Låt idéerna flöda, nytt akvarium!

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • JojjeN
    • June 2008
    • 3567

    Låt idéerna flöda, nytt akvarium!

    Tjena!
    För några år sedan var jag väldigt (lite väl?) aktiv här och gjorde nog både bra och mindre bra insatser när jag kollar tillbaka.

    I höstas sålde jag dock mitt sista stora akvarium efter tappat intresse. Jag känner dock att jag är redo att plocka upp intresset till hösten igen. Det blev ingen lång paus, men nu känner jag att jag återigen har tiden och lusten för att sköta det.

    Jag är sån så att om jag gör något så gör jag det ordentligt, när jag kände att jag tappade greppet om akvariumet så sålde jag hellre direkt än att låta djuren lida för att min tid brast.

    Nog om det, men det jag letar efter från er nu är helt enkelt idéer! Idéer på vad för sorts fisk som kunde vara intressant att börja med nu. Jag är ganska bestämd på någon sorts ciklider för att få lite personlighet tror jag, vilken art kan jag dock inte bestämma mig för.
    Dom får gärna vara svårskötta, både tiden, viljan och erfarenheten finns där. Men man vill ju gärna ha betalning för tiden man lägger ut också, i form av ett intressant beteende hos fisken.

    Så har ni några skarpa tankar om det så bara posta så kollar jag igenom allt och avgör vad som kan passa mitt nästa projekt!

    Det lär bli ett akvarium i 200-300 liters klassen.


    Må gott och krama varandra relativt mycket!

    Mvh
    Jonathan
    Tillbaks efter paus.
  • Ken Olofsson
    • November 2006
    • 8014

    #2
    2-300 liters......som gjort för ett kar med CA-ciklider....finns ju några som är lite mer udda.....

    eller ---------------- jordätare......



    .
    Tycker jag, men jag har haft fel ganska många gånger förr, och med samma sannolikhet som att skatten skall betalas, så kommer jag förmodligen ha fel många gånger i framtiden oxå
    Ibland är jag : Ibland är jag: Men oftast är jag:

    Kommentar

    • JojjeN
      • June 2008
      • 3567

      #3
      Ursprungligen postat av Kensa
      2-300 liters......som gjort för ett kar med CA-ciklider....finns ju några som är lite mer udda.....

      eller ---------------- jordätare......



      .
      Några särskilda du tror är bland de roligre där?
      Tillbaks efter paus.

      Kommentar

      • JojjeN
        • June 2008
        • 3567

        #4
        Ni får gärna ge förslag på hela uppsättningar av fiskar som kompletterar varandra om ni har tid.

        Som exempel så minns jag att jag förut hade planer på ett SA kar där man hade ciklider, guppys som gav mat till cikliderna i form av ynglen och malar (Hette dom Ancistrus?) som åt upp det mesta av ciklidernas rom så man inte skulle få någon riktig baby boom, utan bara fåtal ungar som kunde växa upp.
        Tillbaks efter paus.

        Kommentar

        • Ken Olofsson
          • November 2006
          • 8014

          #5
          Ett klassiskt SA-kar som ligger på 300 liter skulle ju kunna tänka sig innehålla:

          Scalarer i mitten

          Dvärgciklider på botten

          Några Ancistrus bland rötter / grottor

          så långt renodlat SA-kar.

          Men man kan ju slänga ner lite svärdbärare, gärna en naturform, som kläcker ur sig
          en shitload med yngel, vilka blir mat till cikliderna.....vilket gillas skarpt.


          Ett lite mer avancerat SA-kar på 300 liter innehåller ju Discus, med lite malar på botten.
          Tycker jag, men jag har haft fel ganska många gånger förr, och med samma sannolikhet som att skatten skall betalas, så kommer jag förmodligen ha fel många gånger i framtiden oxå
          Ibland är jag : Ibland är jag: Men oftast är jag:

          Kommentar

          • Pink_Tess
            • September 2010
            • 311

            #6
            Kul att du tar nya tag!

            Ska själv just börja med CA-ciklider.

            CA-ciklider som är lite mindre (10-20cm) och har attityd är tex. ciklider ur släktet archocentrus och cryptoheros.
            Ska själv skaffa mig ciklider ur dessa släkten till hösten.

            Annars kanske Tanganyiika skulle va något? Visual Darkness här på forumet har en projekt tråd om ciklider därifrån. Även Nasso har en mycket spännande projekttråd på detta tema.
            // PinkTess
            AKVARIEBLOGGEN: PINKS AKVARIEVÄRLD
            Mitt 300L Central Amerika Projekt

            Kommentar

            • Nasso
              • November 2010
              • 719

              #7
              Instämmer med Pink_Tess! Hade jag haft ett 200-300 L kar över så hade jag kört på princessor, tex. Neolamprologus helianthus. Iaf om det var ett 200L. Sen skulle jag nog stoppa i en synodontis petricola också för att princessorna inte ska få gå helt ostört. Går i planer på att göra om mitt 180L just så Princesskoloni, det är grejer det
              /Emil Andersson
              120L + 54L Tanganyika, 180L sällskap, 10L Räkor

              Kommentar

              • Pink_Tess
                • September 2010
                • 311

                #8
                Exempel på CA-tank:

                Housing 2 Amphilophus lyonsi, 4 Herotilapia multispinosa, and a pair of Cryptoheros myrnae.


                En CA-ciklid jag skulle rekomendera är Archocentrus Multispinosa (förekommer med olika släktnamn)
                Den är lite lagom tuff och går att hålla med tetror, corys å sånt. Växter också för den delen (tåliga).

                http://www.youtube.com/watch?v=CkoA59EmeMg&feature=related
                http://www.youtube.com/watch?v=0_jDP6i6qpM&NR=1
                // PinkTess
                AKVARIEBLOGGEN: PINKS AKVARIEVÄRLD
                Mitt 300L Central Amerika Projekt

                Kommentar

                Arbetssätt...