Tjänar 30kr på en fisk som säljs till slutkund för 200.

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • Lusse

    • April 2008
    • 328

    Tjänar 30kr på en fisk som säljs till slutkund för 200.

    Vad menar försäljaren till en gigantisk zooaffär med det uttalandet som anges i rubriken? Att vinsten är 30 kr efter att ALLA kostnader är betalda? Eller att de ger 170 kr till uppfödaren... I så fall skulle jag vilja vara uppfödare
  • ansjo
    • November 2005
    • 29967

    #2
    Det är troligen vad han tjänar på fisken när allt är betalt, men det är ändå en bra summa då de flesta fiskarna inte kommer upp i de klasserna.
    /Anders

    Medlem i NCS - givetvis!

    Kommentar

    • Lusse

      • April 2008
      • 328

      #3
      Blir bara irriterad när man köper ett par fiskar + fryst oxhjärta. När de inte äter det eller röda mygglarver eller pellets och de dör efter 6 dagar. Försäljaren medger att 5-7 st fiskar hade troligtvis lyckats att få äta lättare. "Men vill kunden ha 2st så givetvis får han det"
      Tycker att en seriös försäljare skulle avråda att man inte köper 2st till en kund som saknar erfarenhet av den specifika rasen...

      Kommentar

      • daniel_i_malmö
        • April 2002
        • 1103

        #4
        Ursprungligen postat av Lusse
        Blir bara irriterad när man köper ett par fiskar + fryst oxhjärta. När de inte äter det eller röda mygglarver eller pellets och de dör efter 6 dagar. Försäljaren medger att 5-7 st fiskar hade troligtvis lyckats att få äta lättare. "Men vill kunden ha 2st så givetvis får han det"
        Tycker att en seriös försäljare skulle avråda att man inte köper 2st till en kund som saknar erfarenhet av den specifika rasen...
        En fisk dör knappast av 6 dagars svält.
        Malmö Akvarieförening
        no hope, no harm, just another false alarm

        Kommentar

        • Katharina
          • December 2006
          • 4045

          #5
          En butik har ju lokalkostnader, personalkostnader, räkningar, inköpspris och svinn/dödsfall att ta med i beräkningen också. Utöver foderkostnaden givetvis.

          Säkerligen får uppfödaren inte mer än 30 kr för fisken heller.
          Ha dé bäst... Tina

          Kommentar

          • Ken Olofsson
            • November 2006
            • 8014

            #6
            Ursprungligen postat av Katharina
            En butik har ju lokalkostnader, personalkostnader, räkningar, inköpspris och svinn/dödsfall att ta med i beräkningen också. Utöver foderkostnaden givetvis.

            Säkerligen får uppfödaren inte mer än 30 kr för fisken heller.

            glöm inte alla skatter som är faktiskt det dyraste kostnaden.


            .
            Tycker jag, men jag har haft fel ganska många gånger förr, och med samma sannolikhet som att skatten skall betalas, så kommer jag förmodligen ha fel många gånger i framtiden oxå
            Ibland är jag : Ibland är jag: Men oftast är jag:

            Kommentar

            • Ken Olofsson
              • November 2006
              • 8014

              #7
              Ursprungligen postat av Lusse
              Blir bara irriterad när man köper ett par fiskar + fryst oxhjärta. När de inte äter det eller röda mygglarver eller pellets och de dör efter 6 dagar. Försäljaren medger att 5-7 st fiskar hade troligtvis lyckats att få äta lättare. "Men vill kunden ha 2st så givetvis får han det"
              Tycker att en seriös försäljare skulle avråda att man inte köper 2st till en kund som saknar erfarenhet av den specifika rasen...


              ser att du är ifrån malmö.....undrar vilken butik det var....
              Tycker jag, men jag har haft fel ganska många gånger förr, och med samma sannolikhet som att skatten skall betalas, så kommer jag förmodligen ha fel många gånger i framtiden oxå
              Ibland är jag : Ibland är jag: Men oftast är jag:

              Kommentar

              • Berserken
                • December 2005
                • 472

                #8
                Är väl katt o hundmat de drar in mest pengar på

                Kommentar

                • Lusse

                  • April 2008
                  • 328

                  #9
                  Ursprungligen postat av daniel_i_malmö
                  En fisk dör knappast av 6 dagars svält.
                  Kan det inte vara olika för olika raser? I detta fallet gäller det 5-6cm diskus.

                  Ok det köper jag att de bara ger 30 till uppfödaren + alla kostnader. O då här man 30kr kvar i vinst.

                  Kommentar

                  • Kapten Zoom
                    • January 2011
                    • 814

                    #10
                    Exempel på självkostnadskalkyl för ett handelsbolag:

                    Inköpspris
                    +Varuomkostnader (frakt, tull, mm)
                    +Direkta hanteringskostnader
                    +Direkta lagerkostnader
                    =Varukostnad

                    +Administrationsomkostnad (overhead för ekonomi, reception, vaktis, kassapersonal, mm)
                    +Försäljningsomkostnad (marknadsföring, trycksaker, hemsida, mm)
                    =Självkostnad (170)

                    +Resultat (vinstpålägg) (30)
                    =Försäljningspris (200)
                    Akvaristens bästa vän: En hink och en trasa!

                    Kommentar

                    • Lusse

                      • April 2008
                      • 328

                      #11
                      Ursprungligen postat av Kensa
                      ser att du är ifrån malmö.....undrar vilken butik det var....
                      Inte meningen att smuttskasta affären.
                      Det är bara jag som blir lite irriterad att få höra att de bara tjänar 30kr per fisk. När fiskarna kostade mig 400 och dör efter 5 respektive 6 dagar...
                      Men INTE kräver pengarna tillbaka utan undrar försiktigt att om man kan göra något på priset om jag köper 3 nya av en annan sort... Dvs merförsäljning och en nöjd kund. Men jag kräver nog förmycket? Man borde i det läget slippa höra "att de bara tjänar 30kr per fisk. "

                      Kommentar

                      • Lusse

                        • April 2008
                        • 328

                        #12

                        Kommentar

                        • Kjell Fohrman
                          Administrator

                          • December 2001
                          • 48148

                          #13
                          Det är 2 frågor som behandlas
                          1/ Vad är affärens förtjänst. Det är svårt att räkna ut men generellt sett så tycker jag att påläggen för det levande i Sverige är för lågt, medan påläggen för tillbehören är för höga. En gång för länge sedan så räknade jag ut exakt hur mycket en affär skulle lägga på på ett marsvin (lite lättare att räkna ut än för fiskar) och jag har för mig att affären skulle 6-7 dubbla priset för att affären skulle gå + - o
                          2/ Den andra frågan om affären skall ersätta kunden för fiskar som dör så har den inte ett dyft att göra med huruvida affären tjänar 0 kronor på den vara de har sålt eller om de tjänar 500 kr. Detta eftersom den frågan regleras i konumentlagstiftningen och den tar inte hänsyn till hur mycket eller lite som affären har tjänat på affären om det inte handlar om varor man specialbeställt eller köpt till specialpris med förbehåll.
                          Akvaristiska hälsningar
                          Kjell
                          Signatur 1. Frustra laborat qui omnibus placere studet
                          Signatur 2. Jag är inte tillräckligt ung för att kunna allt och inte heller tillräckligt gammal för att ha glömt allt.

                          Kommentar

                          • Lusse

                            • April 2008
                            • 328

                            #14
                            Bra analys kjell.
                            Skulle konsumentlagen gälla i detta fallet? När det gäller fiskar...?

                            Kommentar

                            • Kjell Fohrman
                              Administrator

                              • December 2001
                              • 48148

                              #15
                              Ursprungligen postat av Lusse
                              Bra analys kjell.
                              Skulle konsumentlagen gälla i detta fallet? När det gäller fiskar...?
                              Fiskar är en vara enligt konsumentköplagen
                              Akvaristiska hälsningar
                              Kjell
                              Signatur 1. Frustra laborat qui omnibus placere studet
                              Signatur 2. Jag är inte tillräckligt ung för att kunna allt och inte heller tillräckligt gammal för att ha glömt allt.

                              Kommentar

                              Arbetssätt...