Flytt av 540 l med fiskar i vinter - råd?

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • Sliaros

    Flytt av 540 l med fiskar i vinter - råd?

    Hejsan,

    Jag och min sambo har precis köpt en villa, och kommer flytta in i november-december, bor i Närke och de senaste vintrarna har varit rätt kalla och snörika. Fiskarna kommer transporteras ca 3 mil med bil.

    Tänkte höra med er som har flyttat, vad ska vi tänka på? Vad är smidigaste sättet, hur har ni gjort? Kan jag transportera fiskarna i en plastback modell större, eller är det bästa att låna frigolitlådor av lokala butiken? Vad ska jag tänka på när jag sätter tillbaka fiskarna i karet, hur snabbt kan jag sätta tillbaka dom? Räcker det med filterkulturen som finns i sanden och i filtret, eller kommer det bli en "ren omstart" genom att det mesta av vattnet byts?

    Tacksam för hjälp!
  • åheim
    • April 2006
    • 13130

    #2
    Hej!

    När jag har planerat flytt av mina akvarium har jag flyttat dem på en separat dag, efter att allt annat är flyttat så att jag kan bestämma var karet ska stå, vilket annars är svårt innan man möblerat! När jag tömmma karet börjar jag med att försiktigt plocka ur all inredning, för att inte stressa fisken och göra vattnet dimmigt och lättare kunna fånga dem senare! Stimfiskar har jag paketerat ca 5-15st i varje påse (lite beroende på storlek) icke stimlevande packas ensamma! Alltid placera påsarna upprätt i en mörk papperskasse eller frigolitbox (box på vintern)! sugit upp sanden i hinkar utan att skölja den, filtren tömmer jag på vatten så att de luftas! Väl i nya bostaden inreder jag karet, fyller det, startar pumpar och introducerar fisken så fort som möjligt, bra att fylla vatten med rätt temp på en gång och använder givetvis vattenberedningsmedel!
    På det viset går jag tillväga (och det tar ALLTID mycket längre tid än man har planerat)
    Senast redigerad av åheim; 14 September 2011, 21:46.
    Viva Leo Buscaglia

    Kommentar

    • Sliaros

      #3
      Tack åheim, du är en pärla på att svara!

      Då ska jag se till att skaffa lite boxar för transporten.. Huvva, blir styrigt det här. Känns som ett större projekt än själva flytten i sig..

      Kommentar

      • åheim
        • April 2006
        • 13130

        #4
        Ursprungligen postat av Sliaros
        Tack åheim, du är en pärla på att svara!

        Då ska jag se till att skaffa lite boxar för transporten.. Huvva, blir styrigt det här. Känns som ett större projekt än själva flytten i sig..
        Ja det tar jäkla hårt på ryggen och ett jäkla slabbande.... men kul när det är klart
        Viva Leo Buscaglia

        Kommentar

        • Sliaros

          #5
          Javisst! Och så kanske jag hittar min äppelsnäcka som varit putsväck i några månader..

          Kommentar

          Arbetssätt...