Bygga akvarium

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • Jakob.S
    • July 2011
    • 43

    Bygga akvarium

    Hejsan! för några dagar sedan så sprack ett av mina 100L akvarium och jag orkade börja laga och fixa med det.
    jag hade nu tänkt att bygga ett nytt med 3mm fönsterglas,
    går det att använda måtten L 80cm H 20cm?

    MVH Jakob

    PS: jag kanske hittar några andra fönster med 4-5 mm istället, vill ha ett långt akvarium men inte så högt
    530L Påfågelciklider
    320L Malawi/Mal kar
    5st 100L Guppy/Barber
    1st 100L Malar
  • mikoto
    • July 2011
    • 215

    #2
    Om du håller dig till 20 cm höjd så är nog 3 mm inget problem egentligen. Det blir ett lågt akvarium dock :-) Men det kan vara kul det med.

    Kommentar

    • Bygert
      • March 2010
      • 2169

      #3
      Jo, tre mm klarar vattentrycket med god säkerhetsmarginal, möjligen att det behövs ett mittstag för att hindra att det buktar ut för mycket men det kanske klarar sig ändå.

      Men, det du skall tänka på är att även om tre mm klarar vattentrycket så har du väldigt så marginaler för annat. Råkar du eller nån annan köra en armbåge i akvariet så lär det vara kört, det finns liksom inga marginaler för att tåla nån åverkan, du får ett akvarium du måste sköta försiktigt. Gör du botten i tre mm så blir det känsligt där också, det finns inte mycket marginal för några som helt misstag i uppställningen, inte heller tål det mycket av punktbelastningar typ sten på botten.

      Så visst, du kan använda tre mm men du måste i så fall tänka på att du får ett skört akvarium som du måste se till att både du och andra hanterar försiktigt. Går du upp till 4 mm så blir det klart tåligare.
      Folk är inte så dumma som man tror, de är ännu dummare

      Kommentar

      • Kjell Fohrman
        Administrator

        • December 2001
        • 48148

        #4
        Även om 3 mm kanske i och för sig klarar vattentrycket så skulle jag aldrig använda det. Det är som Bygert skriver oerhört skört och det minsta man stöter till det så spricker det.
        Akvaristiska hälsningar
        Kjell
        Signatur 1. Frustra laborat qui omnibus placere studet
        Signatur 2. Jag är inte tillräckligt ung för att kunna allt och inte heller tillräckligt gammal för att ha glömt allt.

        Kommentar

        Arbetssätt...