röra på sej och man ser tydligt det trekantiga huvudet.Seglivade verkar dom oxå vara då jag haft dom i burken närmare tre veckor nu.
    Fisken som är olika rasboror och ett stim rödmunstetror samt körsbärsräkor ser inte påverkade ut alls.
    På botten går tre olika sorters corydoras, bla pygme´som jag köpte som vild fångad.
    Kan det vara dom som kommit med de nya innevånarna eller kan jag fått in det med någon växt.
    Hoppas att någon vet vad det är, och om jag behöver göra något åt det.
    Kan lägga till att jag fodrar för det mesta med torrfoder och ibland med fryst , och då oftast Bosmider.
  • ansjo
    • November 2005
    • 29967

    #2
    Planarier...
    /Anders

    Medlem i NCS - givetvis!

    Kommentar

    • mindol
      • January 2009
      • 8

      #3
      Tusen tack för hjälpen , har googlat och visst är det såna små saker jag har i karet.Inga mängder men inte så trevligt ändå.

      Kommentar

      • ansjo
        • November 2005
        • 29967

        #4
        Jag hade dessa med i mina räkkar, men jag tog kemisk bekämpning och sedan dess har jag inte sett spår av äckeldjuren...
        /Anders

        Medlem i NCS - givetvis!

        Kommentar

        • mindol
          • January 2009
          • 8

          #5
          Har köpt 5st miniguramis för att kolla om dom kan hålla efter dom, och då kanske man slipper behandla kemiskt.
          Jag har fortfarande kvar några i glasburken, och det förefaller ganska osannolikt att man ska bli av med dom bara genom att dra ner på fodret. I såfall har nog fisken svultit ihjäl först, för nu har planarierna bott i burken över 1 månad i minimalt med vatten, och dom ser ut att trivas alldeles utmärkt, ska bli lite intressant att kolla hur länge dom klarar sej!!

          Kommentar

          • josef1
            • November 2011
            • 13

            #6
            Usch låter äckligt. Har det löst sig nu eller?

            Kommentar

            • mindol
              • January 2009
              • 8

              #7
              Nej , det kan jag inte påstå, mina miniguramisar har dött, har inte en aning om varför. Resten av innevånarna i karet mår prima. Men det verkar som guramisarna gjort ett hyfsat jobb, för planarierna har ökat i antal sen dom försvann. Så nu överväger jag att ta till kemisk bekämpning.
              Vill också nämna att planarierna bodde kvar i burken i ca 10-15 ml vatten, och utan mat, i nästan 3 månader. Dom blev mindre och mindre på slutet, men dom levde i allra högsta grad.Sega rackare !!!

              Kommentar

              Arbetssätt...